• تاریخ انتشار : 1401/03/21 - 10:57
  • تعداد بازدید خبر : 290
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
یک روز پس از دستور رئیس سازمان بازرسی؛

بازرس‌کل آذربایجان غربی عملکرد متولیان پروژه ملی انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه را بررسی کرد/ عزم جدی بازرسی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های متولی احیای دریاچه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جریان بازدید از دریاچه ارومیه به بازرس‌کل استان آذربایجان غربی مأموریت داد تا بر عملکرد دستگاه‌های متولی احیای دریاچه و وضعیت تخصیص اعتبار برای ‌این موضوع، نظارت لازم انجام شود، یک روز بعد از این دستور بازرس کل این استان به صورت میدانی بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بازرسی استان آذربایجان غربی، در حالی که بیش از یک روز از ماموریت دکتر خدائیان از ماموریت به بازرس‌کل آذربایجان غربی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های متولی احیای دریاچه نمی گذشت بازرس کل آذربایجان غربی روز چهارشنبه به منظور «بررسی آخرین وضعیت پروژه ملی انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه» به همراه معاون و سربازرسان تولیدی اقتصادی، از پروژه مذکور بازدید و با نماینده کارفرما، (شرکت آب نیرو) و سرپرست کارگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

این پروژه شامل یک سد مخزنی باگنجایش ۲۲۰ میلیون متر مکعب حجم کل مخزن در تراز نرمال بوده که اجرای سد مذکور با صدرصد پیشرفت آبگیری و در مرحله بهره‌برداری است که بر اساس گفته‌های نماینده کارفرما به جهت آبگیری سد مذکور قسمتی از اراضی کشاورزان داخل آب و جزء سد شده و هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی موردنیاز است.

بازرس‌کل استان آذربایجان‌غربی در این رابطه گفت: متاسفانه عدم اقدام به موقع در خرید زمین‌های دیمی مذکور، موجب شده با توجه به آبگیری سد و بهره‌مندی زمین‌های اطراف از آب سد، زمین‌های موردنظر نیز آبی محسوب و با افزایش قیمت مواجه شود.

به گفته روح‌الله محبویی بخش دوم پروژه "احداث تونل انتقال آب سد" مذکور بوده که به طول ۳۶ کیلومتر و در عمق ۱۴۵ متری زمین توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا احداث شده است.

وی با اشاره به بازدید از قسمتی از تونل به اتمام عملیات حفاری تونل اشاره کرد و افزود: بر اساس اظهار نماینده کارفرما برای بهره‌برداری از تونل (آبگیری) لازم است، ماشین‌آلات و تجهیزات داخل تونل جمع‌آوری و به بیرون از تونل منتقل شود و به حداقل ٩ ماه زمان نیاز دارد و در صورت پیگیری تا بهمن ماه به اتمام می‌رسد.

بازرس‌کل استان آذربایجان غربی با بیان اینکه قسمت دیگر پروژه عملیات "احداث کانال انتقال آب" است که آب خروجی از تونل به کانال هدایت و بعد از آن به رودخانه "گدار" واریز خواهد شد، اظهار کرد: از کانال مذکور نیز بازدید شد که بر اساس مشاهدات عملیات احداث کانال نیز کاملا به اتمام رسیده و در مرحله آبگیری است.

وی بر ضرورت تسریع در تملک اراضی واقع در مسیر رودخانه "گدار" برای تعریض بستر رودخانه و همچنین لزوم عملیات لایروبی رودخانه مذکور اشاره کرد و گفت:

قسمتی از رودخانه لایروبی شده و به مساحت چهار و نیم کیلومتر از رودخانه به جهت ادعای مالکیت اهالی بر بستر و حریم رودخانه با مانع مواجه شده و در صورت بر طرف شدن مانع عملیات لایروبی کانال نیز شش ماه طول خواهد کشید.

محبوبی همچنین با اشاره به اصلاح و تعریض پل های جاده دو بانده ارومیه به مهاباد ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور در مسیر برای به اتمام رسیدن پروژه مبلغ هزار و ٩٠٠ میلیون تومان اعتبار نیاز است که در سفر استانی رئیس‌جمهور با تخصیص آن موافقت شده و در انتظار ابلاغ توسط معاون اول رئیس جمهور است.

بازرس کل استان آذربایجان غربی با اشاره به بازدید از رودخانه گدار نیز گفت: در این راستا مقرر شد برای تسریع در برآورد مساحت زمینهایی که در مسیر تعریض رودخانه نیاز است تحت تملک قرار بگیرند جلسه‌ای با حضور سربازرس گروه تولیدی و اقتصادی و نمایندگان ادارات کل مذکور و اداره‌کل راه و ترابری و حمل و نقل جاده‌ای استان در بازرسی برگزار و نتیجه برای ارزیابی کارشناسی به دادگستری اعلام شود.

محبوبی بر ضرورت رفع موانع پیشرو تاکید کرد و گفت: با توجه به صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی ناشی از عدم جبران کسری آب دریاچه، ضرورت دارد اقدامات برای رفع موانع در اسرع وقت انجام شود و بازرسی استان تمام توان خود را برای وادار کردن ارگان‌های متولی به انجام وظایف خود به کار خواهد گرفت.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -  -