سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1398/07/30 - 13:15
  • تعداد بازدید خبر : 512
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سیستان و بلوچستان

حضور استاندار سیستان و بلوچستان در بازرسی کل استان به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

حضور استاندار سیستان و بلوچستان در بازرسی کل استان به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

 

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان بلوچستان به همراه تعدادی از مدیران خود در بازرسی کل استان حضور یافت و با بازرس کل و کارکنان به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار حسن امامی بازرس کل استان ضمن عرض خیرمقدم و خوشامدگویی به استاندار و هیأت همراه وی و تسلیت ایام حزن و اندوه آل الله و اربعین حسینی، با اشاره به سالروز تأسیس سازمان بازرسی کل کشور و بیان مواردی در این خصوص به تشریح اهمیت و جایگاه نظارت و بازرسی پرداخت و مأموریت‌ها، وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور را تشریح کرد.
وی ضمن تشریح اصل 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: حاکمیت قانون و قانون‌مداری مهم‌ترین و بنیادی‌ترین عنصر در یک جامعه مدنی و باثبات است که تأثیر زیادی بر حکمرانی خوب دارد. با توجه به اهمیت حاکمیت قانون و قانون‌گرایی، قانون‌گذار به‌منظور نظارت قوه قضائیه نسبت به اجرای صحیح قوانین و مقررات و حسن بخشیدن به اجرای امور در دستگاه‌های اداری به‌موجب اصل 174 قانون اساسی نهادی به نام سازمان بازرسی کل کشور را تأسیس نموده است. این سازمان از سال 1360 فعالیت خود را تحت این عنوان آغاز کرده و به‌موجب قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور وظایف و اختیارت سازمان مشخص‌شده است.
بازرس کل استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و رویکرد ریاست معظم قوه قضائیه و همچنین ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور، رویکرد سازمان پیشگیری از وقوع جرم و تخلف و اصلاح امور است.
امامی با بیان اینکه سازمان بازرسی ضمن صیانت از اموال عمومی و بیت‌المال از مدیران خدوم، سالم، توانمند و باتقوا که هدف آن‌ها خدمت‌رسانی به جامعه است، حمایت می‌کند و همیشه در کنار آن‌ها و پشتیبان آن‌ها خواهد بود، گفت: همکاران خدوم بنده در بازرسی کل استان، همواره سعی می‌کنند با تذکر و هشدار به‌موقع از وقوع سوءجویان در دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کنند.
وی افزود: بازرسی کل استان حداقل در 15 کمیسیون و کارگروه دستگاه‌های اجرایی به خاطر حساسیت موضوعاتی که در آن کمیسیون‌ها مطرح است از جمله کمیسیون معاملات دولتی حضور پیدا می‌کند و چنانچه احساس شود در آن کمیسیون و یا کارگروه اقدام و یا تصمیماتی مغایر با قوانین و مقررات و یا منافع عمومی گرفته می‌شود به‌موقع ورود کرده و در راستای وظایف ذاتی تعریف‌شده اقدام قانونی لازم را انجام می‌دهد.
بازرس کل استان خاطرنشان کرد: پیشنهاد‌هایی که این بازرسی کل در اجرای ماده 10 قانون تشکیل سازمان بازرسی به دستگاه‌های اجرایی پس از انجام بازرسی‌های تخصصی ارائه می‌کند، کارشناسی شده، فنی، علمی و اجرایی است و قطعاً اجرای به‌موقع آن‌ها توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی مشکلات دستگاه‌ها را به حداقل ممکن خواهد رساند.
امامی با بیان اینکه برای جلوگیری و مبارزه با پدیده شوم فساد در دستگاه‌های اداری بایستی عملکرد دستگاه‌های اجرایی شفاف‌سازی شود و به‌جای استفاده از ابزارهای سنتی با استفاده از فن‌آوری نوین و به‌کارگیری نظارت الکترونیکی، به‌صورت برخط، عملکرد دستگاه‌های اداری را رصد کرد، اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی در این خصوص بایستی نسبت به نظارت بر زیرمجموعه خود حساسیت بیشتری داشته باشند و با تقویت نهادهای نظارتی درون‌سازمانی خود از قبیل حراست‌ها و بازرسی‌ها، عملکرد و اقدامات زیرمجموعه خود را به‌موقع رصد کنند و با شناسایی ساختارها و بسترهای فسادزا، با اصلاح آن از بروز و ظهور هرگونه سوء جریانی جلوگیری نمایند.
وی ادامه داد: بازرسان این بازرسی کل به‌عنوان امانت‌داران بیت‌المال و سربازان عرصه مبارزه با فساد در میدان جهاد اکبری که تمام دشمنان نظام جمع شده‌اند تا به‌انحاءمختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را با چالش مواجه نمایند، تمام تلاش خود را بر پیشگیری و اصلاح امور معطوف کرده‌اند و در کنار مدیران خدوم دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنند که نظام اداری سالم و به دور از فساد و تبعیض و نابرابری داشته باشیم.
بازرس کل استان در انتهای صحبت‌های خود گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط بازرسان و کارشناسان این بازرسی کل در خصوص پیش‌گیری و مقابله با فساد و رسیدگی به سوءجریانات و شکایات و اعلامات دریافتی از شهروندان ارائه کرد.
در ادامه مهندس موهبتی استاندار استان، ضمن تبریک سالروز تأسیس سازمان بازرسی کل کشور و خداقوت به بازرس کل و کارکنان این بازرسی کل و عرض تسليت ايام حزن و اندوه سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) با ايراد سخناني در راستاي وظايف ذاتي اين سازمان و نظارت و بازرسي بر دستگاه‌هاي اجرايي پرداخت و بازرسي را يك امر ضروري و جدي دانست.
وی عنوان داشت: فساد ایجاد ظلم می‌کند و دلیل قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و فساد بود. فساد یک عامل ویروسی است که وقتی شروع می‌شود اگر به‌موقع با آن برخورد نشود، باعث فراگیرتر شدن و گسترش آن می‌شود و هیچ‌کس نباید خود را در این کشور بری از نظارت و بازرسی بداند و هرکس مسئولیتی را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان یکی از دلایل ایجاد فساد را عدم شفافیت عنوان کرد و با اشاره به شرایط سخت کنونی بر اصلاح ساختارها تأکید کرد و در پایان سخنان خود از اقدامات ارزنده بازرسی کل استان تشکر و قدرانی نمود.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم