سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1398/05/26 - 18:22
  • تعداد بازدید خبر : 939
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
گیلان

بازرس کل گیلان: صیانت از نیروی انسانی کارآمد دستگاه‌ها از دغدغه‌های اصلی بازرسی است

 بازرس کل گیلان: صیانت از نیروی انسانی کارآمد دستگاه‌ها از دغدغه‌های اصلی بازرسی است
 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان گیلان، نشست خبری سیف‌الله مسرور بازرس کل استان به‌منظور تنویر افکار عمومی و تقویت ارتباط دوسویه بین بازرسی و رسانه‌های گروهی به‌عنوان یکی از ارکان مهم نظارت عمومی جامعه با حضور نمایندگان اصحاب رسانه‌های مجازی و مکتوب در محل این اداره کل برگزار شد.
سیف‌الله مسرور بازرس کل استان گیلان در این نشست، با اشاره به رسالت غیرقابل‌انکار خبرنگاران و اصحاب رسانه در انعکاس چالش‌ها و آسیب‌های جامعه از طریق شفاف‌سازی موضوعات، گفت: با حضور به‌موقع و نقش‌آفرینی رسانه‌ها، بخش عمده‌ای از مشکلات در دستگاه‌های اجرایی منعکس و متعاقباً کاهش پیدا می‌کند و دلیلی بر این ادعا نیز پرونده‌ها و گزارش‌های متعددی است که صرفاً بر اساس اخبار رسانه‌های گروهی تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه سازمان بازرسی بدون توجه به جنبه‌های تبلیغی در حال انجام وظایف محوله است، افزود: بازرسان در کمال آرامش و خونسردی و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای و فارغ از تحت تأثیر قرار گرفتن فشارهای اجتماعی و درعین‌حال در چارچوب قانون، به انجام وظایف خود می‌پردازند و آن چیزی که برای آنان مهم است، بازتاب و بازخورد این فعالیت‌ها و اقدامات مثبت در دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.
بازرس کل استان با اشاره به نقش مهم و اثرگذار رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و بیان اتفاقات در جامعه، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی به‌عنوان دستگاه نظارتی در انعکاس اخباری که هنوز قطعیت ندارد، احتیاط می‌کند و بر اساس قانون، پرونده‌ها باید به دستگاه قضایی و کمیته‌های بررسی تخلفات دستگاه‌ها جهت تحقیق و رسیدگی دقیق ارجاع داده شود.

پیشگیری به‌موقع و مؤثر سوء جریان و تخلف از طریق گزارش‌های هشداری، یکی از وظایف تعریف‌شده بازرسی است
عضو شورای قضایی استان به یکی از ارکان مهم در وظایف تعریف‌شده سازمان بازرسی در موضوع نظارت اشاره کرد و افزود: اگر احساس کنیم در یک دستگاه جرم، تخلف و یا سوءجریانی در شرف وقوع است، به دستگاه مورد نظر هشدار داده می‌شود و بر همین اساس در سال گذشته 17 مورد گزارش هشداری در حوزه‌های بهداشت و درمان، تغییر غیرمجاز کاربری اراضی، دریافت غیرقانونی شهریه مدارس، مدیریت پسماند و دفن زباله و... داشتیم.
مسرور با بیان اینکه پیشگیری به موقع از سوءجریان از طریق تذکر و هشدار وظیفه این سازمان مهم نظارتی است، متذکر شد: بازرسی استان در 20 کمیسیون و کارگروه دستگاه‌های مختلف عضویت دارد و حضور در این کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها گاهی به‌موجب قانون و گاهی بنا به درخواست سازمان بازرسی، به خاطر حساسیت موضوعاتی ازجمله تغییر کاربری اراضی کشاورزی، معاملات دولتی، طرح‌های هادی و... است و اگر قرار باشد و یا احساس شود که در این کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها اقدامات و تصمیمات مغایر با قانون و منافع مردم گرفته می‌شود، سازمان بازرسی در راستای وظیفه نظارتی خود ورود می‌کند و در این مسیر با هیچ دستگاه و فردی تعارف و رودرروبایستی نداشته و ندارد.
بازرس کل گیلان با اشاره به اقدامات این بازرسی در خصوص تغییر اراضی کشاورزی، اظهار کرد: حسب ضرورت و با توجه به اهمیت دقت نظر به موضوع حفظ کاربری اراضی کشاورزی و با کمک بنیاد مسکن گیلان، بازنگری طرح‌های هادی روستایی را پیگیری کرده و طی آن تاکنون ۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان از طرح هادی خارج شدند و همچنین بالغ بر ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی یکپارچه نیز شناسایی و از دستگاه‌های متولی خواستیم تا این اراضی را از طرح هادی خارج و به چرخه کشاورزی برگردانند.
مسرور خاطرنشان کرد: در طول سال ۹۷ در طی انجام بازرسی‌ها، از پرداخت مبالغی بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان که به‌طور غیرقانونی به پیمانکاران پرداخت و یا در فرآیند محاسبات اضافه پرداخت شده بود، جلوگیری نموده و همچنین با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان، مبالغ قابل‌توجهی از معوقات بانکی برگردانده و یا از ادامه پرداخت تسهیلات بانکی به افراد و یا طرح‌های فاقد توجیه اقتصادی ممانعت به عمل آورده شد.

در صورت عدم تغییر روند فعلی مواجهه با معضل پسماند در استان برخورد با خاطیان را آغاز می‌کنیم
وی با تأکید بر اینکه از لغزش و خارج شدن مسئولان از چرخه خدمت‌گزاری آزرده‌خاطر و متأسف می‌شویم، افزود: بازرسی کل گیلان در سال گذشته ۴۳ مورد بازرسی برنامه‌ای از دستگاه‌ها داشت که نتیجه آن ۱۱۵ گزارش اصلی بود و در آن ۴۷۵ مورد پیشنهاد اصلاحی به دستگاه‌ها ارسال شد که این پیشنهادها بر اساس قانون لازم‌الاجرا بوده و عدم اجرای آن، عملی مجرمانه است و قانون‌گذار مجازات حبس برای آن پیش‌بینی کرده است و بازرسی کل استان گیلان در سال ۹۷، تعداد ۳۶ پرونده کیفری و ۸۳ پرونده مربوط به تخلفات اداری را به مراجع قضایی ارسال کرده که در آن ۹۶ نفر برای پرونده کیفری به دستگاه قضایی و ۲۱۹ نفر به تخلفات اداری معرفی شدند، البته معرفی متخلفان به دستگاه قضا به معنی نابودی کامل فساد نیست و برای این کار باید ساختارها اصلاح شوند.
بازرس کل گیلان تحقیق و بررسی پیرامون وضعیت پسماند در گیلان را یکی از اقدامات مؤثر و اساسی بازرسی در ابتدای سال جاری دانست و یادآور شد: پسماند یکی از مسائل و معضلاتی است که سلامت مردم را تهدید می‌کند و تاکنون سیاست‌گذاری و تدابیر لازم برای نحوه برخورد با این آسیب ساخته دست بشر صورت نگرفته، لذا بالغ بر 300 صفحه گزارش مستدل و مستند در بازرسی تهیه شده و در اختیار دستگاه‌هایی ازجمله استانداری، محیط‌زیست، شهرداری، آب و فاضلاب، شرکت شهرک‌های صنعتی و... قرار دادیم؛ در این گزارش‌ها تکالیف دستگاه‌های متولی امور و نقاط ضعف عملکردشان بررسی و بالغ بر 45 پیشنهاد اصلاحی به آنان ابلاغ شد که در صورت عدم تغییر روند فعلی، برخورد با خاطیان را آغاز خواهیم کرد.
این مقام مسئول با اشاره به تهیه گزارش جامع پسماند گیلان و ارائه آن به دستگاه‌ها، اظهار کرد: به دنبال وقوع سیلاب‌های بهار 98 در تعدادی از استان‌های جنوبی و غربی، طی یک اقدام هماهنگ با سایر استان‌ها وضعیت آمادگی دستگاه‌های اجرایی گیلان را در بحث مقابله با حوادث و بحران‌ها سنجیدیم و مشکلات را احصا کردیم. این اقدام نیز در راستای وظیفه نظارتی سازمان بازرسی صورت گرفت و در حال حاضر با تأسف باید بگوییم که دستگاه‌های اجرایی استان، توانایی کامل و کافی برای برخورد با حوادث طبیعی را ندارند.
این مسئول قضایی، تخصیص اعتبارات ناکافی و جدی نگرفتن طرح‌های آبخیزداری را یکی از دلایل آسیب‌پذیری گیلان در برابر سیلاب دانست و افزود: سدهای چندمنظوره گیلان مانند شفارود، پل‌رود و لاسک نیز که برای مهار سیل پیش‌بینی شده‌اند، دارای وضعیت نامعلوم هستند و سایر سدهای گیلان جهت تأمین آب شرب و کشاورزی احداث شده و ارتباطی با سیل ندارند.
مسرور با بیان اینکه با کمبود شدید ماشین‌آلات و تجهیزات لازم جهت بازگشایی جاده‌ها و رودخانه‌ها مواجهیم، افزود: تجربه برف سال 1392 نشان داد که ماشین‌آلات ما قدیمی و فرسوده هستند و متأسفانه ستاد بحران گیلان نیز برنامه مدوّن و منسجمی برای مقابله با بحران ندارد، لذا از کلیه دستگاه‌ها می‌خواهیم خود را برای مقابله با حوادث و خطرات احتمالی آماده کنند.
بازرس کل استان با بیان برخی اتفاقات حادث‌شده در خصوص اجرای طرح پالایش و کاهش رسوب مرسوم به بایوجیمی در تالاب بندر انزلی و اقدامات صورت گرفته از سوی دادستان محترم بندر انزلی در رابطه با اتفاقات پیرامون این طرح، گفت: اقدامات این مقام قضایی مورد تأیید بازرسی کل استان گیلان است و در این راستا کارگروهی تخصصی به‌منظور بررسی این طرح تشکیل‌شده است و این کارگروه ضمن رصد دقیق و پالایش علمی و میدانی، طرح مورد نظر را مورد تأیید و منطبق بر هیچ‌یک از نظرات علمی ندانست و اجرای آن را دارای ابهامات فراوانی قلمداد کرد.

اجرای نظرات کارشناسی شده بازرسی قطعاً در اصلاح و بهبود عملکرد دستگاه‌ها مؤثر خواهد بود
وی با تأکید بر لزوم مواجهه و برخورد ریشه‌ای با مقوله فساد، اظهار کرد: امروز هزینه برخورد با فساد از هزینه ارتکاب فساد بیشتر است و مقابله با مظاهر و عوامل بروز فساد در فرآیند اجتماعی سخت شده است، لذا بازرسی استان تمام تلاش خود را بر اصلاح امور گذاشته، نه برخورد قضایی محکومیت افراد و کارکنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و بی‌تردید پیشنهادات اصلاحی ما به دستگاه‌ها از پایه کارشناسی برخوردار بوده و قطعاً با اجرای آنان مشکلات دستگاه‌ها به حداقل خواهد رسید.
رییس شورای دستگاه‌های نظارتی استان، تورم قانون را امری فسادآور دانست و خاطرنشان کرد: عدم استفاده از فن‌آوری‌های نوین و به‌روز و همچنین عدم حساسیت مدیران نسبت به زیرمجموعه خود از دیگر عوامل بروزت خلف و فساد در دستگاه‌هاست و لذا موافق با گسترش دستگاه‌های نظارتی نبوده و در عوض به نقش پررنگ دستگاه‌های درون نظارتی از قبیل حفاظت اطلاعات، حراست‌ و بازرسی‌ها تأکید جدی داشته و از نحوه عملکرد و اقدامات این مجموعه‌ها در دستگاه‌های اجرایی رضایت کامل نداریم.
وی با اشاره به تحصن کارگران و پاکبانان شهرداری رشت در چند روز گذشته، ضمن تأکید بر لزوم حفظ آرامش در شهر رشت خاطرنشان کرد: پرداخت به‌موقع حقوق و بیمه به این افراد زحمتکش، حق مسلم آنان است، اما کشاندن این کارگران به صحنه تحصن نشانگر اتفاقات پشت پرده است و به برخی از اعضای شورای شهر رشت هشدار می‌دهم که از اقدامات هنجارشکنانه خود دست بردارند و از دخالت در عزل و نصب‌ها و امور اجرایی پرهیز کنند و توجه داشته باشند که دخالت آن‌ها در امور مذکور تخلف و جرم است و اعضای شورای شهر رشت نباید کاری خلاف شئون انجام دهند و اصرار بر این امر می‌تواند جنبه تخلف و یا جرم داشته باشد.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم