• تاریخ انتشار : 1400/02/19 - 15:11
  • تعداد بازدید خبر : 268
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ضرورت اصلاح فرآیندهای مرتبط با واکسن کووید 19/ورود بازرسی کل استان چهارمحال و بختیاری به تزریق اشتباه 90 دوز واکسن

بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به ورود این بازرسی کل به موضوع هدر رفت 90 دوز واکسن کرونا به دلیل سهل‌انگاری دستگاه‌های ذی‌ربط در استان، بر ضرورت اصلاح فرآیندهای مرتبط با واکسن کرونا با هدف جلوگیری از هدر رفت دوزهای اضافه و سوءاستفاده از واکسن‌های 10 دوزی و جلوگیری از ورود آن به بازار سیاه تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان چهارمحال و بختیاری، علی احمدی، بازرس کل استان در حاشیه بازدید از عملکرد هیات بازرسی مستقر در دانشگاه علوم پزشکی استان مرتبط با نظارت بر تأمین و توزیع واکسن کووید 19، اظهار داشت:حسب یافته‌های نظارتی هیات بازرسی،نارسایی‌هایی در اجرای برنامه ملی استقرار و گسترش واکسیناسیون کرونا وجود دارد که لازم است فرآیندها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصلاح شود.

بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری افزود:حسب بازدیدهای میدانی صورت گرفته از نحوه واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی در استان، واکسن‌های 10 دوزی کووید 19 (ازجمله اسپوتنیک و آسترازنکا) در ویال هایی بسته‌بندی‌شده‌اند که بعضاً به خاطر پرتی واکسن، حاوی یک الی دو دوز واکسن اضافه‌تر از 10 دوز هستند. لیکن در حال حاضر ثبت سریال هر ویال از واکسن‌های 10 دوزی در سامانه سیب، صرفاً برای 10 دوز تزریق (ثبت مشخصات 10 نفر دریافت‌کننده واکسن در سامانه به ازای هر ویال 10 دوزی) امکان‌پذیر است و برای یک الی دو دوز اضافی، امکان ثبت سریال ویال واکسن وجود ندارد که وجود رویه فوق علاوه بر به هدر رفتن دوزهای اضافه موجود در ویال ها، احتمال سوءاستفاده از دوزهای اضافی را افزایش خواهد داد.

احمدی افزود: بر اساس دستورالعمل برنامه ملی استقرار و گسترش واکسیناسیون کرونا، ثبت اطلاعات مرتبط با واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی مراجعه‌کننده در سامانه مربوطه الزامی است. اما در مواردی تیم‌های واکسیناسیون به دلایل مختلف ثبت اطلاعات در سامانه سیب را به بعد از تزریق واکسن موکول می‌کنند. این در حالی است که برخی از واکسن‌ها تقلبی و فاقد اصالت هستند و چنانچه قبل از تزریق ثبت نشوند، اصالتشان قابل‌تشخیص نیست.

بازرس کل استان چهارمحال و بختیاری گفت: بنابراین لازم است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح ملی این نواقص را مرتفع کند. در همین راستا آسیب‌شناسی لازم در استان انجام و برای انعکاس موضوع به وزارت بهداشت مراتب به معاونت نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی کشور گزارش شده است.

احمدی همچنین اعلام کرد در خصوص سهل‌انگاری عوامل ذی‌ربط مبنی بر تزریق 90 دوز واکسن کرونا نوبت اول به جای نوبت دوم به کادر درمانی بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد ضمن تشکیل پرونده، تهیه گزارش برای متخلفین در دستور کار این بازرسی کل قرارگرفته است.

بر اساس گزارش بازرسی کل استان چهارمحال و بختیاری، تیم واکسیناسیون مستقر در بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد بدون توجه به هشدارهای سامانه مربوطه مبنی بر واکسینه شدن پرسنل بیمارستان با واکسن اسپوتنیک نوبت اول در روزهای گذشته و بدون ثبت اطلاعات واکسیناسیون در سامانه، به‌طور اشتباه مجدداً مبادرت به تزریق 90 دوز واکسن اسپوتنیک نوبت اول (به‌جای نوبت دوم) به کارکنان آن بیمارستان کرد که این موضوع علاوه بر مغایر بودن با دستورالعمل برنامه ملی استقرار و گسترش واکسیناسیون کرونا و به هدر رفتن 90 دوز واکسن اسپوتنیک نوبت اول، موجب نگرانی گروه هدف به سبب احتمال به خطر افتادن سلامت ایشان شده و این اقدام بازتاب منفی در سطح استان داشت.

کلمات کلیدی
یاسر فاتحی فشتمی
تهیه کننده:

یاسر فاتحی فشتمی