• تاریخ انتشار : 1400/05/11 - 11:03
  • تعداد بازدید خبر : 692
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

انتقاد بازرس‌کل استان قم از ضعف نظارت بر بازار/ بازدید سرزده بازرس‌کل قم از شهرداری

بازرس‌کل استان قم طی یک نشست خبری اعلام کرد: تا استقرار دولت جدید تشدید نظارت بر بازار و نحوه پاسخگویی به مراجعین در دستگاه‏های اداری رویکرد جاری سازمان بازرسی است.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان قم، حجت‌الاسلام محمود طالبی در این نشست خبری با اشاره به تغییر دولت گفت: با شناختی که از آیت‌الله رئیسی داریم امیدوار هستیم همان رویکرد قبلی که در قوه‌قضاییه داشتند ادامه پیدا کند که این امر باعث کم شدن فساد در دستگاه‌ها خواهد شد.

بازرس‌کل استان قم در خصوص نظارت بر بازار و لجام‌گسیختگی قیمت‏ ها گفت: در حوزه عرضه انواع مواد و مایحتاج غذایی مورد نیاز مردم مشکلات را می‌بینیم و با شناسایی عوامل، با علل شکل‌گیری این وضعیت برخورد خواهد شد.

وی در مورد قیمت کالاهای اساسی گفت: دستگاه‌های مسئول باید به وظیفه خود در قبال نظارت بر عرضه کالاهای اساسی عمل کنند. متأسفانه مرغ با قیمت مصوب از کشتارگاه خارج می‏شود ولی خیلی زود در مراکز عرضه تمام می‏شود ولی مرغ قطعه‌بندی شده با قیمت بسیار بالا به وفور در همین مراکز عرضه می‏شود. همچنین در بحث تخم‌مرغ، قیمت مرغداری حدود 14 هزار تومان است ولی ما در فروشگاه‌ها به قیمت 21 هزار تومان خرید می‌کنیم که همه این مسائل به خاطر عدم نظارت جدی از سوی دستگاه‌های مسئول است.

طالبی ادامه داد: درواقع به لحاظ بی نظارتی در برخی شهرستان‏‌های هم‌جوار و افزایش قیمت‌ها در آنجا، مرغدار قم تمایل دارد محصول خود را در شهرستان‏‌های هم‌جوار عرضه کند و این موضوعی است که ما رصد کرده و دستور داده‌ایم با این‌ها برخورد شود.

وی در خصوص رویکرد سازمان بازرسی در مورد افزایش رضایتمندی مراجعین از نحوه پاسخگویی دستگاه‏‌های دولتی و اداری گفت: در این زمینه مدتی است بازرسی سرزده را آغاز کرده‌ایم؛ به‌صورت گروه‌های بازرسی و با برنامه‌ریزی انجام‌شده در دستگاه‌ها حاضر می‏‌شویم، با مراجعین صحبت می‌کنیم، مشکلات را از نزدیک مشاهده می‌کنیم و در نهایت با مدیر مربوطه نشستی برگزار و مسائل را مطرح می‌کنیم.

بازرس‌کل استان قم تصریح کرد: اینکه دستگاه اداری به بهانه شیوع کرونا پاسخگوی مراجعه‌کننده نیست از نظر ما قابل‌قبول نبوده و مدیر مجموعه باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که کار ارباب‌رجوع معطل عدم حضور کارشناس نباشد. وقتی یک نفر در طول عمر خود یک‌بار (آن‌هم در همین ایام) مسیرش به سمت ثبت‌اسناد یا شهرداری یا اداره دیگر می‌‏افتد و اتفاقاً در همین یک‌بار هم برخورد درستی با وی انجام نمی‏‌شود یا کارش به‌درستی انجام نمی‌‏شود تصور کنید که چه ذهنیت منفی از دستگاه‏‌های دولتی در ذهن وی نقش می‏‌بندد. دستگاه‌‏های اداری ویترین نظام هستند و باید سلامت این ویترین حفظ شود تا سلامت نظام تضمین شود.

وی افزود: در بازدید سرزده اخیر که از یکی از دستگاه‌ها داشتیم ملاحظه شد میز خدمتی که مراجعین را راهنمایی کند وجود ندارد، ارباب‌رجوع هنگام ورود به این مجموعه سرگردان است و در اتاق‌های مختلف به دنبال پیدا کردن راه‌حل مشکل خود است.

طالبی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه علت گرانی کالاهای اساسی را چه می‏دانید؟، عنوان کرد: علل مختلفی وجود دارد که می‌توان انحصاری شدن بخش تولید را یکی از علل اصلی آن دانست. وقتی در قم فقط یک کشتارگاه طیور وجود دارد یا وقتی فقط یک کشتارگاه دام داریم آیا فضای رقابت وجود دارد؟ چندی قبل گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه قصابی‏‌های بزرگ قم که روزانه 100 رأس کشتار دارند، دام خود را به کشتارگاه تهران برده و آنجا کشتار می‌کنند. چرا؟ چون قم فقط یک کشتارگاه خصوصی داشت و این کشتارگاه هم قیمت کشتار را رأساً افزایش داده بود. البته در کنار انحصاری بودن، بحث ضعف نظارت نیز بسیار جدی است و در بحث نظارت بر بازار بسیار ضعیف عمل شده است.

وی ادامه داد: ایراد دیگری هم که به برخی از دستگاه‏‌ها و از جمله بانک‏‌ها وارد است عدم گزارش مشکلات به مراجع قضایی است. مثلاً بانک وقتی تسهیلاتی پرداخت کرده و قادر به بازپرداخت آن نیست می‌بایست موضوع را به دستگاه قضایی منعکس نماید تا دستگاه قضا به کمک بانک بیاید ولیکن در برخی موارد ملاحظه می‌شود بانک انگیزه و تمایلی به انجام این کار ندارد و وقتی علل موضوع مورد بررسی قرار می‏‌گیرد مشخص می‏‌شود بانک تمایل ندارد که سوء‌جریان زیرمجموعه خودش را به دستگاه قضایی معرفی کند.

بازرس‌کل استان قم در پایان به آمار تعداد شکایت و گزارش واصله به بازرسی‌کل استان قم اشاره و عنوان داشت:  از ابتدای سال جاری تا روز گذشته تعداد 885 فقره گزارش واصله ثبت‌شده که در این میان دانشگاه  علوم پزشکی، شهرداری و اداره‌کل ورزش و جوانان به ترتیب بیشترین گزارش ثبت شده را به خود اختصاص داده‌اند و در ادامه بازرسی سرزده‏ای نیز از اداره کل ورزش و جوانان انجام شد.

یادآور می‌‏شود روز گذشته بازرس‌کل استان قم به همراه یک هیات بازرسی از شهرداری قم بازرسی سرزده داشت.

فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی