- نشست هماندیشی معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی با فرماندهان ارشد فراجا برگزار شد 03/04/30
- مشکل تامین برق واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بوشهر برطرف شد 03/04/30
- حضور بازرس کل استان البرز در جلسه شورای اداری شهرستان طالقان 03/04/27
- بازدید مدیرکل حمایت از تولید و سرمایه گذاری سازمان بازرسی کل کشور از دو واحد تولیدی در شهرک صنعتی هشتگرد 03/04/27
- بررسی مشکلات سرمایه گذار خارجی پروژه ساروج کرمان در دیدار با بازرس کل قضایی استان 03/04/27
- پیام تسلیت رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی درگذشت پدر حجتالاسلاموالمسلمین حجازی 03/04/27
- ۵۰ میلیارد ریال وام به یکی از واحد های بزرگ تولیدی اردبیل اختصاص یافت/ تامین وام از صندوق ملی محیط زیست 03/04/27
- ماموریت معاون اقتصادی سازمان بازرسی به بازرسی امور نیرو در رابطه با رصد وضعیت ذخایر آبی سدهای کشور و تولید برق/ وزیر نیرو به سازمان بازرسی دعوت شد 03/04/27
- دیدار بازرس کل قضایی استان یزد با دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان 03/04/27
- رئیس سازمان بازرسی کل کشور با رئیس جمهور منتخب دیدار کرد 03/04/27
بازرسکل استان ایلام در جریان بازدید از تونل کبیرکوه:
پیشرفت فیزیکی 70 درصدی تونل کبیرکوه قابل تامل و بررسی است
بازرسکل استان ایلام به همراه مدیرکل راه و شهرسازی استان از روند پیشرفت پروژه تونل کبیرکوه بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی بازرسیکل استان ایلام، مهدی اصلانی در جریان بازدید از تونل کبیرکوه با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی 70 درصدی تونل از نظر بازرسیکل استان قابل تامل و بررسی است، گفت: کارفرمای تونل کبیرکوه میزان پیشرفت ریالی و فیزیکی پروژه را حدود 70 درصد اعلام کرده که از نظر کارشناسان بازرسی، این موارد قابل تامل و بررسی است.
وی افزود: بازرسیکل استان در راستای تمرکز فعالیتهای نظارت و بازرسی بر موضوعات و مسائل کلان اساسی، بررسی پروژههای عمرانی با مبالغ کلان و دارای تأخیر در اجرا و بهرهبرداری را در اولویت رسیدگی قرار داده است.
بازرسکل استان ایلام اظهار داشت: هیأت بازرسی اعزامی، بررسی نحوه اجرا و پیشرفت پروژه تونل کبیرکوه همچون سایر پروژهها از چند جنبه از جمله مباحث فنی، میزان و نحوه پرداختها، مدت زمان اجرا و غیره مورد بررسی قرارداده و پیشنهادهای اصلاحی توصیه و تذکرات و راهکارهای لازم در زمینههای مختلف به مبادی ذیربط از جمله ادارهکل راه و شهرسازی به عنوان کارفرمای پروژه ارائه خواهد شد.
اصلانی با بیان اینکه در مجموع هدف همه ما از نظارت و بازرسیها، تسریع در مراحل اجرای استاندارد و با کیفیت پروژه برای توسعه استان و کشور و استفاده نسلهای آینده است، گفت: آنچه که در وهله اول در این پروژه مینمایاند، تأخیر زیاد در اجرا و اتمام و بهرهبرداری است و مهمترین دلیل آن هم عدم تصویب و تخصیص کامل منابع اعتباری مورد نیاز پروژه بوده است.
وی تصریح کرد: این آسیب متوجه بسیاری از پروژههای عمرانی استان است و برنامهریزان و تصمیمگیران در زمان طراحی، تعریف و تصویب پروژهها، باید این موضوع مهم را مدنظر قرار دهند و از تعداد پروژههای مختلف باز و دارای تأخیر جلوگیری کنند تا تصمیمات مناسبتری در توزیع اعتبارات صورت گیرد و استفاده بهینهتری در مراحل تصویب و توزیع منابع اعتباری ملی یا استانی برای تسریع در اتمام پروژهها و کاهش هزینههای تمام شده و جلوگیری از استهلاک مستحدثات نیمهتمام پروژهها دنبال شود.
بازرسکل استان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در تعیین و تصمیمگیری برای اجرای یک پروژه، توجه به مطالعات امکانسنجی و هزینه فایده پروژه و ضرورتهای اولویت قائل شدن در تصویب و اجرای یک پروژه نسبت به سایر پیشنهادهای پروژهای بدون تاثیرپذیری از مباحث سیاسی و غیرکارشناسی است.
اصلانی اظهار داشت: در این پروژه، بنا براعلام مقامات کارفرمایی و مباحث مطرح شده در جریان سفر ریاست مجلس شورای اسلامی به استان ایلام، با درنظر گرفتن شرایط توافق و تصویب و تخصیص اعتباری، حداقل 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه مطرح شده و میزان پیشرفت ریالی و فیزیکی پروژه را حدود 70 درصد اعلام کرده که از نظر این بازرسیکل این موارد قابل تامل و بررسی است.
وی افزود: پروژه از سال 1389 شروع شده و تأخیر زیادی در اجرا داشته و تاکنون حدود 260 میلیارد تومان در پروژه مذکور در قالب قراردادهای مختلف هزینه شده و مسئولان پروژه، درخواست 5 هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب جدید علاوه بر منابع اعتباری مصوب قراردادهای جاری در سفر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی را مطرح و پیشنهاد دادهاند و آنچه مسلم است درصورت تصویب و پرداخت بموقع منابع اعتباری و با درنظر گرفتن زمان حدود 2 تا 3 سال برای تکمیل و بهرهبرداری پروژه، حداقل تخصیص و تأمین ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
بازرسکل استان ادامه داد: البته از نظر این بازرسیکل مباحث دیگری از قبیل؛ هزینههای مورد نیاز برای احداث ساختمانها و تاسیسات موردنیاز برای خدمات اضطراری و فوریتی امدادی یا اطفای حریق و مقابله با بحران در ورودی یا خروجی یا داخل تونلهای طویل، فراهم کردن شرایط دسترسی خروج اضطراری از داخل تونل طویل چندین کیلومتری تحت عنوان تونل فرعی اضطراری به موازات تونل اصلی همراه با راههای ارتباطی با تونل اصلی و شرایط نگهداری خاص پروژه در تأمین برق موردنیاز بابت روشنایی و تهویه و هزینههای نگهداری تاسیسات و سیستمهای مختلف در تونلها و هزینههای برآوردی حدود ۲ هزار میلیارد ریالی آنها برای بهرهبرداری ایمن و مطمئن پروژه نیز مطرح است.
بازرسکل استان گفت: بررسی عملکرد کارفرما در نظارت بر مشاور و پیمانکار در وضعیت رعایت مباحث فنی و استانداردها و تعیین و تایید نوع و مقادیر انجام کار و دستور کار، تنطیم صورتجلسات کارگاهی و کیفیت اجرای پروژه و اعمال جرائم بابت ضعفها و ایرادات پروژه و پرداختهای مالی مورد رسیدگی هیات بازرسی اعزامی است و در زمان بازدید کنونی به اتفاق مدیرکل راه و شهرسازی استان، ایراداتی مشاهده و تذکرات لازم داده شد و در مجموع رضایت نسبی و قابل قبول از وضعیت کیفی پروژه وجود دارد و عوامل کارفرمایی، مشاور و پیمانکاران باید برای ارتقای کیفی و کمی و رفع ایرادات اعلامی اهتمام بیشتری معمول دارند.