- حضور بازرس کل استان البرز در جلسه شورای اداری شهرستان طالقان 03/04/27
- بازدید مدیرکل حمایت از تولید و سرمایه گذاری سازمان بازرسی کل کشور از دو واحد تولیدی در شهرک صنعتی هشتگرد 03/04/27
- بررسی مشکلات سرمایه گذار خارجی پروژه ساروج کرمان در دیدار با بازرس کل قضایی استان 03/04/27
- پیام تسلیت رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی درگذشت پدر حجتالاسلاموالمسلمین حجازی 03/04/27
- ۵۰ میلیارد ریال وام به یکی از واحد های بزرگ تولیدی اردبیل اختصاص یافت/ تامین وام از صندوق ملی محیط زیست 03/04/27
- ماموریت معاون اقتصادی سازمان بازرسی به بازرسی امور نیرو در رابطه با رصد وضعیت ذخایر آبی سدهای کشور و تولید برق/ وزیر نیرو به سازمان بازرسی دعوت شد 03/04/27
- دیدار بازرس کل قضایی استان یزد با دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان 03/04/27
- رئیس سازمان بازرسی کل کشور با رئیس جمهور منتخب دیدار کرد 03/04/27
- استقرار هیأت بازرسی در معاونت عمرانی شهرداری بندرعباس 03/04/24
- هیأت بازرسی استان گلستان در سازمان جهادکشاورزی استان مستقر شد 03/04/24
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد؛
واکاوی ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس؛ حمایت از مصرف کننده و جلوگیری از افزایش قیمت/ انفعال شورای رقابت در تنظیم دستورالعمل جدید قیمت گذاری/ دولت باید از مصرف کننده حمایت کند
اسدیان دلیل ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس را اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض آن و حمایت از مصرف کننده عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، در پی ورود سازمان بازرسی کل کشور به عرضه خودرو در بورس، دکتر احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی این سازمان طی گفتوگویی به روشنگری پیرامون این موضوع پرداخت که سئوال و پاسخهای مطرح شده در ادامه میآید.
دلیل ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس چیست؟
دلیل ورود این نهاد نظارتی به عرضه خودرو در بورس با دو هدف است، اولا اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض آن و ثانیا حمایت از مصرف کننده.
اگر کالایی به میزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولید کننده با قیمتها بازی کند و به عنوان مثال هر زمان خواست قیمت را افزایش دهد، عرضه را کاهش دهد تا مشتری ناچار به خرید آن با قیمت بیشتری شود و از طرفی تولیدکننده دارای رقبایی در عرضه آن کالا یا مشابه آن باشد طبیعتاً عرضه کالا در بورس هم به نفع مصرف کننده است و هم شفافیت ایجاد میکند؛ اما زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمیشود و از طرفی تولید کننده منحصر بوده و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد عرضه این کالا در بورس به نفع تولید کننده است. در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین میکند بلکه تولید کننده قیمت را مدیریت میکند، زیرا با کاهش عرضه به راحتی میتواند قیمت ها را افزایش دهد و در مورد خودرو چنین وضعیتی وجود دارد.
تعداد خودروسازهای دولتی و خصوصی معدود هستند و به قدر نیاز جامعه خودرو تولید نمیشود و از طرفی اجازه واردات خودرو به اندازه نیاز مصرف داخلی هم داده نشده است، لذا شورای رقابت به عنوان مرجع تشخیص انحصاری بودن کالا طی مصوبات متعدد عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است و طبق بند 5 ماده 58 قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی سالها است که نسبت به تنظیم دستور العمل قیمت گذاری اقدام میکند.
در سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف کاهش قیمتها به مدت یک سال تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار محول کرد و ریاست محترم جمهور هم طی دستور العمل 8 مادهای که صادر کرد مقرر نمود که اولاً تولید خودرو 50 درصد افزایش پیدا کند و ثانیاً قیمتها 15 درصد نسبت به سال 1400 کاهش پیدا کند.
مدت یک سال مذکور گذشت؛ اما نه تولید خودرو 50 درصد افزایش پیدا کرد و نه قیمت خودرو کاهش یافت. طبیعتاً بعد از اتمام مهلت تعیین شده باید شورای رقابت به ایفای نقش میپرداخت و با تنظیم دستور العمل جدید قیمت گذاری، مانع افزایش قیمت خودرو میشد؛ اما با انفعال شورای رقابت خودروسازها از فرصت استفاده کردند و با عرضه خودرو در بورس قیمتها را نه تنها کاهش ندادند بلکه به صورت سرسام آوری افزایش دادند. متاسفانه برخی از مسئولان دولتی هم به جای حمایت از مصرف کنندگان به حمایت از خودروسازها پرداختند.
سازمان بازرسی اعلام نمود که شورای رقابت تولید و عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است. یا این شورا باید از نظر قبلی خود عدول نماید و خودرو را از انحصاری بودن خارج کند یا اگر بر نظر خود باقی است وظیفه دارد با تنظیم دستور العمل قیمت گذاری، مانع افزایش بی رویه قیمت خودرو شود؛ اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
برخی عنوان میکنند که هدف از این اقدام سازمان بازرسی، حمایت از خودروسازان است؟
خیر. هدف خودروسازان طبیعتاْ این است که خودرو را به قیمت بالاتر بفروشند و محدودیتی در قیمت گذاری نداشته باشند؛ اما به دلیل این که تقریباْ انحصار بازار خودرو در دست دو خودرو ساز است، دولت باید از مصرف کننده حمایت کند چون انتخاب دیگری به جز خرید این محصولات ندارد.
بنابر این با توجه به افزایش قیمت خودرو در بورس (در بعضی خودروها مانند 207 تا دوبرابر) سازمان بازرسی این موضوع را اولاْ بر خلاف قانون و نادیده گرفتن قیمتهای تعیین شده و ثانیاْ برخلاف منافع مصرف کننده میداند و برای حمایت از مردم به جهت این که خودرو با قیمت مصوب به دستشان برسد به این موضوع ورود کرده است.
انتهای پیام/