سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/05/12 - 11:08
  • تعداد بازدید خبر : 678
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بازدید سرزده نمایندگان سازمان بازرسی از سامانه ۱۲۴

با توجه به دستور ریاست قوه‌قضاییه به منظور نظارت بر بازار و گرانی‌ها و نحوه ارائه خدمت به مردم، بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور طی بازدید سرزده از CRM سامانه ۱۲۴، رسیدگی به دغدغه‌های مردم را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، سامانه ۱۲۴ پل ارتباطی مردم برای انعکاس تخلفات در زمینه کم‌فروشی، احتکار، گران‌فروشی، عرضه خارج از شبکه و... است که با پیام‌های مردم منتج به رسیدگی و بررسی واحد‌های ذی‌ربط و بازرسان مربوطه در وزارت صمت می‌شود.

اشکان میرمحمدی بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور در این بازدید ضمن تاکید بر ضرورت نتیجه‌گرا بودن سامانه، آمار اعلامات و شکایات منعکس شده از طریق سامانه را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مورد مطالبه قرار داد و طی آن مشخص شد عمده دغدغه و فراوانی تماس‌های واصله مربوط به گرانی نان و عرضه نامناسب مرغ و گران‌فروشی آن علاوه بر گرانی میوه و تره‌بار و کمبود روغن و شکر در بازار بوده است.

مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم در این برنامه بازدید اعلام کردند: تعداد بازرسی‌ها افزایش یافته، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، میزان ریالی تخلفات مکشوفه نیز افزایش داشته است.

در این بازدید اعلام شد: روزانه حدود ۴۰۰۰ مورد تماس تلفنی با مرکز ۱۲۴ تهران صورت می‌گیرد که پس از حذف موارد غیرمرتبط با حوزه فعالیت وزارت صمت، در خصوص سایر موارد فرم ستاد خبری تنظیم و مراتب حسب منطقه جغرافیایی به یکی از ۵ مرکز بازرسی سطح شهر تهران جهت رسیدگی منعکس می‌شود که بلافاصله بازرسین این مراکز جهت رسیدگی به محل تخلف مراجعه می‌نمایند.

بر این اساس این‌گونه اعلام شد که تعداد شکایات دریافتی در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ جمعا ۱۵۵۱۳ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود یک درصد افزایش داشته است.

شایان ذکر است با احتساب بازرسی‌های سرزده و نیز بازرسی‌هایی که به درخواست سازمان‌های ذی‌ربط نظیر تعزیرات انجام شده، تعداد کل بازرسی‌ها طی چهار ماهه ابتدای سال بالغ بر ۳۱۰ هزار مورد بوده که منتهی به تشکیل ۲۵۷۷۲ فقره پرونده به ارزش ۱۱ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۳ درصد رشد داشته است.

بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی درباره این آمار‌ها گفت: رشد مذکور ارزش ریالی تخلفات آن‌هم به میزان ۵۰ درصد زنگ خطری است که عزم و اراده جدی مسوولین دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار اعم از سازمان حمایت، اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی را برای رفع دغدغه‌های مردم می‌طلبد.

پس از این برنامه بازدیدی هم از میز خدمت صمت استان تهران صورت گرفت که با توجه به حضور آقای صارمیان مدیرکل بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت دغدغه‌های مردم در میز خدمت صمت مورد ملاحظه و استماع نظر قرار گرفت و با توجه به گفت و شنود مردم و دغدغه‌های ایشان که عمده به واسطه کاهش حضور کارکنان به علت دورکاری و شرایط کرونا بود، از مسئولان دستگاه درخواست شد به نحوی برنامه‌ریزی و مدیریت در حضور نیافتن کارکنان شود، تا کار مردم در میز خدمت معطل نماند.

در ادامه این بازدید، بازدید سرزده‌ای هم از دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت صورت گرفت و از آنجا که بیشترین مراجعه تجار به این دفتر وجود دارد، بازرس کل امور صمت با حضور در دفتر مذکور از نزدیک دغدغه‌های مراجعه کنندگان را طی بازدید انجام شده مورد استماع قرار داد.

طی بازدید انجام شده، عمده دلیل معطلی مردم ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف در سامانه جامع تجارت اعم از بانک مرکزی، گمرک، دستگاه‌های تخصصی ذی‌ربط مانند وزارت جهاد و همچنین دفاتر بخشی بوده که موجبات آمد و شد‌های غیر ضرور و معطلی آن‌ها در امور اداری می‌گردد.

فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی