سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1403/06/17 - 11:03
  • تعداد بازدید خبر : 19
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بازرس کل استان گیلان: حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد

در راستای سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور به استان گیلان، جلسه‌ای برای بررسی مشکلات و چالش‌های موجود تالاب بین‌‎المللی بندر انزلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان گیلان، احمدآقایی بازرس‌کل استان گیلان در حاشیه بازدید از تالاب بین‌‌المللی انزلی در جلسه بررسی مشکلات و چالش‌های موجود این تالاب که با حضور مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی یکی از دغدغه‌های مردم گیلان، بندرانزلی، دوستداران محیط زیست همچنین جوامع محلی است.

بازرس‌کل استان گیلان با بیان اینکه برای تقابل با این تهدید و آسیب نیازمند به فهم، ادبیات و هدف مشترک در کنار عقلانیت هستیم، افزود: خروجی هر عمل و اقدامی که بر اساس عقلانیت باشد، خلق زیبایی است.

آقایی با تاکید بر اینکه تالاب بین‌المللی انزلی میراث میهنی و طبیعی است، گفت: این تالاب زیستگاه پرندگان، خزندگان و حیوانات، منبع ارتزاق و اقتصاد جوامع بومی است، در حوزه گردشگری رونق داشت و منبع درآمد بود. همچنین در حوزه صید نیز جامعه صیادی از آن بهره‌مند بودند اما به لحاظ غفلت‌ورزی ما و سوءمدیریت گذشتگان، تسامح و تساهل آن‎ها، عوامل قهری و طبیعی سبب شده امروز شاهد رمق‌های آخر این تالاب باشیم.

بازرس‌کل استان گیلان تصریح کرد: هرچند در طول چند سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته، تالاب نفس می‌کشد و حیات دارد ولی هنوز نیاز به کمک و مساعدت ما دارد.

آقایی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی انزلی در ۲ حوزه کمی و کیفی به صورت جدی دچار آسیب، چالش و تهدید است، گفت: کاهش عمق آب و خشک شدن تالاب آسیب کیفی تالاب است در حوزه کمی نیز تصاحب اراضی تالابی، کاشت درخت و غاصبان که به دنبال سودآوری و فروش زمین‌های تالاب به خریداران غیربومی هستند از جمله این تهدیدات است.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ با پیگیری‌های صورت گرفته به نام دولت و به نمایندگی آب منطقه‌ای سند گرفته شد و نهایتاً سند به منابع طبیعی منتقل شد.

آقایی در ادامه با اشاره به عوامل تهدیدکننده تالاب گفت: به دلیل بداخلاقی با طبیعت و جنگل تراشی و جنگل‌خواری‌هایی که در بالادست داشتیم با اندک بارش، رسوبات و سیلاب از کوه‌ها جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه آبخیزداری یکی از راه‌های کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از جاری شدن رسوبات و ته نشین شدن در رودخانه‌ها است، افزود: دولت اعتباراتی تخصیص داده ما اعتبار را بهانه می‌کنیم، اراده مهم‌تر از اعتبارات است.

بازرس کل استان گیلان  با بیان اینکه از دیگر عوامل خشک شدن تالاب، زباله‌ها و پسماندهایی است که در مجاورت رودخانه‌ها و حاشیه تالاب رها می‌شود و بعد از آن وارد تالاب شده و باعث خشک شدن آن می‌شود، تاکید کرد: برای احیای تالاب نیاز به فهم مشترک داریم و همه باید حس کنند تالاب متعلق به همگان و در اقتصاد اثرگذار است میراث میهنی و امانت دست ماست که باید آن را حفظ کنیم.

آقایی تاکید کرد: موضوع بعدی حق‌آبه تالاب است وقتی آب وارد تالاب نشود موجب خشک شدن آن می‌شود که جلوگیری از احداث سد لاسک در شفت نمونه این امر بود زیرا بخش اعظم آب تالاب از آنجا وارد می‌شود.

وی با اشاره بر لزوم مدیریت منابع آب در بالادست گفت: برداشت‌های بی‌رویه از آب تالاب برای اراضی کشاورزی از دیگر تهدیدات تالاب بین المللی انزلی است و کشاورزان به اضطرار و ضرورت این آب را برداشت می‌کنند چون حیات و روزی آن‌ها از آنجاست. اگر در حوزه آب مدیریت شود دیگر کشاورزان به سمت آب تالاب نخواهند آمد.

بازرس کل گیلان افزود: مشکل دیگر، گیاه سنبل آبی است که دوستان با بخش خصوصی ۵۰ هکتار و با همت جوامع محلی ۲۵۰ هکتار را پاکسازی کردند.

آقایی با بیان اینکه علاوه بر نتیجه بخش بودن حضور مردم، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در پاکسازی تالاب از سنبل آبی، تاکید کرد: هر جا مردم را مشارکت ندادیم شکست خوردیم. همان طور که در منابع طبیعی جنگل نشین‌ها را به پایین دست هدایت کردیم صاحبان زر و زور و عده‌ای سودجو زمین‌های جنگلی بالادست را با قیمت ارزان خریدند.

 

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -  -  -