سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1403/06/17 - 12:40
  • تعداد بازدید خبر : 28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بازدید بازرس کل استان گیلان از دفنگاه زباله سراوان رشت/رد ادعای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در گیلان

بازرس کل گیلان ادعای برخی مسئولان مبنی بر اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در برخی مناطق گیلان را رد کرد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان گیلان، احمد آقایی بازرس‌کل گیلان در حاشیه بازدید از دفنگاه زباله سراوان که در راستای مصوبات سفر رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور به استان گیلان انجام شد، بر لزوم راه‌اندازی کامل تصفیه خانه ی شیرابه ی دفنگاه سراوان و انجان کامل تعهدات پیمانکار این طرح تاکیدکرد و گفت: با هرگونه کوتاهی در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.

بازرس‌کل استان گیلان بر لزوم پایبندی پیمانکار قرارداد با شهرداری برای انجام تعهدات پیش‌بینی شده در آن تاکید کرد و با انتقاد از وقفه ی 4 ساله‌ی مشهود در روند فعالیت این تصفیه خانه افزود: متاسفانه در این مدت بخش زیادی از شیرابه‌ی ناشی از دفع غیربهداشتی زباله در سراوان در طبیعت رها می‌شود که تهدیدی برای آب‌های سطحی و محیط زیست است.

آقایی همچنین با رد ادعای برخی مسئولان مبنی بر اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در برخی مناطق گیلان گفت: نبود امکانات لازم برای حمل این گونه‌های متفاوت از زباله باعث شده تا تمامی پسماندها در طبیعت رها شود و بر معضل دفع غیربهداشتی زباله در سراسر گیلان بیافزاید.

وی در همین رابطه اجرای طرح تفکیک را راهکاری جهت کاهش تولید زباله در مبدا عنوان کرد و افزود: باید از تمامی راهکارها و آموزش‌ها برای کاهش حجم زباله‌ها بهره گرفت و زمینه ساماندهی زباله‌های رهاشده در طبیعت را نیز فراهم کرد.

بازرس کل استان گیلان در ادامه با اشاره به قرارداد منعقده بین شهرداری رشت با پیمانکار بخش خصوصی مبنی بر تصفیه ی 3 لیتر شیرابه در ثانیه افزود: این رقم اکنون بین یک تا یک و نیم‌متر بر ثانیه است و پیمانکار یک هفته زمان دارد تا راهکار پیشنهادی خود را برای افزایش ظرفیت تصفیه تا 3 لیتر بر ثانیه به بازرسی ارائه کند.

آقایی در پایان به متولیان امر هشدار داد اگر دفن‌گاه زباله‌ی سراوان همراه با طرح تفکیک زباله از مبدا در سراسر استان اجرا نشود، در آینده 17 دفنگاه زباله در سراسر استان ایجاد خواهد شد که تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان خواهد بود.

 

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -  -