- حل مشکلات کارخانه الیاف گستر یزد در جریان بازدید بازرسکل قضایی استان یزد 04/04/25
- بازرس کل استان قزوین: قانون ثبت رسمی معاملات نیازمند نظارتهای هدفمند است 04/04/25
- بازرس کل استان قزوین: معادن باید به تعهدات خود در قبال محیط زیست عمل کنند 04/04/25
- بازدید بازرسکل استان قم از مرکز درمان ناباروری طهورا/ مشکلات این مرکز درمان ناباروری در دستور کار بازرسی کل استان 04/04/25
- بازدید بازرس کل استان گیلان از سایت دفن زباله لندفیل آستارا/ گلایه آقایی از عدم ساماندهی سایت دفن زباله آستارا 04/04/24
- نشست بازرسکل استان خراسان رضوی با قرارگاه مردمی جمعیت استان برگزار شد/ فتوحی: اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند پیگیری جدیتر دستگاههاست 04/04/24
- بازدید بازرس کل قضایی آذربایجان غربی از بخشهای توسعهیافته زندان نقده 04/04/24
- بازرس کل قضایی آذربایجان غربی: تلاش شبانه روزی مرزبانی و سپاه، رمز امنیت پایدار در مرزهای آذربایجان غربی است 04/04/23
- بازدید بازرس کل زنجان از پروژه اراضی لیل آباد 04/04/23
- بازدید 10ساعته بازرس کل قضایی آذربایجان غربی از زیرساختهای عشایری زیوه ارومیه 04/04/23
2/2 همت از عوارض سبز در استان بوشهر با ورود سازمان بازرسی وصول شد/ پیگیری تحقق عوارض مربوط به سالهای اخیر در دستور کار
در پی ورود سازمان بازرسی به موضوع اخذ جرایم و عوارض واحدهای آلاینده، 2/2 همت از عوارض سبز در استان بوشهر وصول شد و پیگیری تحقق عوارض مربوط به سالهای اخیر در دستور کار است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، در پی دستور رئیس قوه قضاییه در جریان سفر استانی بوشهر برای شناسایی دستگاهها و بنگاههای آلایندهای که از پرداخت عوارض آلایندگی سرباز میزنند، سازمان بازرسی به موضوع ورود کرد و رئیس سازمان بازرسی کل کشور پس از بررسی میدانی در رابطه با اختصاص سهم شهرستانهای در معرض آلودگی صنایع آلاینده از عوارض سبز، دستور داد که پیگیری لازم صورت گیرد.
در این راستا پرونده بازرسی با موضوع «اثر اخذ جرایم و عوارض واحدهای آلاینده بر بهبود وضعیت محیط زیست» به عنوان یکی از موضوعات کلان مسأله محور به صورت سراسری در سطح کشور تشکیل، اشکالات موجود در اجرای قانون نیز احصاء و گزارش اصلاحی به مراجع ذیربط ارسال شد.
با وجود اینکه میزان اخذ عوارض سبز (عوارض آلایندگی) باید بر اساس شدت آلایندگی واحدها به نحوی تعیین میشد که واحدهای با آلایندگی کم، متوسط و زیاد به ترتیب نیم درصد، یک درصد و یکونیم درصد از درآمد خود را به عنوان عوارض پرداخت کنند، اما طبق بررسیهای به عمل آمده مشخص شد که عوارض در نظرگرفته شده برای واحدهای آلاینده بدون توجه به شدت آلایندگی آنها و صرفاً با ضریب 0.5 درصد درآمد لحاظ شده است، این در حالی است که در صورت اجرای صحیح قانون، متناسب با سطح آلایندگی، عوارض بالاتری نسبت به رقم مذکور مورد انتظار بود.
با ورود سازمان بازرسی کل کشور و ارائه نامه هشداری، ضمن اصلاح رویه نامناسب در پیش گرفته شده در تعیین نرخ عوارض آلایندگی، تحقق اهداف قانونگذار در تأمین اعتبار مالی جهت بهبود وضعیت محیط زیست شهری حاصل از اجرای قانون نیز ممکن شد.
همچنین با پیگیریهای بازرسی کل استان بوشهر بیش از 2/2 همت عوارض آلایندگی مربوط به سال 1398 فقط در استان بوشهر وصول شد و پیگیری تحقق عوارض مربوط به سالهای اخیر در دستورکار است
