سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/08/11 - 13:59
  • تعداد بازدید خبر : 993
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

حضور و بررسی بازرس‌کل قم از وضعیت عملکرد اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان

بازرس‌کل استان قم به همراه بازرسان گروه سیاسی قضایی و بهداشت و درمان، مدیرکل و سایر مسئولان اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان پنجشنبه 6 آبان با هدف بررسی آخرین وضعیت عملکرد اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی استان در بخش‌های مختلف از جمله امنیت، بهداشت، واکسیناسیون، اشتغال و آموزش مهارت‌های زندانیان و... از زندان مرکزی قم بازدیدکردند.

در این بازدید از بخش‌های مختلف زندان مرکزی قم از جمله کارگاه‌های آموزشی و تولیدی، بهداری، کانون اصلاح و تربیت، آشپزخانه، اتاق‌ها و سالن‌های ملاقات، محل اجرای حکم و قصاص، برخی از بندهای زندان و همچنین واحدهای اداری مورد بررسی قرارگرفت.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان قم، نارسایی‌ها و مشکلات موجود احصاء و در جلسه‌ای که در پایان بازدید با حضور مسئولان اداره‌کل مزبور برگزار گردید بررسی و دستورات لازم به منظور رفع مشکلات و همچنین پیگیری آنها داده شد.

با توجه به وجود مشکل کمبود مربی برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زندانیان در رشته‌های مختلف از جمله صنایع دستی، برق، مکانیک و...، مقرر گردید با اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان برای رفع کمبودها هماهنگی لازم صورت پذیرد.

همچنین با توجه به کاهش سطح آب زیرزمینی منطقه، یکی از مشکلات زندان، احتمال کمبود آب آشامیدنی سالم در آینده‌ای نزدیک است که با توجه به حجم اعتبارات مورد نیاز، مقرر گردید از طریق برگزاری جلسه با شرکت آب و فاضلاب یا شرکت آب منطقه‌ای استان بررسی و نظر به اهمیت موضوع و احتمال بروز مسائل امنیتی، مراتب طی نامه‌ای به شورای تأمین استان نیز منعکس گردد.

طبق اظهارات مسئول واحد بهداشت و درمان زندان، زندانیان از واکسن کزاز و هپاتیت بهره‌مند شده‌اند و بیش از 90درصد زندانیان نیز دز اول واکسن کرونا را دریافت نموده‌اند. به‌رغم حضور حدود 2000 زندانی در مرکز، اما دانشگاه علوم پزشکی، پایگاه بهداشت در زندان مستقر نکرده که مقرر گردید حسب دستورالعمل‌های اعلامی موضوع از طریق برگزاری جلسه‌ای سه جانبه با دانشگاه علوم پزشکی بررسی و اقدامات لازم برای تأسیس پایگاه بهداشت در زندان صورت پذیرد.

بخشی از نیازهای زندانیان، دریافت نظرات مشورتی، به خصوص مشاوره حقوقی می‌باشد. در بررسی‌ها مشخص گردید ضمن کمبود تعداد مشاوران در زندان، مشاوران به‌کار گرفته شده نیز فاقد تخصص حقوقی بوده‌اند که مقرر گردید راهکارهای اصلاحی برای بهبود وضعیت موجود بررسی شود.

با عنایت به ظرفیت بسیار بالای زندانیان در حوزه‌های مختلف تولیدی به‌خصوص صنایع دستی، تأکید گردید ضمن توسعه امکانات لازم برای مشارکت بیشتر زندانیان توانمند در این حوزه، زمینه ارائه تولیدات برای فروش و درآمدزایی بیشتر زندانیان فراهم گردد.

در بازدید صورت گرفته پیشنهادهایی از جمله: بهسازی شبکه اعلام و اطفاء حریق زندان، ارتقاء دستگاه تصویربرداری پزشکی، توسعه دوربین‌های مداربسته و افزایش پوشش مراقبت‌های الکترونیکی، تعبیه گاردریل در حریم مقابل زندان، ایجاد دیوار امنیتی حایل زندان، خرید دیزل ژنراتور برق و تأمین نور کافی مسیر زندان و سالن ملاقات خانواده‌ها از طریق نصب برج نوری و تیر چراغ برق، جذب نیرو برای بهداری یا تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی موجود، توجه بیشتر به وضعیت بهداشت محیط زندان و تهویه مناسب هوا توسط بازرس‌کل استان به مسئولان مربوط ارائه گردید و مقرر شد اداره‌کل زندان‌ها نسبت به پیگیری و رفع مشکلات اعلام شده اقدام نماید.

فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -