سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1398/08/08 - 14:55
  • تعداد بازدید خبر : 663
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
چهارمحال و بختیاری/ سرپرست دفتر بررسی و تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور در شهرکرد:

اطاله در روند رسیدگی به گزارش‌های سازمان بازرسی در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیته‌های انضباطی دستگاه‌های اجرایی زمینه‌ساز افزایش فساد است

سرپرست دفتر بررسی و تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور در شهرکرد:
اطاله در روند رسیدگی به گزارش‌های سازمان بازرسی در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیته‌های انضباطی دستگاه‌های اجرایی زمینه‌ساز افزایش فساد است

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان چهارمحال و بختیاری، اولین همایش هم‌اندیشی اعضای هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیته‌های انضباطی کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان با بازرسان و کارشناسان بازرسی کل استان با حضور محمد باقری سرپرست دفتر بررسی و تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور روز چهارشنبه مورخ 1-8-1398 برگزار شد.
در این نشست علی احمدی بازرس کل استان ضمن خیرمقدم به حضار، با اشاره به قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به تبیین سیاست‌های کلی سازمان در راستای پیشگیری و مقابله با فساد پرداخت.
وی وجود تعامل هر چه بیشتر بین بازرسان و کارشناسان سازمان بازرسی و اعضای هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انضباطی دستگاه‌های مشمول نظارت و بازرسی را که مسئولیت رسیدگی‌ به گزارش‌های اختصاصی سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر تخلفات کارکنان دستگاه‌های مرتبط را دارند، زمینه انتقال تجارب، فنون و مهارت‌ها، تبیین دیدگاه و خواسته‌های مرتبط با هدف پیشگیری از هرگونه نقص در گزارش‌های ارسالی، مستندات و در نهایت رسیدگی دقیق و اتخاذ تصمیم متناسب با قانون در جهت پیشگیری و مقابله با فساد در نظام اداری دانست.
احمدی هدف همایش را تبیین دیدگاه، نقطه نظرات، انتظارات و انتقال تجارب فی‌مابین، آسیب‌شناسی فرآیند رسیدگی به گزارش‌های تهیه‌شده و دقت هر چه بیشتر بازرسان و کارشناسان محترم این بازرسی کل در کمیت و کیفیت تهیه گزارش‌های آتی و همچنین رسیدگی دقیق به گزارش‌ها، تسهیل و تسریع در رسیدگی توسط هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انضباطی عنوان کرد و گفت: حضار محترم در ارائه نقطه نظرات کارشناسی در جهت آسیب‌شناسی فرآیندهای فعلی، با تبیین سیاست‌ها و همفکری لازم، به‌منظور اتخاذ راهکارهای اجرایی با هدف ارتقای کیفی امور محوله همراهی لازم داشته باشند.
در ادامه محمد باقری، سرپرست دفتر بررسی و تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این همایش با هدف تعامل و هم‌اندیشی بازرسی کل استان با هیأت‌های تخلفات اداری و کمیته‌های انضباطی کارکنان در دستگاه‌های اجرایی برای بار نخست در کشور برگزار می‌گردد، به نقش و جایگاه هیأت‌ها و کمیته‌های اداری انضباطی به‌عنوان بازویی توانمند و زمینه‌ساز ایجاد محیطی عاری از بروز تخلف و جرائم در دستگاه‌ها اشاره کرد و خواستار تسریع در روند رسیدگی به گزارش‌های کارشناسی شده بازرسان سازمان که از فیلترهای نظارتی این سازمان گذشته، شد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت متحد بودن دستگاه‌های مبارزه با فساد و نیاز به عزم ملی در این زمینه اظهار داشت: به‌عنوان‌مثال اگر یک مزرعه بزرگی در نظر گرفته شود که علف‌های هرز مزرعه به‌درستی هرس شده باشد در این صورت علف‌های هرز در مزرعه نادر هستند و البته در یک مزرعه مطلوب، همین اندک علف‌ها هم قابل‌پذیرش نیست و این در مورد دستگاه‌های اجرایی هم صدق می‌کند که افرادی که در این دستگاه‌ها خدمات ارائه می‌دهند و متخلف هستند و یا از موقعیت شغلی یا اجتماعی خود سوءاستفاده می‌کنند، نادر و کمیاب هستند که همین کم هم شایسته نظام نیست.
سرپرست دفتر بررسی و تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور، در ادامه به آسیب‌های احصا شده مربوط به نقصان وارد شدن به کار نظارت و رسیدگی در هیئت‌های تخلفات پرداخت و گفت: در ابتدا لازم است به بازرسان سازمان که وظیفه تهیه گزارش را دارند، تذکر داده شود که گزارش‌های سازمان باید مستند، مستدل و کامل باشد تا هیئت‌ها در رسیدگی دچار مشکل نشوند و با کم‌ترین زحمت بتوانند بقیه مراحل رسیدگی را با دقت انجام دهند و در نگارش آن‌هم دقت و احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و هیئت‌ها نیز باید در فرایند رسیدگی با دقت و اطمینان خاطر از درستی و مستند بودن مطالب، گزارش را منجر به صدور رأی کنند.
باقری خطاب به هیئت‌ها خاطرنشان کرد: اگر نقصی در پرونده وجود داشت، حتماً از نمایندگان سازمان دعوت به عمل آورید تا حضوری موارد رفع نقص شود و با ارائه توضیحات بیشتر و تکمیلی توسط کارشناس تهیه‌کننده گزارش یا نماینده حقوقی سازمان سرعت فرآیند رسیدگی بیشتر شود و سعی دو طرف بایستی صدور رأی متناسب با جرم و تخلف در کمترین زمان ممکن باشد و در صورت طولانی‌تر شدن فرآیند رسیدگی، به گردن اعضاء رسیدگی‌کننده حق‌الناس می‌ماند.
وی افزود: بعضی از اعضای هیئت‌های رسیدگی به تخلفات، آشنایی و تسلط کافی به حقوق عمومی و اداری نداشته و یا کارشناسی نزد افرادی غیرمتخصص و ناآگاه صورت می‌گیرد و فقط روند رسیدگی به گزارش‌ها را طولانی‌تر می‌کند. گاهی در هیئت‌ها مجازات تعیین‌شده با رفتارهای مرتکبین هیچ تناسبی نداشته و با نادیده گرفتن تخلفات جزئی، متخلفان را برای انجام تخلفات بزرگ‌تر آماده می‌کنند.
سرپرست دفتر بررسی و تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: گزارش با تمام جهات ادله اثباتی در اختیار اعضای هیئت قرار می‌گیرد، حتی با قبول داشتن آن تخلفات، اعضا هیئت به دلیل رابطه‌های کاری، رأفت زیادی به خرج می‌دهند و رأی متناسب با تخلف صادر نمی‌کنند. مدیران و حراست‌ها، تکلیف دارند در بدنه دستگاه‌ها تخلفات و انحرافات را به سازمان بازرسی اعلام نمایند.
باقری با بیان اینکه در تخلفات اداری سوءنیت جایگاهی ندارد، گفت: کارمند یکسری فرآیند جذب و آموزش‌های بدو خدمت و ... را با هزینه کلان طی می‌کند، لذا اگر بعد از شروع به کار به دلیل عدم سوءنیت و یا جهل به قانون تخلف مرتکب شود، این امر به هیچ‌وجه پذیرفته نیست. این بند از ماده 8 قانون تخلفات اداری یک آفت در صدور آراء برائت مطرح می‌باشد و سازمان درصدد است این آیین‌نامه را اصلاح نماید.
وی در خصوص ارجاع گزارش‌های هیئت به گروه‌های تحقیق تصریح کرد: این در واقع حق قانونی اعضاء رسیدگی‌کننده است و علی‌رغم کامل و مستند بودن گزارش‌های بازرسی و گذر از فیلترهای مختلف، مجاز است ولی یکسری تخلفات بدون در نظر گرفتن زحمت کارشناسان تهیه‌کننده گزارش و حتی بدون ارجاع به گروه تحقیق، رأی برائت یا اخطار کتبی بدون درج صادر می‌شود. بهتراست فقط در یکسری بحث‌ها که اعضاء هیئت تخصص کافی ندارند، گزارش به گروه‌های تحقیق ارجاع شود و مابقی گزارش‌ها در هیئت‌ها با همراهی نمایندگان سازمان تعیین تکلیف شود.
سرپرست دفتر بررسی و تنقیح گزارش‌های سازمان بازرسی کل با بیان نمونه‌هایی از احکام و آرای صادره توسط هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیته‌های انضباطی دستگاه‌های اجرایی و بررسی آن با نوع تخلف صورت گرفته، خاطرنشان کرد: صدور چنین آرایی باعث از بین رفتن قبح تخلف و جایگاه دستگاه‌های نظارتی بوده که در نهایت زمینه‌ساز شیوع فساد در نظام اداری است.
در ادامه برخی از روسای هیئت‌ها با ارائه دیدگاه و نقطه نظرات خود، بر ادامه برگزاری این همایش و جلسات تأکید کردند.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم