سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1395/12/16 - 14:58
  • تعداد بازدید خبر : 6980
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در جمع مدیران و کارکنان سازمان بازرسی:

یکی از ویژگی‌های کسانی که با فساد مبارزه می‌کنند این است که سازشکار نباشند

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در جلسه اخلاق و نظارت سازمان بازرسی کل کشور که با حضور رئیس، معاونین و مدیران و کارکنان سازمان برگزار شد، با بیان اینکه نباید نظارت باعث غرور شما شود گفت: این توصیه مرحوم آیت الله بهجت به بنده بود که می‌فرمود هنگامی که آن بالا می شینی خود را بالا نبین و خودت نیز شنونده باش؛ بنابراین شما عزیزانی که بر مجموعه اشراف دارید، احساس کنید که خودتان هم پایین بوده و کسی هست که بر شما نظارت کند. شما باید این واقعیت را درک کنید که تنها شما نیستید که بر دیگران نظارت دارید، بلکه عیونی نیز هستند که بر شما نظارت دارند.
امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی مؤمنین در سوره مبارکه مائده گفت: سوره مائده، سوره ولایت است و آیات خاصی در این سوره است؛ هم آیه «انما ولیکم الله» و هم نشانه‌های مؤمنینی که به جای اعراب می‌آیند و اسلام را می‌پذیرند، بیان شده است؛ همان‌هایی که صفات آنان از سوی حضرت پیامبر(ص) بیان شده و حضرت فرمودند این‌ها ایرانی‌ها هستند و دستشان را بر سر شانه جناب سلمان گذاشته و فرمود قوم سلمان هستند. خداوند در سوره مائده می‌فرمایند که من شما مردم این سرزمین را که هم خداجو هستید، هم خداخواه و هم سنگر نشین و مبارز را دوست دارم.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: مؤمنین طبق این آیه همیشه سنگرنشین و مبارز هستند و لحظه‌ای مبارزه با نفس برای آن‌ها تعطیل نمی‌شود. چراکه می‌دانند آتش نفس خاموشی ندارد و همواره باید در صحنه مجاهده حضور داشته باشند و با ظلم و فساد مبارزه می‌کنند؛ این قوم هم با نفوذ و نفاق مبارزه می‌کنند و هم با مشکلات در می‌افتند. صفت دیگر که قرآن برای این قوم بیان می‌کند این است که آمادگی مقابله با همه خطرات را دارند. چون آدم مبارز و جنگی باید همیشه آماده باشد.
این استاد اخلاق با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: حضرت علی(ع) فرمودند «لا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلا مَنْ لا يُصَانِعُ ولا يُضَارِعُ ولا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ» یعنی کسی می‌تواند با استکبار، فساد، رشوه و ... مبارزه کرده و پرچم حزب بازی و باند بازی را بر دارد که چند خصوصیت داشته باشد؛ اول اینکه سازشکار نباشد. آدم سازشکار هیچ‌گاه نمی‌تواند در طهارت جامعه مؤثر باشد. این فرد همه جا کوتاه می‌آید و شعارش این است که آهسته بیا و آهسته برو تا کسی کاری به کارت نداشته باشد. این فرد نمی‌تواند زیر پرچم علی(ع) باشد و با فساد در بیفتد. دوم اینکه این فرد خود پاک و عاری از فساد باشد. همان طور که مقام معظم رهبری فرمود با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد. کسی که می‌خواهد شیشه نظام را پاک کند، نمی‌تواند خودش دست پاک نباشد. سومین ویژگی این فرد این است که وسوسه‌ها او را نلغزاند. چراکه وسوسه زیاد است و انواع وسوسه برای کسی که در جایگاه نظارتی است، وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه مائده به مؤمنین خطاب می‌کند که «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» مؤمنین بر شما باد بر خودتان. پیام‌های این آیه عبارت است از اینکه قرآن کریم خواسته است که اولاً ما خود را بشناسیم. خودشناسی پایه همه معارف است. آدم که بخواهد خدا را بشناسد، باید ابتدا خودش را بشناسد. خانه خداوند دل‌های ما است؛ «القلب حرم الله فلا تسكن حرم الله غير الله». اگر دل را برای خدا خلوت و بیگانه را بیرون کردیم و غبار هوا و هوس را شستیم خداوند در دل جلوه می‌کند و او را می‌یابیم و الا اگر علامه دهر هم باشیم در وجودمان ظلمت محض است. چون خدا قدوس و پاک است و آدم ناپاک ارتباطی با خدا ندارد. خداشناسی راهش بندگی و پاک بودن است. خودشناسی مقدمه تمام خیرات است. خودمان را بشناسیم که ما کی هستیم و چی هستیم.
وی با تأکید بر اینکه اگر انسان خود را بشناسد، به ارزش و کرامت انسانی پی می‌برد، افزود: انسان موجود ارزشی است و خداوند برای او ارزش و کرامت قرار داده است. مرحوم دکتر شهید بهشتی که به ما درس فلسفه هگل را می‌داد می‌گفت که فلسفه مشاء، اشراق و صدرا را با بهترین استادها خواندیم ولی فلسفه مرا ارضاء نکرد تا به پیر طریقت دست یافتیم و دست ما را گرفت و پا به پا راه برد و فهمیدیم فلسفه خواندنی نیست؛ بلکه جوشش فکر در وجود انسان است. پرسیدیم که این پیر طریقت که بود فرمود مرحوم علامه طباطبایی. علامه طباطبایی فرمود در مکاشفه‌ای که خداوند برزخی‌ها را به ایشان نشان داد سه نفر از غیرمعصومین را دیدند که به کمال رسیده و از ظرفیت عمرشان هیچ چیز هدر نرفته است و هر چه از خدا گرفته‌اند با خود خدا معامله کرده‌اند. این سه نفر عبارتند از «سید اهل مراقبه سید بن طاووس است، دوم سید مهدی بحرالعلوم و سومی هم علامه ابن فهد حلی». علامه ابن فهد حلی کتابی به عنوان «عده الداعی» دارند که در دوران طلبگی بیش از دوسوم آن را به عنوان کتاب درسی خواندیم. نقل به مضمون می‌کنم که ایشان در این کتاب که به فارسی نیز ترجمه شده است، نوشته‌اند اگر کسی پیدا شود که تمام زمین را طلا کند و به شما بدهد تا اجازه بدهید شما را بکشد، این اجازه را نمی‌دهید. چون می‌گویید وقتی من نیستم این طلاها به چه دردی می‌خورد؛ اما حواسمان نیست که بدون گرفتن طلا، آرام‌آرام خودمان را آب کرده و بدون آنکه چیزی بگیریم داریم از این دنیا می‌رویم؛ بنابراین این شرط انصاف نیست که آدم با خودش چنین معامله‌ای کند.
حجت الاسلام صدیقی افزود: حال به عملکرد ما در دنیا بنگریم؛ اینکه این همه پرونده رسیدگی کردیم ولی چند دزد را توبه دادیم؟! چند نفر را آدم کردیم؟! برای خودمان چه کرده‌ایم و با چه وضعی به عالم آخرت می‌رویم. آیا زندگی درخوری برای زندگی ابدی در آخرت فراهم کردیم؟! چرا غافلیم که مأموریت ما در حال تمام شدن است. باید یادآوری کرد که کسی در دنیا باقی نمی‌ماند و همه می‌روند. چرا حواس ما نیست که داریم فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. باید بنشینیم و ببینیم که برای خودمان چه کار کرده‌ایم. این قدر ویترینی نباشیم که این قدر نظارت کردیم و این قدر مال و زمین بر گردانیم. این‌ها برای دیگران است؛ برای خود چه کرده‌ایم؟! لذا باید اهل حساب باشیم. این عمر است که از دست ما می‌رود. خانه نیست که آتش بگیرد و مجدد بسازیم.
امام‌جمعه موقت تهران در پایان تصریح کرد: قرآن کریم می‌گوید خودت را بشناس و آدم که خودش را بشناسد قیمت خودش را می‌داند و به این سادگی اوقات خود را به بطالت نمی‌برد؛ کارش را با ریا به آتش نمی‌کشاند. بلکه دنبال ذخیره است. وقتی انسان از لحاظ عقلی خود را شناخت به لحاظ شهودی باید خود را پیدا کند. چراکه شناخت ذهنی کافی نیست و باید خودمان را بیابیم که این نیازمند راه است؛ اما متأسفانه آن‌قدر ما گرفتار این دنیا هستیم که هیچ‌گاه دنبال پیدا کردن نمی‌رویم. همیشه دنبال حقوق و مزایا هستیم. انسان بعدازآنکه خود را شناخت، باید از خود مواظبت کند که به آن مراقبه می‌گویند. نکته دیگر آنکه اگر خود را شناختیم، خود را یافتیم و خود را ساختیم و خود را پاییدیم، خودمان را به صاحبمان بدهیم و بگوییم من عرضه نگهداری خودم را ندارم و باید هوای مرا داشته باشید. چون با یک‌لحظه غفلت انسان آبروی سی‌ساله خود را می‌برد و کم نبودند کسانی که لغزیدند.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم