سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1401/05/15 - 09:24
  • تعداد بازدید خبر : 364
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه:

یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور پیشگیری و جلوگیری از دور زدن قانون است

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور نباید اجازه دهد کسی قانون را دور بزند، گفت: ما عامل، ناظر و حافظ قانون هستیم و قانون شکنان اولین جایگاهی که هدف می گیرند، این است که افراد محافظ و مراقب قانون را دور بزنند لذا یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور پیشگیری و جلوگیری از دور زدن قانون است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور ضمن تسلیت ایام عزای سیدالشهداء (علیه‌السلام) و با اشاره به شأن و جایگاه سازمان بازرسی گفت: جایگاه سازمان بازرسی کل کشور جایگاه خاص و ویژه است و مردم، دستگاه‌های اجرایی و سیستم سازمانی نظام جمهوری اسلامی این جایگاه را قبول دارد و کسانی که در سازمان بازرسی کل کشور فعالیت می‌کنند باید شأن و جایگاه خاص و ویژه سازمان را بشناسند.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تأکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور باید پاکترین ،خوش‌نام‌ترین، با استعدادترین، متخصص‌ترین و مؤمن‌ترین نیروها را داشته باشد و نیرویی که بخواهد در سازمان بازرسی خدمت کند، باید دارای این شاخصه‌ها باشد و مردم غیر از این را انتظار ندارند.

وی درخصوص تهدیدهایی که علیه سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد گفت: دشمن برای متلاشی کردن سیستم حاکمیت، اولین جایگاهی را که مورد هجمه قرار می‌دهد، مجموعه نظارتی و حفاظتی مانند سازمان بازرسی کل کشور است و از این لحاظ باید توجه ویژه‌ای به سازمان بازرسی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی امانت‌داری را از ویژگی‌های دیگر سازمان بازرسی کل کشور خواند و افزود: لازمه این امانت‌داری بصیرت است و اگر عضو تشکیلات سازمان بازرسی کل کشور نسبت به شأن و وظیفه سازمان شناخت نداشته باشد، نه تنها برای مجموعه بلکه برای خود نیز مشکل ایجاد می‌کند.

بر اساس گفته‌های رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه لازمه نیفتادن در دام دشمن، بصیرت در همه ابعاد فکری، محیط کار، محیط خانواده و... است.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور نباید اجازه دهد کسی قانون را دور بزند، خاطرنشان کرد: ما عامل، ناظر و حافظ قانون هستیم و قانون شکنان اولین جایگاهی که هدف می‌گیرند، این است که افراد محافظ و مراقب قانون را دور بزنند لذا یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور پیشگیری و جلوگیری از دور زدن قانون است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی یکی از اصلی‌ترین عوامل فساد در سیستم مدیریتی کشور را رشاء و ارتشاء دانست و افزود: سازمان بازرسی کل کشور اولین مجموعه ممانعت کننده از تحقق این فساد خانمان‌سوز است و قوه قضائیه به دلیل مسئولیت رکنی که در این مسئله دارد باید اقدامات پیشگیری از فساد را داشته باشد، سازمان بازرسی به عنوان عین باصره قوه قضائیه موظف است فضا را نسبت به فساد ناامن کند.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در پایان با تأکید بر اینکه ملاک انتصابات باید تخصص باشد، تصریح کرد: عدم تخصص، کار را با سستی و نخوت روبرو می‌کند. از این لحاظ باید تخصص را در انتصاب‌ها و مسئولیت‌ها مدنظر قرار داد.

دکتر خدائیان نیز در این مراسم ضمن تسلیت فرارسیدن ایام محرم با بیان اینکه شان سازمان بازرسی کل کشور نظارتی است، تاکید کرد: با توجه به جایگاهی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، این سازمان وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را برعهده دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور، بالاترین دستگاه نظارتی کشور است، افزود: بر این اساس، افرادی که در این سازمان خدمت می‌کنند، بر عملکرد سایر مسئولان، مدیران  و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، نظامی، انتظامی و... نظارت دارند تا کسی مرتکب فسادی نشود که منظور همان تخلف و جرم است. 
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: اولین انتظار از دستگاهی که نظارت بر عملکرد سایر دستگاه‌ها را دارد، این است که خودش، موضوعاتی را که انتظار دارد دیگران رعایت کنند، مورد توجه قرار داده و رعایت نماید.
 
وی با بیان اینکه پرسنل سازمان بازرسی وظیفه امربه معروف و نهی از منکر را برعهده دارد خطاب با افراد حاضر در جلسه تاکید کرد؛ شما که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را برعهده دارید، اول باید خودتان، آمر به معروف باشید و آنچه را که از دیگران می‌خواهید عمل کنند اول خودتان به آن عمل کنید، نمی‌شود ما از سایر کارگزاران انتظار داشته باشیم که به وظیفه‌شان عمل کنند اما خودمان عمل نکنیم، نمی‌شود ما نهی از منکر بکنیم، اما خدایی ناخواسته خودمان به آن منکر عمل کنیم. 
 
دکتر خدائیان بر لزوم شروع نظارت از خود و خانواده تاکید کرد و ادامه داد: یکی از وظایفی که بر عهده بازرسان و کارکنان است، این است که حافظ اسرار و اطلاعات باشند و اخبار را درست و صحیح منعکس کند.
 
وی با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر مبنی بر اینکه کسانی را به عنوان ناظر قرار دهید، اظهار کرد: ناظران باید راستگو باشند و در انعکاس اخبار و اطلاعات صادق باشند. 
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شما بازرسان اعم از مدیرکل و معاون، بازرس و سربازرس از اطلاعاتی اطلاع پیدا می‌کنید که ممکن است هرکسی دسترسی نداشته باشد، اسنادی در اختیارتان است که ممکن است در اختیار هر کسی نباشد و بر این اساس وظیفه دارید در راستای تکالیفی که قانون و شرع مشخص کرده، حافظ اطلاعات باشید.
 
دکتر خدائیان بر لرزوم توجه ویژه به صیانت از اطلاعات تاکید کرد و خواستار امانتداری در این حوزه شد و ادامه داد: ما امانتدار هستیم و باید به این وظیفه در چارچوب قانون و شرع عمل کنیم؛ به عنوان ناظر و بازرس که می خواهیم دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کنیم بیش از هر دستگاه دیگری نیاز به نظارت داریم، زیرا جایگاه، جایگاه مهمی است نباید تصور کنیم چون ما در سازمان بازرسی امر و نهی می‌کنیم نیازی به نظارت، حفاظت و حراست نداریم، ما بیش از هر دستگاه دیگری به این حفاظت نیاز داریم.
وی در خصوص حفاظت و اطلاعات سازمان بازرسی اعلام داشت: اولین وظیفه‌ای که حفاظت و اطلاعات در دستگاه‌ها دارد صیانت از نیروی انسانی است، لذا برای تحقق این امر پیشگیری از ارتکاب جرم یا تخلف در اولویت کارها قرار گیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: نیروی انسانی هر سازمان بزرگترین سرمایه هر سازمان است که به سادگی به دست نیامده است، از این رو باید حفاظت و حراست شود اگر زمینه لغزشی فراهم است، بلافاصله تذکر دهید، توصیه کنید، هدف صیانتی باشد نه مچ‌گیری و امثال آن.

در پایان این مراسم از زحمات و خدمات ارزشمنددکتر اسدیان تقدیر و فرید ضرغامی طی حکمی از سوی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بعنوان مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور منصوب گردید.

 

یاسر فاتحی فشتمی
تهیه کننده:

یاسر فاتحی فشتمی