سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1394/02/19 - 10:03
  • تعداد بازدید خبر : 4657
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سراج در برنامه مناظره شبکه اول سیما:

کارکردگرایی کم‌هزینه‌تر از نهادگرایی است/ برای مبارزه با فساد کمبود سازمان و قانون نداریم

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج در برنامه مناظره شبکه اول سیما که روز جمعه 18 اردیبهشت‌ماه با موضوع "تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی" برگزار شد، حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج در برنامه مناظره شبکه اول سیما که روز جمعه 18 اردیبهشت‌ماه با موضوع "تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی" برگزار شد، حضور یافت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سؤال که بین نهادگرایی و کارکردگرایی، کدام‌یک موفق‌تر است، اظهار داشت: نهادگرایی یعنی از نو شروع کردن اما از طرف دیگر کارکردگرایی به معنای بررسی و اصلاح نقاط ضعف و قوت است.

وی تأکید کرد: نهادگرایی پرهزینه است اما کارکردگرایی این‌گونه نیست.

سراج در ادامه سخنان خود گفت: مگر ما سازمان یا قانون کم داریم؟ قوه قضائیه مصمم است با فساد در هر سطحی مبارزه کند اما آیا مسئولیت مبارزه با فساد فقط بر عهده قوه قضائیه است؟ چرا ما اجازه می‌دهیم فساد رخ دهد؟ مگر منابع طبیعی ما متولی ندارد؟ اگر فساد را از صفر تا صد بگذاریم، وظیفه‌ی قوه قضائیه 100 است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مخالفت با تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: در خصوص تشکیل این سازمان در مرحله اول به تعداد زیادی قاضی نیاز داریم که باید زیر نظر نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات قرار گیرند که مطمئناً هیچ قاضی این شیوه را قبول نخواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر این مسئله، تشکیل این سازمان به ساختمان و هزینه‌های جانبی نیاز دارد که باید همه این مسائل پیش‌بینی شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: از نظر بنده رسیدگی به موضوع مفاسد اقتصادی، ترکیبی است و همه در این خصوص مسئول و پاسخگو هستند.

سراج در ادامه با بیان اینکه ما نباید از این موضوع غفلت کنیم که باید مرتباً پاسخگو جوامع بین‌الملل باشیم، گفت: البته باید توجه داشت که اختیار زیاد ناخودآگاه فساد به همراه می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معوقات بانکی تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما از ناحیه بانک‌ها است چراکه 100 هزار میلیارد تومان معوقه در سیستم بانکی کشور داریم.

شایان ذکر است سؤال نظرسنجی این هفته برنامه مناظره "به نظر شما برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، وجود کدام گزینه ضروری‌تر است؟ 1-عزم و اراده مسئولان 2- سازمان مبارزه با فساد" بود که 71.94 درصد نظر مخاطبان گزینه اول یعنی عزم و اراده مسئولان را ضروری‌تر دانستند و 28.6 درصد از رأی مخاطبان نیز به تشکیل سازمان مبارزه با فساد رأی دادند.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم