سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1394/11/12 - 15:55
  • تعداد بازدید خبر : 4761
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

چهل و ششمین جلسه اخلاق نظارت و بازرسی به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر با سخنرانی آیت‌الله قائم‌مقامی در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور آیت‌الله قائم‌مقامی در این مراسم که با حضور رئیس، معاونین و کارکنان سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اعتقاد ما این است اگر چنانچه قرار باشد امری جهان را نجات دهد، بدون ذره‌ای تردید همین جریان انقلاب اسلامی ایران است. این موضوع را ما با ادله عقلی، علمی، دینی و معرفتی دانسته و در این جهت انبوه مشکلات، گرفتاری‌ها، سختی‌ها و جریانات عارض شده بر انقلاب اسلامی که بعضاً برخلاف ماهیت و ذات انقلاب است موجب تردید ما نمی‌شود.

وی با اشاره به روایت قرآن از رویارویی انبیاء با حاکمان ظالم ادامه داد: در قرآن کریم داریم وقتی حضرت موسی(ع) در برابر فرعون قیام می‌کند به او اعلام کرد که راهش خلاف و غلط و باید تغییر کند. فرعون با استدلال به ظواهر می‌گوید تو کیستی که این‌گونه سخن می‌گویی؟! این در حالی است که من کسی هستم که تمدن، عظمت و تکنولوژی دارم. اما سرانجام این فرعون است که در لحظه آخر زندگی و هنگامی‌که داشت غرق می‌شد، در برابر موسی(ع) تسلیم شد اعلام کرد من الآن به خدایی اعتقاد پیدا کردم که خدای موسی و بنی‌اسرائیل است. این نکته مهم است و نشان می‌دهد که دعوا فقط بر سر عنوان خداوند نیست که برخی به‌عنوان خدا معتقد و برخی نیستند؛ بلکه دعوا بر سر تفسیر خداوند است. دعوای موسی(ع) و فرعون هم بر سر این است و سرانجام این فرعون است که می‌گوید من به خدای موسی(ع) و بنی‌اسرائیل اعتقاد پیدا کردم. یعنی سرانجام فرعون بود که تغییر پیدا کرد. ماجرای انقلاب اسلامی نیز از این قرار است.

این خطیب توانمند خاطرنشان کرد: انقلاب در مقطعی واقع می‌شود که جریان طاغوتی، جاهلانه و کفرآمیز در سراسر جهان حاکمیت یافته بود. ظلمات بسیار شدیدی با محوریت یهودیت صهیونیستی در صحنه جهان حاکم بود. در هر کشوری از جمله در ایران باسابقه عظیم تاریخی، دینی و معرفتی و آشیانه اهل‌بیت(ع) بودن، نمایندگان مستقیم کفر جهانی حاکم بوده و به‌هیچ‌وجه اجازه داده نمی‌شد که حکام کوچک‌ترین استقلالی داشته باشند. در ایران بعد از ماجرای مشروطیت و انحرافی که صورت پذیرفت، از دل مشروطیت حاکمیت سکولار صد درصد وابسته به کفر جهانی بیرون آمد که سمبل آن رضاخان پهلوی و بعدش محمدرضا پهلوی بود. این بنای دنیای مدرن بود که وضع قدیم و اینکه در کشورهای اسلامی بخشی از قدرت دست عالم و فقیه باشد، سپری‌شده و حکومت باید عرفی و غیرشرعی باشد.

آیت‌الله قائم‌مقامی افزود: در همین‌جاست که در بحث ولایت‌فقیه که حضرت امام(ره) مطرح فرمودند هم نظراً و هم عملاً این سؤال مطرح است که آیا ولایت‌فقیه فقط ابتکار شخصی حضرت امام(ره) بوده است؟! یعنی آیا امام(ره) مجتهد و فقیهی بود که در تفکرات اجتهادی ابتکاری به خرج دادند که حاکمیت باید دست فقیه باشد یا خیر که ما معتقدیم خیر؛ این‌طور نبوده است. امام(ره) بر مبنای یک ضرورت قطعی بحث ولایت‌فقیه را مطرح کردند و نه فقط به‌عنوان یک فقیه. ایشان به نمایندگی فقهای دنیای اسلام و تشیع ولو فقهایی که در مراحل قبل سیطره کفر جهانی معتقد نبودند که قدرت باید صرفاً دست فقیه باشد، بحث ولایت‌فقیه را مطرح کرد. چون قبل از انقلاب دو دسته بودند که برخی مانند ملا احمد نراقی و صاحب جواهر معتقد بودند که همه منصب‌های پیامبر(ص) از جمله حکومت برای فقیه ثابت است و برخی معتقد بودند که باید قدرت بین شاه و فقیه تقسیم شود. بنابراین یک ضرورت وجود داشت که بر مبنای آن معتقدیم حتی علمایی که در دوران گذشته معتقد به ثابت بودن قدرت برای فقیه نبودند هم اگر در دوران انقلاب قرار می‌گرفتند، همان نظر امام را می‌داشتند. به عبارتی چون مرحوم شیخ مرتضی انصاری و امثالهم دورانی که حاکم دیگر مسلمان نبود را ندیده بودند اعتقاد به تقسیم قدرت بین فقیه و شاه بودند.

وی درباره عدم التزام حکومت پهلوی به اسلام گفت: مثلاً در خاطرات همسر شاه آمده است که محمدرضا آن‌قدر از اسلام تنفر داشت که به او توصیه می‌کردم چون پادشاه یک کشور اسلامی هستید حسب ضرورت ظاهر را مراعات کنید ولی محمدرضا شاه عنوان می‌کرد که از اسلام تنفر دارد و نمی‌تواند مراعات کند. شیخ مرتضی این دوران را ندیده بود. سیر حوادث این‌گونه بود که این اقتضاء پدید آمد که کل مسئولیت بر عهده فقیه باشد.

آیت‌الله قائم‌مقامی با تشریح دوران قبل انقلاب گفت: در عصری که دنیا به‌شدت جهانی می‌شد و جریانی که فکر جهانی نداشت یعنی غرب در حال حکومت بود، الآن بزرگ‌ترین مشکل غرب این است که تفکرش جهانی نیست و حکمت جهانی ندارد. غرب می‌خواهد در جهانی که اسلام، کعبه، قدس، کربلا و. . . وجود دارد حکومت کند و نمی‌داند که هر کس که می‌خواهد حکومت کند باید متولی مکان مقدس آن باشد. تا قبل پیروزی انقلاب هر سه مرکز مقدس جهانی یعنی حجاز(مکه و مدینه)، عتبات مقدسه و قدس تحت کنترل غرب بود که با پیروزی انقلاب یکی از این مراکز یعنی عتبات آزاد شد. در این دوره که ازیک‌طرف ظلمات کفر در سراسر دنیا و از سوی دیگر قابلیت عقلی جهان رشد کرده بود زمینه فراهم آمد تا فردی به‌عنوان امام به‌عنوان نماینده فقهای تاریخ به صحنه می‌آید و اعلام می‌کند که زمانش فرارسیده که فقیه حکومت کند و بعد موسی وار به فرعون وقت خطاب می‌کند که راهش اشتباه است.

وی با اشاره به برخی شبهات در انقلاب اسلامی گفت: وقتی می‌گوییم انقلاب اسلامی الگوی نجات بشریت است می‌گویند اول بروید خودتان را درست کنید. حتی برخی در داخل تحت تأثیر قرار گرفته و می‌گویند ما که نتوانستیم مشکلات خود را حل کنیم چه حرفی برای جهان داریم؟! این‌ها به خاطر ضعف بینش است و اینکه تحت تأثیر آوار فساد قرار می‌گیرند و بعد یادشان می‌روند که فرایند و مکانیزم اصلاح چگونه است. این در حالی است که تا اساس قدرت‌های طاغوتی در سراسر دنیا نلرزد، اصلاح به‌طور کامل در هیچ منطقه‌ای از روی زمین تجلی نمی‌کند. این به معنای آن نیست که به فساد موجود، تن دهیم. باید تا آخر حد امکان بایستیم ولی علم به این مطلب پایمان را قوی کرده و ناامیدمان نمی‌کند.

آیت‌الله قائم‌مقامی ادامه داد: به تعبیر امام(ره) انقلاب ما انفجار نور بود ولی در مقابل، ظلمت هم منفجر می‌شود. فساد منطقه غیرقابل مقایسه فساد داخل کشور است. در منطقه شاهد پدیده شوم اسلام وهابیت و پدیده داعشی هستیم که نقطه مقابل اسلام ولایی و اهل‌بیت(ع) است و می‌خواهد حکومت تشکیل دهد. این پدیده فساد است که به حول قوه الهی هر گز موفق نخواهند بود که حکومت تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه انقلاب به لطف خداوند همچنان در حال پیشروی و گسترش است و سنگر به سنگر فتح می‌کند، ‌خاطرنشان کرد: باید بدانیم کسی که در این وانفسای درگیری انقلاب با ضدانقلاب و کفر جهانی، به فساد تن دهد، ضرر می‌کند. چراکه ممکن است به‌اشتباه این تصور باشد که آنان تا آخر خواهند بود و ما رفتنی هستیم. این در حالی است که ما ماندنی هستیم و انقلاب اسلامی آمده است تا بماند. 3 سال دیگر اربعین انقلاب خواهد بود که بدون تحریف ادامه پیداکرده است که حادثه بی‌سابقه تاریخ است. مقام معظم رهبری ادامه‌دهنده همان مسیر امام خمینی(ره) است.

وی در پایان با اشاره به خاطره‌ای از سفر به لبنان و دیدار با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: چند سال پیش از حزب‌الله لبنان و شخص سید حسن نصرالله دعوتی داشتیم که بنده و آقای طالب‌زاده به لبنان رفتیم. بهانه این سفر جنجال در لبنان بر سر فیلم «مصائب مسیح» بود که مفاد آن ظاهراً ضد یهود است. اولین چیزی که با حضور در اتاق سید حسن نصرالله نظرم را جلب کرد، دو عکس بزرگ از امام(ره) و رهبری بود. بنده با اشاره به پیروزی‌های حزب‌الله در لبنان به ایشان گفتم ما اعتقاد داریم علت موفقیت و پیروزی‌های شما این است که در اعتقاد به ولایت‌فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران صریح هستید. به عبارتی این‌گونه نیست که در اعلام وابستگی به ایران و ولایت‌فقیه رودربایستی کنید. آقای سید حسن نصرالله که بسیار روان فارسی سخن می‌گوید لبخندی زده و گفت: درست است همین‌طور است. ما بارها با صراحت اعلام کرده‌ایم که وابسته به‌نظام ایران هستیم چون این دین و اعتقاد ما است.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم