• تاریخ انتشار : 1398/06/30 - 14:45
  • تعداد بازدید خبر : 1558
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
حجت‌الاسلام درویشیان در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

پایه‌گذاری نظارت الکترونیک، حمایت از مدیران پاکدست در کنار برخورد بدون اغماض با مفسدین و اطلاع‌رسانی امیدآفرین از اولویت‌های برنامه سازمان بازرسی است

حجت‌الاسلام درویشیان در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان بازرسی کل کشور:
پایه‌گذاری نظارت الکترونیک، حمایت از مدیران پاکدست در کنار برخورد بدون اغماض با مفسدین و اطلاع‌رسانی امیدآفرین از اولویت‌های برنامه سازمان بازرسی است

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام درویشیان با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: لازم می‌دانم از ریاست معزز قوه قضائیه حضرت آیت‌الله رئیسی برای حسن نظر و اعتمادشان به این حقیر تشکر کنم و امیدوارم بتوانم با همکاری همه همکاران به اهدافی که هم در قانون اساسی و هم مدنظر ایشان است، دست پیدا کنیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: همچنین از همه همکارانم و تلاش‌های ارزشمند‌شان تشکر و قدردانی می‌کنم. لازم است از خدمات و تلاش‌های همه روسای سازمان، از سال 60 تاکنون تشکر و قدردانی کنم و همچنین از برادر عزیز و گرامی‌مان، جناب آقای سراج که از قضات خوشنام، پاکدست، پرتلاش، ولایت‌مدار است و در مدت مسئولیتشان در سازمان بازرسی اقدامات ارزشمندی را انجام دادند و موجب ارتقاء سازمان شدند، به سهم خودم تقدیر و تشکر کنم. امیدواریم در مسئولیت‌هایی که به ایشان محول می‌شوند کما فی السابق منشأ خیر و برکت شوند. همچنین از مرحوم خبره قائم‌مقام سازمان یادی کنم که سال‌ها تلاش و زحمات بی‌شائبه ایشان بر کسی پوشیده نیست و تقریباً در همین ایام به رحمت خدا رفتند و از خدای متعال علوّ درجات را برای ایشان مسئلت می‌کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان گفت: سه عامل مهم در توفیق و تحقق اهداف هر مجموعه و کشور نقش اساسی ایفا می‌کند. یکی از آن عوامل مهم، قانون و برنامه است. اگر یک کشور و دستگاهی برنامه و قانون نداشته باشد، هر چند مدیران خوبی هم داشته باشد، قطعاً به اهدافی که برای آن پیش‌بینی‌شده، دست نخواهد یافت.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: عامل دوم، مجریان شایسته برای اجرا و تحقق آن برنامه و قانون مدون است. برای یک کشور و مجموعه بهترین قانون هم وضع شود، اگر مجری شایسته، صاحب صلاحیت و کارآمد نداشته باشد، قطعاً باز به اهداف خودش نخواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: عامل مهم سومی که می‌خواهم روی آن تأکید کنم، نظارت بر اجرای قانون و برنامه است که معاون اول قوه قضائیه به‌خوبی به آن اشاره‌کرده‌اند که در اصل 174 قانون اساسی دو وظیفه مهم «نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری» بر عهده سازمان بازرسی کل کشور قرار داده است. علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور، نهادها و دستگاه‌های نظارتی متعددی در کشور و همه قوا پیش‌بینی‌شده است. قطعاً اگر بهترین قانون و مجری را در اختیار داشته باشیم ولی نظارت به‌موقع، کارآمد و مؤثر بر اجرای قوانین نداشته باشیم، حتماً آن قانون به اهداف خود نخواهد رسید.
حجت‌الاسلام درویشیان با تأکید بر اینکه «یکی از وظایف مهم هر مدیری در هر رده‌ای، نظارت و وظیفه نظارتی است» خاطرنشان کرد: به لحاظ اهمیت موضوع نظارت، علاوه بر آنکه برای هر مدیری، وظیفه نظارتی پیش‌بینی‌شده است، نهادهای نظارتی هم پیش‌بینی‌شده است.


پیشگیری اولویت سازمان بازرسی در دوره جدید است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به «برخی راهبردها و الزاماتی که در دوره جدید مدیریت قوه قضائیه و سازمان بازرسی لازم است به آن توجه شود» افزود: یکی از آن راهبردها و الزامات، توجه به پیشگیری و تأکید بر اقدامات پیشگیرانه است. همه می‌دانیم پیشگیری از درمان هم هزینه‌اش کمتر است و هم آسیب آن و هم زودتر به نتیجه می‌رسد، لذا یکی از اولویت‌های مورد تأکید در دوره جدید، اقدامات پیشگیرانه برای صیانت از مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی است. معتقدم کارکنان به‌ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی، سرمایه اجتماعی کشور هستند و باید به هر نحو ممکن از آنان صیانت کرد که یکی از وظایف سازمان، جلوگیری از لغزش مدیران و تصمیماتی است که می‌خواهند اتخاذ کنند.


اولویت دوم سازمان بازرسی، توجه بیشتر به نظارت به‌ویژه نظارت الکترونیک
وی راهبرد و اولویت بعدی سازمان بازرسی کل کشور را توجه بیشتر به نظارت دانست و افزود: بر این اعتقادم که بازرسی یکی از ابزارهای اعمال نظارت است. هدف همان‌طور که در قانون اساسی آمده، نظارت است و یکی از ابزارهای آن، بازرسی است؛ اما بازرسی حتماً به شیوه‌های سنتی و روش‌های قدیمی و با اعزام صرفاً هیئت بازرسی به دستگاه‌ها محقق نمی‌شود. مگر سازمان بازرسی چقدر نیرو و فرصت دارد که با توجه به توسعه و گستردگی دستگاه‌های اجرایی با آن حجم عملیات سنگین، بر همه نظارت و بازرسی کند. در همین راستا در آئین‌نامه جدید سازمان بازرسی کل کشور، قید زمان برای بازرسی از دستگاه‌ها، حذف شده است. چون در آئین‌نامه قدیم، این قید بود که حداقل سالی یک‌بار از همه دستگاه‌های اجرایی بازرسی شود.
حجت‌الاسلام درویشیان تأکید کرد: حتماً باید از شیوه‌ها و روش‌های جدید استفاده کرد که مقام معظم رهبری در دیداری که با مسئولان قوه قضائیه و ریاست محترم قوه داشتند بر این نکته اشاره کردند و فرمودند یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضایی موضوع نظارت است؛ البته با روش‌ها و شیوه‌های نو و ابتکاری توسط افراد توانمند و پاکدست.
وی یکی از شیوه‌های جدید نظارت را «نظارت الکترونیکی» دانست و گفت: نظارت الکترونیکی باید حتماً مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. اگر لازم است باید سازوکاری در دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شود و از طریق آن سازمان بازرسی به دستگاه‌های اجرایی لینک شده تا سازمان بتواند به‌موقع فعالیت دستگاه‌های اجرایی را رصد کرده و مانع اتخاذ تصمیمات خلاف شود. چراکه معتقدیم اگر سازمان چند سال پس از اتخاذ یک تصمیم اشتباه ورود کند، چه‌بسا خسارت آن غیرقابل‌جبران باشد.


حمایت از مدیران پاکدست در کنار برخورد بدون اغماض با مفسدین
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اولویت بعدی سازمان بازرسی را حمایت از مدیران کارآمد، قانون‌گرا، پاکدست در کنار برخورد بدون اغماض با مفسدین دانست و افزود: معتقدم اگر لازم باشد باید این مدیران به افکار عمومی هم معرفی شوند.
وی گفت: در بند 39 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای تدوین قانون ششم توسعه، راجع به تدوین راهبرد جامع مبارزه با فساد نکاتی آمده که مورد غفلت قرارگرفته است و حتماً ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم که با همکاری مجلس به این بند توجه بیشتری شود.


فساد سیستمی نشده است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه فساد سیستمی نشده است، افزود: حتماً این‌گونه نیست. چون اگر فساد سیستمی شده باشد در تمام ارکان نظام باید فساد باشد. با این همه به دلایل و عللی و همچنین سنجش‌های داخلی و بین‌المللی که شده ادراک و احساس فساد مردم نسبت به واقعیت وقوع فساد خیلی بیشتر است؛ بنابراین باید تلاش شود با مبارزه محسوس و اطلاع‌رسانی لازم و امیدآفرین این احساس یا از بین برود یا بسیار تقلیل پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: البته باید عرض کنم که فساد، کم آن‌هم زیاد است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از آموزه‌های دینی و اسلامی و به برکت خون شهدا تشکیل‌شده است و مردم پایه است و سرمایه ملی آن مردم هستند، هیچ‌کس انتظار فساد را ندارد. مردم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را تحمل می‌کنند ولی کسی فساد ولو کم را تحمل نمی‌کند و حتماً باید نسبت به شناسایی و برخورد با بسترهای فسادزا و ساختارهای ناکارآمد، اقدام شود و هم با کسانی که از حقوق بیت‌المال و مردم سوءاستفاده می‌کنند برخورد لازم صورت بگیرد؛ چه کسانی که خودشان دست دارند و چه کسانی که ساکت‌اند و اقدامی نمی‌کنند. حتماً یکی از اولویت‌های ما در سازمان بازرسی این است که مدیران دستگاه اجرایی به وظیفه‌شان درباره شناسایی فساد و فاسد و انجام اقدام لازم قانونی عمل کنند؛ حال چه آن اختیارات و وظایف را اعمال کنند و چه به مراجع ذی‌ربط ازجمله سازمان بازرسی کل کشور اطلاع بدهند.


پیگیری انجام وظایف واحدهای نظارت و بازرسی دستگاه‌های اجرایی
حجت‌الاسلام درویشیان تأکید کرد: حتماً یکی از موارد که بیشتر از گذشته مورد تأکید قرار خواهد گرفت واحدهای نظارت و بازرسی دستگاه‌های اجرایی که طبق قوانین متعدد و همچنین ماده 12 تشکیل سازمان مکلف هستند سوء جریانات را به سازمان اطلاع دهند، پیگیری می‌کنیم حتماً به وظایفشان عمل کنند.
وی همچنین درباره راهکارهای سازمان بازرسی در جنگ اقتصادی گفت: در حوزه مقابله با تروریستم اقتصادی که به تعبیر مقام معظم رهبری یک جنگ همه‌جانبه و تمام‌عیار علیه مردم و نظام اسلامی است حتماً ما وظایف، عملکرد، نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های مسئول را در رویارویی این موضوع رصد کرده و ارزیابی می‌کنیم و مواردی که لازم باشد مورد تشویق و مواردی که کوتاهی شده باشد مورد تعقیب قرار خواهیم داد. در این راستا همه ظرفیت قانونی سازمان بازرسی را برای حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و همچنین تولید و کارآفرینی سالم به کار خواهیم گرفت.


نقش اساسی اطلاع‌رسانی در پیشگیری از وقوع تخلف و جرم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اذعان کرد: یکی از الزامات مبارزه و شناسایی فساد، خدمت گیرنده‌ها یعنی مردم هستند. حتماً باید از ظرفیت و همکاری مردم، از رسانه‌های مختلف که نماینده‌های مردم هستند، بهره بگیریم و اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه داشته باشیم که اصل اطلاع‌رسانی در پیشگیری از وقوع تخلف و جرم نقش اساسی دارد. ارتقاء و تقویت نظارت همگانی که در ماده 11 قانون سازمان اشاره‌شده و سازوکار آن در دستورالعمل‌های رئیس قوه قضائیه ابلاغ‌شده است که حتماً باید بیشتر توجه شود. موضوع دیگر طراحی جامع حمایت از گزارشگران فساد با همکاری سایر واحدهای ذی‌ربط قوه قضائیه است که قطعاً مورد تأکید قرار می‌گیرد.


تأکید بر بررسی وظایف انجام‌نشده دستگاه‌ها
وی ادامه داد: موضوعی که در دوره جدید باید بیشتر مورد تأکید و توجه قرار بگیرد بررسی وظایف انجام‌نشده دستگاه‌ها یا به‌اصطلاح ترک فعل‌ها است. گاهی ترک فعل‌ها از اقدامات خلاف آن دستگاه، خسارت و زیان آن برای کشور بیشتر است. اینکه دستگاهی تکلیفی داشته باشد به بهانه‌های مختلف ازجمله ایراد سازمان بازرسی وظیفه‌اش را انجام ندهد حتماً مورد رصد و پیگیری قرار می‌دهیم.


تعامل جدی با قوه مقننه برای تنقیح و اصلاح قوانین ناکارآمد، متناقض و بعضاً دارای ابهام
قاضی درویشیان همچنین درباره تنقیح قوانین گفت: تعامل جدی با قوه مقننه برای تنقیح و اصلاح قوانین، اولویت بعدی سازمان است. همکاران من بر این موضوع تأکید دارند که سازمان بازرسی به دلیل صبغه کاری و وظایف و اختیاراتی که دارد نسبت به قوانین ناکارآمد، متناقض و بعضاً دارای ابهام که بعضاً موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد، اطلاع بسیار خوبی دارد که بهتر است از این ظرفیت سازمان استفاده کرد و در مواردی مانند قوانین شهرداری‌ها که مردم گرفتار هستند، به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های اختصاصی مربوطه پیشنهادهای اصلاحی داشته باشیم.


ضرورت تعامل با دستگاه‌های نظارتی برای کاهش هزینه نظارت و تقویت جایگاه سازمان بازرسی
وی گفت: ضرورت تعامل و همکاری بیشتر با دستگاه‌های نظارتی برای هم کاهش هزینه نظارت و هم سرعت بخشیدن برای رسیدن به نتایجی که پیش‌بینی شده، از دیگر برنامه‌های سازمان در دوره جدید است. موضوع و اولویت بعدی تقویت جایگاه سازمان بازرسی و پیگیری اصلاح قانون و ساختار و تشکیلات سازمان متناسب با شرایط و اقتضائات جدید است که حتماً مدنظر قرار می‌گیرد. همچنین آمایش سرمایه انسانی و تلاش برای ارتقای سطح کارشناسی و تخصصی سازمان از دیگر برنامه‌های دوره جدید است. حتماً باید نسبت به وظیفه دستگاه اجرایی در خصوص تکریم ارباب‌رجوع و تسریع در انجام کار آن‌ها پیگیری لازم را داشته باشیم.
آئین تودیع و معارفه رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، غلامحسین اسماعیلی سخنگو و رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمدکاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری کشور، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور، ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان اسناد و املاک کشور، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز از حفاظت قوه قضائیه، عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی، علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران، علیرضا آوایی وزیر دادگستری، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، الله‌یار ملک شاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، غلامرضا اسداللهی معاون نظارت مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم