سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1399/12/23 - 13:18
  • تعداد بازدید خبر : 489
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در نشست راهبردنگاری نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور تاکید شد؛

همکاری «بسیج» و «تشکل‌های مردم نهاد» برای بستن راه‌های بروز فساد در دستگاه‌های اجرایی

نشست‌های راهبردنگاری نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور با «اعضای بسیج» و «نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حسینعلی احمدی‌گرجی رییس مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای نشستی که با حضور «نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد» و «معاون مشارکت‌های مردمی وزارت کشور» برگزار شد، با اشاره به هدف این نشست،گفت: ریاست سازمان بازرسی کل کشور ماموریت ویژه‌ای به مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی محول کرده‌اند تا بتوانیم گسترش حضور و افزایش دامنه نفوذ سازمان بازرسی را در همه محیط‌های اجرایی کشور داشته باشیم؛ به گونه‌ای که ما تمامی محیط‌ها را برای بروز فساد ناامن کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا ابتدا تلاش کردیم دو سامانه «گزارشگران فساد» و «رسیدگی به شکایات مردمی» را ارتقاء داده تا سیستم فناورانه ما بتواند علاوه بر دریافت گزارش‌های فساد و شکایت‌ها، بر اساس موضوعات فساد، آن را تجزیه و تحلیل کرده تا در نهایت توسط یک تیم کارشناسی، محیط‌های اجرایی به لحاظ موضوعات فساد آسیب‌شناسی شود.

احمدی‌گرجی هدف این نشست را جلب تعامل و همکاری‌های مستمر تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در راستای ارتقاء مسئولیت‌پذیری عمومی، فعال‌سازی ظرفیت‌ها و مطالبه‌گری مردمی در قبال سوء‌جریانات و فساد اداری در دستگاه‌های اجرایی دانست.

رییس مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور اظهار امیدواری کرد که این نشست‌ها در راستای سیاست‌های تحولی سازمان و با حضور فعال تشکل‌های مردمی در انعکاس شکایات و گزارش‌های فساد و نهایتا ارایه مشکلات مبتلا به جامعه در آینده مکرراَ تشکیل شود.

فرزاد مخلص‌الائمه معاون راهبردی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه رویکرد اول و محوری سازمان بازرسی در سال آینده توجه به «مسائل» کشور است، خاطرنشان کرد: حسب دستور رییس قوه‌قضاییه در ابلاغی که به سازمان بازرسی اعلام کرده‌اند، سایر اسناد بالادستی و به‌ویژه تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، ما موظف به تقویت و ارتقای نظام برنامه‌ریزی به سمت مسئله‌محوری هستیم.

مخلص‌الائمه در تشریح نظام برنامه‌ریزی «مسئله محور» گفت: در حال حاضر در سازمان بازرسی کل کشور در حال اجرای یک ابر پروژه تحت عنوان تدوین «نظام مسائل کشور» با همکاری بیش از 10 پژوهشکده صاحب‌نام هستیم که با آن‌ها تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه سازمان بازرسی دنبال اجرای طرح «هر بازرس، یک مسئله است» گفت: ما نظام مسائل کشور را یک مجموعه درهم‌تنیده پیچیده و چند لایحه از فهرست مسائلی می‌دانیم که اجزایش توسط بخش‌های مختلف تهیه‌شده و می‌شود. ازاین‌رو از سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌خواهیم که در حوزه تخصصی خود فهرستی از مسائل کشور که مردم با آن درگیر هستند را به سازمان بازرسی کل کشور ارائه دهید.

گفتنی است نماینده 100 تشکل مردم نهاد برتر و فعال در این نشست حضور داشته و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. برخی از شرکت‌کنندگان پیشنهاد تشکیل یک دبیرخانه مشترک با سازمان بازرسی را مطرح کردند تا این تعامل و همکاری به صورت منظم استمرار داشته باشد.

همچنین مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور میزبان نشستی جداگانه با اعضای بسیج کل کشور با محوریت سازمان بسیج حقوقدانان بود تا از ظرفیت این نهاد که در سراسر کشور به تعداد 500 کانون می‌رسد، برای نظارت و بازرسی استفاده شود. در این نشست مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بحث شده است تا مراکز بسیج حقوقدانان سراسر کشور با توجه به تخصصی که دارند در پردازش گزارش‌های فساد و همینطور آسیب‌شناسی دستگاه‌های اجرایی به سازمان بازرسی کل کشور کمک کنند.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -