سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1395/07/30 - 13:44
  • تعداد بازدید خبر : 9266
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در ديدار قاضي سراج با معاون وزير كشور آلمان مورد تأکید قرار گرفت؛

همکاری‌های آموزشي و تبادل تجربيات وزارت كشور آلمان با سازمان بازرسي كل كشور براي مبارزه با فساد

در ديدار قاضي ناصر سراج با كلاوس ويت معاون وزير كشور جمهوري فدرال آلمان طرفين با بيان اقدامات و تجربيات كشورهاي متبوع در زمینه‌های پيشگيري از فساد و نيز استراتژی‌های مقابله با فساد، آمادگي خود را براي همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در حوزه‌های آموزشي و تبادل صاحب‌نظران كشور آلمان براي برگزاري دوره‌های مزبور و در چارچوب‌هایی كه از طرف سازمان بازرسي كل كشور ايران مدنظر است، اعلام نمودند. معاون وزير كشور آلمان گفت آنچه از سازمان بازرسي كل ايران می‌دانم قابلیت‌ها و حوزه‌های وسيعي است كه براي امور مرتبط با نظارت، بازرسي، مبارزه با فساد و سوء جريانات اداري و مالي در دستور كار اين سازمان قرار دارد. به گفته وي يكي از مسئولیت‌های مهم وزارت كشور آلمان، تنظيم مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با شفاف‌سازی و پيشگيري از فساد و نيز مقابله با اين پديده است. شفافيت و رفتار سازمان براي پيشگيري و قابليت رفتار سازماني براي مبارزه با فساد بسيار حائز اهميت است و البته در اين راه پيشگيري مهم‌تر از مبارزه با فساد است. در جامعه آلمان اگر بنا باشد درصد و آمار ميزان فساد اداري و مالي گفته شود، بايد گفت تعداد موارد فساد نسبت به شاغلين كل كشور چهارهزارم درصد است. روش ما اين است كه ميان همكاران و مسئولين در بخش‌های عمومي و دولتي نسبت به عواقب ارتكاب فساد حساسيت ايجاد كنيم. شفافيت ابزار بسيار خوبي براي مقابله با فساد است. كلاوس ويت گفت اين وزارت خانه با تهيه دستورالعمل‌های ساده براي كارمندان دستگاه‌های اجرايي و نهادهاي عمومي، چگونگي اقدام و رفتار سازماني براي اجتناب از ارتكاب به تخلف و جرائم كيفري مرتبط با فساد توضيح داده شده است. در شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادي و بنگاه‌های تجاري بايد دقت شود تا شفافیت‌های لازم اعمال شود. شفافيت و حفظ آن مهم‌ترین اصل در فعاليت شرکت‌ها است.
در ادامه قاضي سراج به اقدامات بازرسي كل كشور براي تبادل تجربيات با كشورهاي پيشرو در اين امر و برگزاري دوره‌های آموزشي براي بازرسان كل سازمان با همكاري تعدادي از كشورهايي كه با سازمان تفاهم‌نامه امضاء کرده‌اند، اشاره كرد. معاون وزير كشور آلمان گفت كه كشورش تجربيات ارزنده‌ای در امر مبارزه با فساد و حكمراني خوب داشته و در شناسايي حوزه‌های در خطر فساد، بانكي، وضعيت ساماندهي اداري در بخش‌های دولتي و عمومي، مديريت بحران و تحليل و شناسايي حوزه‌های مرتبط مقررات و دستورالعمل‌های كاربردي را تهيه نموده و در اختيار می‌گذارند.
گفتني است رئيس سازمان بازرسي كل كشورمان، بنا به دعوت همتاي آلماني و به‌منظور انجام ديدارهاي دوجانبه به كشور آلمان سفر كرده و تاکنون با رئيس آمبودزمان اين كشور و نيز مقامات سازمان شفافيت بین‌الملل ديدار و گفتگو كرده و قرار است با دادستان كل برلين و مقامات دفتر مركزي مقابله با فساد در دادستاني برلين هم ديدار و گفتگو داشته باشد.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم