• تاریخ انتشار : 1398/02/06 - 12:49
  • تعداد بازدید خبر : 1450
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
قاضي سراج در ديدار با معاون كميسيون مركزي بازرسي انضباطي حزبي و نائب ريس كميسيون ملي نظارت جمهوري خلق چين تاکید كرد:

نقش مثبت ايران و چين در توسعه فرهنگ پاكدستي و شفافيت ميان تمدنهاي شرقي

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور عصر روز گذشته و در جريان سفر قاضي سراج به جمهوري خلق چين ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با آقاي لي شولي معاون كميسيون مركزي بازرسي انضباطي حزب كمونيست و نائب رئيس كميسيون ملي نظارت جمهوري خلق چين، ديدار و گفتگو کرد.

قاضي سراج در اين ديدار  اظهار داشت: بازرسي كل كشور جمهوري اسلامي ايران و بازرسي انضباطي جمهوري خلق چين پيش از اين و در حضور رؤساي جمهوري دو كشور در تهران يادداشت تفاهم همكاري به امضاء رسانده‌اند و در همين راستا علاوه بر همكاري در مجامع بين المللي نظير انجمن بين المللي مسئولان مبارزه با فساد و انجمن آمبودزمان آسيايي، به طور مشترك به تبادل تجربيات و ديدگاههاي سازنده مي‌پردازند. رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تشكر از  برنامه‌ريزي‌هاي شايسته مقامات چيني براي برگزاري اجلاس بين المللي يك پهنه يك راه، از ايران و چين به عنوان دو كشور اصلي در جاده ابريشم ياد كرد و اظهار داشت ايران از اين ابتكار براي احياء جاده ابريشم استقبال نموده و شفافيت، پاكدستي و عاري از فساد بودن كشورهايي كه در اين طرح بزرگ با يكديگر همكاري مي‌كنند را نشانه بارز همدلي و حسن همكاري في مابين می‌داند.

قاضي سراج با ابراز تقدير از مواضع دولت چين در مقابله با يك جانبه نگري مقامات آمريكايي و تقبيح اعمال و رفتار دولت آمريكا در قبال وضع تحريم‌هاي ظالمانه عليه دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران، بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي و ايجاد نهادهايي براي گسترش بيش از پيش فرهنگ پاكدستي و شفافيت در تمدنهای شرقي تاكيد كرد و گفت: ابتكار يك پهنه - يك راه فرصتي است براي به ظهور رساندن مدل نظارت و بازرسي و شفافيت بر اساس فرهنگ‌هاي شرقي  و ارائه و معرفي آن به ديگر فرهنگ‌هايي است كه به واسطه اين امر در اين طرح ابتكاري دخيل هستند.

 رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به ضرورت توجه به اولويت ايجاد ساختار براي حفاظت از اصول اين ابتكار و ايجاد مانع براي زياده‌خواهي احتمالي كشورهاي عضو، و تقويت همدلي و حسن همكاري جمعي در اعضاء براي مقابله مؤثر با فساد، پيشنهاد تشكيل يك گروه هشدار دهنده با نام نگهبانان راه را مطرح نمود و انسجام بخشي در ساختار تشكيلاتي طرح ابتكار يك پهنه- يك راه را ضروري دانست.

در ادامه آقاي لي شولي،  معاون كميسيون مركزي بازرسي انضباطي حزب كمونيست و نائب ريس كميسيون ملي نظارت جمهوري خلق چين، مشاركت بازرسي كل كشور ايران و همراهي دولت و بازرسي انضباطي چين در اين طرح را داراي بار معنايي بسيار با ارزش ميان دو كشور مهم و تأثير گذار در جاده ابريشم دانست. وي توجه به شفافيت و مبارزه با فساد را در اين طرح ابتكاري و به واسطه انجام فعاليت‌هاي اقتصادي، ضروري بر شمرد و گفت؛ با توجه به ديرينگي تمدن‌هاي دو كشور كهن ايران و چين و اشتراكات فرهنگي بسيار، با تشريك مساعي با يكديگر، مي توانيم زمينه‌هاي بروز فساد را از بين برده و در اين ميان كشورهاي آسيايي را نيز همراه خواهيم كرد.

 در ادامه معاون كميسيون مركزي بازرسي انضباطي حزبي جمهوري خلق چين، اظهار داشت: وجود شباهت‌هاي ساختاري ميان بازرسي كل كشور جمهوري اسلامي ايران و بازرسي انضباطي جمهوري خلق چين، بيش از پيش مي‌تواند زمينه‌هاي همكاري دو جانبه را ارتقاء داده و با توجه به تغييرات ساختاري در سيستم بازرسي و نظارتي چين، مي‌توانيم تجارب و دستاوردهاي خود را به نحو پويا و شايسته‌تري تداوم بخشيم.

 قاضي سراج در خاتمه اين ديدار گفت: مقابله جدي با فساد و برخورد قاطع با مفسدين اقتصادي برخاسته از عزم جدي و قاطع مسئولان عالي رتبه دو كشور ايران و چين است و سازمان بازرسي كل كشور آمادگي دارد فعاليت‌ها و همكاري‌هاي همه جانبه‌اي در حوزه‌هاي قضائي، نظارت و بازرسي، فعاليتهاي ضدفسادي و آمبودزماني را با كشور چين و ديگر كشورهاي عضو طرح ابتكاري جاده ابريشم داشته باشد.

كشاورززاده سفير جمهوري اسلامي ايران در چين و آقامحمدي معاون حوزه رياست و همكاري هاي بين المللي سازمان بازرسي كل كشور نيز در اين ديدار حضور داشتند.

گفتني است رئيس سازمان بازرسي كل كشور كه براي شركت در دومیـن اجـلاس همکاری‌هاي بین المللی در جاده ابريشم پاك(عاري از فساد) و مجمع ابتکار یک پهنه ـ یک راه، در چين بسر مي برد در اين اجلاس سخنراني نمود و در مراسمي كه با حضور شي جين پينگ رييس جمهوري خلق چين، مقامات عالي حزبي و رؤساي جمهوري و نخست وزيران، وزراي اقتصاد، رؤساي سازمان‌هاي نظارت و بازرسي و دستگاه‌هاي ضدفسادي كشورهاي جهان در مركز اجلاس هاي بين المللي شهر پكن، در حال برگزاري است، حضور يافته است.

 
کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم