سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1394/09/01 - 17:16
  • تعداد بازدید خبر : 10819
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

نشست مشترك سازمان بازرسي كل كشور و هیأت عالي وزارت نظارت چين

نشست مشترك هیأت عالي وزارت نظارت چين با رئيس و معاونين سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد.

نشست مشترك هیأت عالي وزارت نظارت چين با رئيس و معاونين سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، ناصر سراج در ابتداي اين نشست كه صبح امروز در محل سازمان بازرسي برگزار شد، با ابراز اميدواري نسبت به ارتقاي روابط دو كشور چين و ايران در زمينه بازرسي و نظارت گفت: خوشبختانه روابط خوبی از نظر سیاسی و اقتصادی بین دو کشور برقرار است. امیدواریم روابط دو كشور در زمينه نظارت و بازرسی نيز هر چه بیشتر ارتقاء پیدا کند و بتوانیم در امور بین‌الملل با همکاری و پشتیبانی یکدیگر امور مشترک را پیش ببریم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ضمن اشاره به جمعيت چين و طرح اين سؤال كه با توجه به اين جمعيت چگونه با فساد برخورد كرده و آيا در اين برخورد بين مسئولين و غيرمسئولين تفكيكي قايل هستيد از قائم‌مقام وزير نظارت چين خواست در اين رابطه توضيح دهد.

ليو جيان چائو قائم‌مقام وزارت نظارت چين در ادامه اين نشست مشترك با بيان اينكه براي پيشگيري از وقوع فساد بايد فساد را خوب شناخت، افزود: هنگامي می‌توانیم برای پیشگیری از وقوع فساد برنامه‌ریزی کرده و منافذ فساد را برای عوامل فساد ببندیم كه فساد را بشناسيم. اگر جایی امکان وجود فساد باشد، ما باید جلوتر از مفسد آنجا حضور داشته باشیم تا بتوانیم پیشگیری کنیم. جایی که امکان وقوع جرم باشد باید واحد نظارتی خود را آنجا مستقر کنیم. درصورتی‌که جرم اتفاق بیفتد و فساد مشاهده شود، فرقی نمی‌کند که مجرم از چه قدرت مالی و سیاسی برخوردار باشد. با تمام مجرمان به‌صورت یکسان و مطابق قانون برخورد می‌شود.

وي ادامه داد: برای نمونه بعد از سفر سال گذشته رئيس سازمان بازرسي كل كشور ايران به چین، 9 نفر از اعضای کلیدی و مهم دولت مورد بازرسی و نظارت قرار گرفتند که یکی از آنان به‌رغم آنکه قدرت بسیار بالایی داشت به حبس ابد محکوم شد. این فرد جو یونگ کام است که در صورت نیاز می‌توانید پرونده‌اش را در فضای مجازی بیابید. مورد دیگر پرونده دو نفر از نظامیان بلندمرتبه چین است که مورد بازرسی و نظارت قرار گرفت. این افراد جزو اعضای فوق‌العاده تأثیرگذار حزب کمونیست چین بوده‌اند. به خاطر قدرت سیاسی این دو نفر ورود به پرونده آنان بسیار دشوار و سخت بود ولی بدون ترس وارد این پرونده شده و فساد آنان را کشف کردیم.

قائم‌مقام وزير نظارت چين خاطرنشان كرد: در برخورد با فساد در چين، مثالی داریم که باید با ببر و مگس یکسان برخورد کنیم. ببر به بالادستی حمله می‌کند و مگس هم به پایین‌دستی حمله می‌کند.

وي تصريح كرد: اخیراً سند چشم‌اندازی در حزب کمونیست تصویب‌شده است که بسیار مهم است و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که قطعاً تا سال 2020 به آن برسیم. يكي از اركان مهم این چشم‌انداز که بخش اصلی آن مربوط به اقتصاد است مبارزه بسیار جدی با فساد است كه اگر در این زمینه موفق عمل نکنیم این چشم‌انداز به نتیجه نمی‌رسد.

جيان چائو درباره احتمال اعمال‌نفوذ مقامات سياسي يا صاحبان ثروت در پرونده‌های مورد رسيدگي گفت: کسی جرأت ندارد که زنگ‌زده و سفارش افراد مجرم را کند. هر کسی برای سفارش تماس بگیرد، خودش متهم بعدی است.

وي درباره برگرداندن مجرمان فراري به كشور تصريح كرد: مجرمی که برگردانده می‌شود بسیار حائز اهمیت‌تر از مجرمی است که فرار کرده است و قانون باید برای آن اجرا شود.

اين مقام چيني در ادامه اظهار داشت: در امر پیشگیری از فساد اگر احساس کنیم کسی در سازمان خود دارد به سمت جرم می‌رود، گوشزد می‌کنیم و خیلی اوقات شخص بعد از هشدار در آن جایگاه نیست که بتواند خلاف کند. در امر مبارزه با فساد ما یک دستورالعمل داریم و آن اینکه افرادی که از قدرت سیاسی برخوردار هستند جرأت خلاف و فساد نداشته باشند و دوم آنکه راهی برای فساد نداشته باشد و روش سوم که سخت‌تر هم است فکر انجام فساد را از سر مسئولین بیرون کنیم. افراد، نظارت سخت حکومتی را بالاسر خود دارند و می‌دانند اگر بخواهند فسادی را انجام دهند با برخورد قانونی سخت مواجه می‌شود و لذا می‌ترسد و از انجام فساد منصرف می‌شود؛ بنابراین سنگ و جسم سختی که برای نظارت مفسدان وجود دارد، همه‌جا حاکم است. افراد نمی‌توانند فساد انجام بدهند، چون مسیرها و منافذ فساد بسته‌شده است و همچنین چشم ما بر سر راه همه آن‌ها حضور دارد و اگر بخواهد از این راه‌ها عبور کند، چشم ما را در مقابل خود خواهد دید. همچنین با ترفیع و امکاناتی که در اختیار افراد گذاشته می‌شود، تلاش می‌شود آنان را به رعایت قانون ترغیب کنیم.

وي با تأکید بر عزم حزب كمونيست چين مبني بر مبارزه با فساد گفت: 90 درصد از مهم‌ترین اعضایی که در کل کشور مسئولیت دارند، از ساختار اصلی حزب کمونیست چین است و اگر بخواهیم با فساد برخورد کنیم باید از خود حزب شروع کنیم. اگر کار مبارزه با فساد در حزب را درست انجام دهیم 90 درصد کار را پیش برده‌ایم. داخل حزب هم واحدهای نظارتی مختلفی وجود دارد که به این امر در سطح ملی کمک می‌کند. هیأتی که در واحد نظارت و بازرسی بر اعضای اصلی حزب وجود دارد از لحاظ قدرت و اعمال‌نفوذ از ما بالاتر هستند. لذا نظارت و بازرسی در کشور چین از حزب شروع می‌شود که اگر غیر از این بود هیچ راهکاری برای مبارزه با فساد در چین پاسخ نمی‌داد. تطابق داشتن عملکرد با قانون برای اعضای اصلی حزب واجب‌تر از اعضای معمولی در دولت است و آنان باید بیشتر از اعضای عادی مراقب باشند و دقیق‌تر از دیگران به قانون عمل کنند. در وهله اول قبل از ارتکاب جرم یا قبل از آنکه قانون نقض شود به مجرم گوشزد می‌شود که راهی که دارد می‌رود ممکن است به نقض قانون منتهی شود که خیلی اوقات این موضوع به کاهش فساد کمک می‌کند.

وي با اعلام آنكه با تلاش‌های اخير چين در زمينه مبارزه با فساد رتبه اين كشور در رتبه‌بندی سازمان شفافيت بین‌الملل تغييري نكرده افزود: اعلام نظر سازمان شفافيت بین‌الملل درباره رتبه‌بندی کشورها در موضوع مبارزه با فساد خیلی قابل استناد نیست. چین برای این آمار ارزش خاصی قائل نیست. مردم بايد رتبه مبارزه با فساد را تأیید کنند نه اینکه یک سازمان خارج از چین. رتبه سازمان شفافیت به دور از اطلاع دقیق از میزان فساد در چین و میزان تلاش ما برای جلوگیری از فساد است.

در ادامه اين نشست دو نفر از معاونين سازمان براي اطلاع از جزييات روش‌های چين براي نظارت و بازرسي و مبارزه با فساد سؤالاتی مطرح كردند كه برخي اعضاي هیأت چيني به آن پاسخ دادند.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم