سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1394/11/13 - 15:59
  • تعداد بازدید خبر : 7470
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با سفیر دانمارک در تهران:

غرب در رابطه با استرداد مجرمان و اموال ناشي از فساد همكاري‌هاي لازم را به عمل نمي‌آورد

دني عنان سفیر دانمارک در تهران با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با سراج دیدار و گفت وگو کرد.

دني عنان سفیر دانمارک در تهران با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با سراج دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضي ناصر سراج در این دیدار که صبح امروز انجام شد، با تبريك انتصاب عنان به عنوان سفير دانمارك در تهران گفت: ارتباط خیلی خوبی بین ایران و دانمارک خصوصا بعد از پايان تحریم‌ها و برجام برقرار شده است. وزير خارجه دانمارك جزو نخستين مقامات سياسي كشورهاي اروپايي بود كه ضمن سفر به تهران بر حمايت از كشورمان در اجراي برجام تاكيد داشت و حتي در ديداري كه با رئيس جمهور و وزير امور خارجه كشورمان داشته از توسعه همكاري بين آمبودزمان دانمارك و سازمان بازرسي كل كشور ايران استقبال كرد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه سازمان بازرسي كل كشور، سازمان پيشگيري، ضد فساد و آمبودزمان ايران است، تصريح كرد: سازمان بازرسی کل کشور ایران بر اساس اصل 174 قانون اساسی با اختیارات نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین تشکیل شده است. به عبارتي هر جا قانون نقض شود، سازمان بازرسی آنجا حضور دارد. سازمان بازرسي كل كشور ايران در راستاي ايفاي وظايف خود از طرق مختلف(تلفن، سايبري، ايميل، پست و مراجعه حضوري) با مردم ارتباط دارد تا به نحو احسن در جريان امور قرار گيرد. همچنين براي اين حوزه يك اداره‌كل در نظر گرفته شده تا مردم به صورت شبانه‌روزي بتوانند با سازمان بازرسي كل كشور در ارتباط باشند.

وي با بيان اينكه در سال گذشته ميلادي بيش از 60 هزار اعلام و شكايت به سازمان بازرسي رسيده است،‌افزود: تقریبا همه اين شكايات بررسی و پاسخ لازم طبق برنامه زمان بندي شده ارائه شده است.

سراج با اشاره به همكاري‌هاي في مابين سازمان با آمبودزمان دانمارك و رفت و آمد مقامات دو كشور گفت: سازمان بازرسي كل كشور ايران ارتباط خوبي با آمبودزمان دانمارک دارد. در اين راستا طي سفري كه به دانمارك داشته‌ايم تفاهم‌نامه همکاری به امضاء طرفین رسید. همچنین آقای سورنسن رئیس آمبودزمان دانمارک نیز جهت تبادل تجربیات به همراه هیاتی به تهران سفر کرد.

وي با اشاره به برگزاري نخستين سمينار آموزشي ايران و دانمارك كه در سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد خواستار ادامه اين همكاري ها شد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور  با اشاره به استقبال ايران از توسعه روابط با كشورهاي پاك همچون دانمارك تصريح كرد: در رابطه مبارزه با فساد، جمهوری اسلامی معتقد است ما باید جهانی عاری از فساد داشته باشیم و در این زمینه فعالیت‌های شدیدی را خصوصا بعد از برجام آغاز کرده است.

وي با اشاره به دوگانگي شعار و عملكرد كشورهاي غربي در خصوص مبارزه با فساد گفت: امیدواریم برخی کشورهای غربی در خصوص مبارزه با فساد از مرحله شعار وارد مرحله عمل شده و شعارهایی که مطرح می کنند را عملی کنند. بطور مثال کشورهای غربی شعارهای زیادی در رابطه با موضوع پولشویی می دهند و کشورهای مختلف را از طریق سازمان ملل وادار به پذيرش و اجراي کنوانسیون مبارزه با فساد كرده‌اند. اما در رابطه با استرداد مجرمان و اموال ناشي از فساد همكاري هاي لازم را به عمل نمي‌آورند.

سراج با بيان اينكه ایران در رابطه با پولشویی و اختلاس و رشوه چندین نوع قانون وضع کرده و در حال اجرای آن است، خاطرنشان كرد: در رابطه با پولشویی معتقديم اگر كشور مقصد را قرمز كرده و اجازه پناهندگي به افرادي كه مرتكب پولشويي شده اند، ندهيم تا حد زيادي مانع اين فساد مي شويم. اين در حالي است كه در برخی از کشورهای غربی جلوی پای کسی که مرتکب پولشویی می‌شود، فرش قرمز پهن می‌شود که این موضوع نشان دهنده دوگانگی شعار و عمل کشورهای غربی است.

وي ادامه داد: البته انتظار نداریم کشور مقصد تمامي ادعاهاي کشور مبداء را بپذیرد. بلكه انتظار داریم لااقل كشورها درباره منشاء پول ها، افراد متهم به ارتكاب پولشویی را مورد سوال قرار دهند و چنانچه عملكرد نادرست‌شان به اثبات رسيد آن پول ها را مسترد كنند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تاكيد بر اينكه از كشورهاي غربي انتظار داريم مبارزه با فساد را سياسي نكنند،‌خاطرنشان كرد: قطعا اگر کسی که مرتکب پولشویی می شود جای امن نداشته باشد مجدداً دچار خلاف اعم از پولشویی، اختلاس و رشوه نمی‌شود. این موضوع منحصر به ایران نیست. بلكه بسياري از كشورهاي منطقه و حتي كشورهايي مانند چين و روسيه نيز با اين مشكل مواجه هستند.

سراج از همكاري هاي دانمارك در زمينه مبارزه با فساد تقدير كرد و گفت: از دانمارك تقاضا داریم در مجامع بین‌المللی با ایران همراه باشد تا بتوان افرادی که مرتکب به اختلاس، پولشویی یا سرقت اموال عمومی شدند را به کشور بازگردانيم.

وي با اشاره به عدم همكاري كشورهاي غربي در زمينه مبارزه با تروريست گفت: متاسفانه در غرب تروریست به عنوان خوب و بد تقسیم بندی می شود. اين در حالي است كه اگر همه کشورها در مبارزه با تروریست متحد شوند قطعا وضع خاورمیانه این گونه نخواهد بود.

ريس سازمان بازرسي كل كشور با انتقاد از عملكرد آمريكا و غرب در پناه دادن به گروهگ منافقين گفت: گروهک منافقین که در روزنامه و ارگان خود اعتراف کردند 17 هزار نفر را در ایران ترور کردند هم اكنون به راحتي در غرب رفت و آمد دارند و حتي آمريكا اين گروهك تروريستي را از ليست تروريستي خارج كرده است.بنابراين با این عمکلرد، نباید انتظار داشته باشیم که تروریست ریشه کن شود.

وي ادامه داد: گروه تروريستي ديگر «تحریر الاهوازی» است که متاسفانه تعدادی از آنان در کشور دانمارک حضور دارند. این ها گروهی مسلحانه هستند و خودشان اذعان دارند که افرادی را ترور کرده اند. مکاتباتی از طرف مقامات قضایی ایران با مقامات قضایی و سیاسی دانمارک در راستای استرداد این افراد شده است. ولی متاسفانه الان آزادانه فعالیت دارند. تقاضاي ما اين است كه عملكرد اين گروهك تروريستي را بررسی کرده و اگر هویت تروریستی شان احراز شد، آنان را به ايران برگردانید.

دني عنان سفير دانمارك در تهران نيز در ادامه اين نشست با استقبال از تفاهم نامه همكاري بين سازمان بازرسي كل كشور و آمبودزمان اين كشور گفت: مبارزه با فساد حيطه كاري مناسب و خوبي است كه همكاري بين ايران و دانمارك توسعه بيابد. در همين راستا مقامات آمبودزمان دانمارك تمايل دارند سمينار آموزشي كه در گذشته با حضور كارشناسان دانماركي برگزار شد، ادامه يابد.

وي ادامه داد: نه تنها نهاد بازرسی سازمان های دولتی بلکه دیوان ضد فساد و ديوان محاسبات دانمارک نيز ابراز علاقه كردند تا طي سفر به تهران با سازمان بازرسي كل كشور همكاري دوجانبه داشته باشند.

سفير دانمارك در تهران افزود: در راه مبارزه با فساد، دانمارک یکی از بهترین کشورها برای همکاری است و اخیرا هم در خصوص مبارزه با فساد بهترین کشور اعلام شد كه مايه افتخار ما است.

وي با اشاره به درخواست رئيس سازمان بازرسي كل كشور ايران مبني بر استرداد متهمين به فساد از كشورهاي غربي گفت: اطلاع خاصی از کسانی که متهم به پولشویی بوده و از کشورهای دیگر به دانمارک مهاجرت کرده اند، ندارم ولي بر اين موضوع صحه مي گذارم كه مشكل بزرگي است. در همين راستا اگر پرونده ای در خصوص دو كشور وجود دارد، اطلاع دهید تا به كپنهاگ منتقل کنم. چرا که برای دانمارک غیرقابل قبول است ميزبان ثروت کشور ديگر به صورت غیرقانونی باشد.

عنان در پايان با اشاره به اينكه طي 5 سال گذشته حوزه كاري‌اش مربوط به ايران بوده افزود: طي اين مدت کاملا شاهد بهبود روابط بین دو کشور هستم که اميدوارم در آینده ادامه خواهد یافت. هم اكنون نيز زمینه های ارتباط قوی تر دو کشور در حال پدید آمدن است كه از جمله آنان همكاري پزشكان دو كشور در تبريز براي طراحي نقشه مغز يا همكاري دو كشور در زمينه جنگل‌كاري و حفظ منابع طبيعي و همچنين باستانشناسي است.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم