سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1402/08/22 - 12:32
  • تعداد بازدید خبر : 253
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
قائم مقام سازمان بازرسی در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد تاکید کرد؛

ضرورت تبدیل مرکز آموزش سازمان بازرسی به برترین مرجع تخصصی پیشگیری و ضد فساد/ کتابخانه سازمان به عالی‌ترین کتابخانه تخصصی در حوزه پیشگیری و مبارزه با فساد در سطح کشور تبدیل شود

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: تلاش سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی علم پایه و بر این مبنا بوده و هست که کلیه اقدامات خود را بر مبنای علم و اندیشه و بهره گیری از نظر صاحب نظران و اندیشمندان با آسیب شناسی اقدامات نظارتی سابق تنظیم کند که نمونه بارز آن، برنامه‌های بازرسی «کلان محور» و احصاء 213 گلوگاه فساد است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، دکتر احمد رحمانیان در آئین تکریم و معارفه رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان با اشاره به مولفه‌های حکمرانی مطلوب گفت: امروز یک حکمرانی و جامعه خوب یا یک دستگاه موفق، جامعه و دستگاهی است که حرکت و اقدامش مبتنی بر علم، تعقل، اندیشه، آینده نگری، نقشه راه و بهره گیری از تجارب مفید و ارزشمند باشد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: دستگاه‌ها زمانی می توانند بهره وری داشته باشند و برنامه‌های مورد نظر خود را عملی کنند که از علم، تعقل، تفکر و اندیشه‌های علمی استفاده نمایند.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر اقدام در بخش‌های دولتی، خصوصی و در همه شئون جامعه؛ اعم از مسائل فردی و اجتماعی، حاکمیتی و به طور کلی هر اقدام تحولی، نوآوری و اصلاح امور بدون یک اندیشه و پشتوانه علمی و بهره گیری از نظر اندیشمندان و خرد جمعی محکوم به شکست است و اگر نگوییم محکوم به شکست است توفیق آنچنانی به دست نمی آورد و به نوعی درجا زدن و عدم پیشرفت را به دنبال دارد.

رحمانیان با تاکید بر اینکه علم و اندیشه هیچ گونه مرز، قومیت، ملیت و جنسیت نمی شناسد، افزود: مراد ما از علم، علمی است که مبتنی بر اصول عقلی، شرعی و فطرت الهی باشد.

وی یادآور شد: به توجه به اهمیت مقوله علم و اندیشه، تلاش سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی این بوده و هست که کلیه برنامه‌های خود را بر این مبنا تنظیم کند که نمونه بارز آن، برنامه‌های بازرسی «کلان محور» است که یک تحول اساسی در طول تاریخ برنامه ریزی سازمان ایجاد شده که به جای اقدامات نظارتی در حوزه معلول‌ها به بررسی علت‌ها و گلوگاه‌ها متمرکز شده است. در تدوین این برنامه از نقطه نظرات، اندیشه‌ها و پیشنهادات صاحب نظران و اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی، گزارشات بازرسی سابق و دیدگاه‌های همکاران ما در بازرسی‌های امور استفاده شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان در حقیقت زیربنا و مبنای فکری کلیه اقدامات در همه بخش‌های سازمان است.

وی با اشاره به کار ویژه‌های مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور گفت: این مرکز چند کار را به طور ویژه انجام می دهد که یکی بحث آموزش است. آموزش از نقش و اهمیت بسیار بالایی در کشور و از جمله در سازمان بازرسی برخوردار است. امروز بخشی از مشکلاتی که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و در بحث عدم رعایت حقوق شهروندی، تضییع حقوق عمومی، ناهنجاری‌ها، در ضعف قانونمداری و حاکمیت قانون در کشور داریم، به آموزش باز می گردد.

رحمانیان با تاکید بر اینکه اگر آموزش را به نحو درست، دقیق و اصولی اجرایی کنیم، بخشی از مشکلات ناشی از ضعف آموزش برطرف می شود، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه اگر امروز در حوزه خانواده در کشور مشکل داریم و بعضا با افزایش طلاق در برخی مناطق مواجه هستیم که بخشی از علت آن به موضوع ضعف آموزش و فرهنگ سازی باز می گردد.

وی در خصوص اولویت‌های آموزش در سازمان بازرسی کل کشور هم گفت: حتما ضرورت دارد تجارب مفید و ارزشمندی که همکاران سازمان در طول فعالیت خود در طول خدمت در سازمان کسب کرده اند جمع آوری شده و به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور همچنین با تاکید بر ضرورت مطالعات تطبیقی گفت: ممکن است در موضوعات مرتبط با سازمان مانند پیشگیری و مبارزه با فساد، سازمان‌ها و نهادهایی در خارج از سازمان بازرسی کل کشور به این موضوعات پرداخته باشند که می توان از این مطالعات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مرکز آموزش باید در موضوعات مهم کشور ورود کند گفت: موضوعات مهمی در کشور داریم مانند شعار سال و موضوعات اقتصادی که ضرورت دارد حتما مرکز آموزش سازمان بازرسی با لحاظ وظایف سازمان در این موضوعات ورود کرده و پژوهش‌های کاربردی مرتبط در اختیار بازرسان امور و استان‌ها به منظور انجام اقدامات نظارتی قرار گیرد.

رحمانیان با تاکید بر ضرورت تحلیل آمارهای کشوری افزود: مثلا در حوزه مالیاتی، سازمان مالیاتی کشور موظف است بر اساس قانون مبلغ خاصی وصول نماید؛ اما شیوه، روش و هدف گذاری که طی سال‌های گذشته در این راستا دنبال شده است، آیا درست بوده یا خیر؟! مثلا از اشخاص حقیقی و حقوقی بزرگی که باید مالیات چند هزار میلیاردی وصول می شد، چقدر مالیات وصول شد و اساسا این‌ها چقدر باید مالیات بدهند و آیا در طول سنوات گذشته سازمان امور مالیاتی توانسته است از این‌ها مالیات بگیرد یا خیر؟! این‌ها نیاز به تحلیل آماری دارد تا در حوزه نظارت و بازرسی به کار گرفته شود.

وی با تاکید بر بازنگری نقشه راه و برنامه زمانبندی مرکز آموزش سازمان با تغییر مدیریتی یادآور شد: این بازنگری باید با هدف ارتقا مجموعه سازمانی صورت بگیرد و طبعا اسناد بالادستی، منویات مقام معظم رهبری، دستورات رئیس قوه قضائیه و ریاست عالی سازمان، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌های جدید سازمان، سند تحول قضایی و... در این بازنگری دیده شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: بایست تلاش شود روحیه تحقیق و مطالعه در همه بخش‌های سازمان فراگیر شود. هر اقدامی که در حوزه نظارت و بازرسی انجام شود با پشتوانه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی آن تقویت گردد.

وی در خصوص کتابخانه تخصصی سازمان بازرسی کل کشور هم گفت: کتابخانه تخصصی سازمان بازرسی کل کشور باید به عالی ترین و بالاترین کتابخانه تخصصی در حوزه مبارزه با فساد در سطح کشور تبدیل شود. حتما بایستی در کنار آن شان و جایگاه و مرتبه علمی سازمان در سطح بالاترین سطوح دستگاه‌های نظارتی در کشور قرار بگیرد.

رحمانیان با تاکید بر ضرورت تبدیل مرکز آموزش سازمان به یک مرکز مرجع تخصصی پیشگیری و ضد فساد گفت: باید به جایگاهی برسیم که اگر مراجع علمی و دانشگاهی بخواهند در زمینه پیشگیری و مبارزه با فساد مطالعه و تحقیق نمایند یا مرکزی را معرفی کنند که پژوهش‌های قوی در حوزه مبارزه با فساد انجام داده است، مرکز آموزش سازمان بازرسی جزو سه مرکز اصلی کشور باشد. برای تحقق این امر حتما ضرورت دارد از مشارکت برترین و مجرب ترین اساتید دانشگاهی و حوزوی استفاده کنیم.

وی مواردی از جمله بهره گیری حداکثری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جهت پیشبرد اهداف مد نظر، انعقاد تفاهم نامه دو و یا چند جانبه با مراکز علمی و آموزشی معتبر داخل و خارج از کشور، برگزاری نشست‌های تخصصی، انجام پژوهش‌های میدانی و کاربردی مبتنی بر نیاز سازمان، بهره گیری از روش‌های نوین در زمینه آموزش، ایجاد نمایشگاه دائمی از آثار و دستاوردهای علمی سازمان، کاربردی کردن پژوهش‌های ارتقای سلامت اداری در دستگاه اجرایی، اجرای برنامه‌های آموزشی پیشگیری از جرم و تخلف جهت مدیران دستگاه‌های اجرایی را خطاب به رئیس جدید مرکز آموزش و پژوهش سازمان بازرسی تاکید کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در پایان ضمن تقدیر از عملکرد رضا باقریان، حجت‌الاسلام کیخا فرزانه را به عنوان رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور معرفی کرد.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی