سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1393/11/25 - 10:23
  • تعداد بازدید خبر : 11874
  • زمان مطالعه : 18 دقیقه

صلوات، مفاهیم و آثار آن در دنیا و آخرت

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

﴿قرآن کریم -  سوره مبارکه احزاب - آیه 56﴾

 

مفهوم و کیفیت صلوات

در آیه 56 سوره احزاب آمده است که «خدا و فرشتگان بر پیامبرش درود و صلوات می‌فرستند.» اکنون این پرسش مطرح می‌شود که مفهوم صلوات خدا و فرشتگان چیست و کیفیت صلوات بر پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) چگونه است.

بر اساس روایاتی که شیعه و سنی به‌طور گسترده، به نقل آن پرداخته‌اند، کیفیت صلوات بر آن حضرت به دست می‌آید.

ابوحمزه ثمالی از کعب بن عجره حدیث می‌کند، آنگاه که آیه صلوات بر پیامبر نازل شد، گفتیم: یا رسول ا... ما می‌دانیم که چگونه بر شما سلام دهیم اما کیفیت صلوات بر شما چگونه است. حضرت فرمودند که بگویید: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی آل ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی آل ابراهیم انک حمید مجید.»

منبع : تفسیر منهج الصادقین، ج 7، ص 335/ سنن ابن ماجه ج1، ص 293

 

برجستگی «آل پیامبر» در این حدیث و حضور قطعی ایشان در کنار پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) به هنگام درود بر آن حضرت نشان از رفعت مقام آنان و حضور دائمی عترت در کنار سنت پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) دارد.

در اهمیت این حضور باید گفت، پیامبر صلواتی را که شامل آل و خاندان آن حضرت نباشد نکوهش کرده و از آن به صلوات «ابتر و ناقص» یاد کرده است. به‌عنوان مثال، ابن حجر هیثمی که از بزرگان اهل سنت است، روایت کرده که پیغمبر فرمود: «بر من درود ناتمام نفرستید.» گفتند: درود ناتمام چیست؟

فرمود: «اینکه بگویید اللهم صل علی محمد ناقص است پس بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد

منبع : تفسیر، 7 نمونه، ج 17، ص 319

 

در تفسیر «الدر المنثور، سیوطی هجده حدیث از پیامبر نقل‌شده که بر اساس آن «آل محمد» را به هنگام صلوات باید ذکر کرد.

منبع : تفسیرالمیزان، ج 16، ص 517

 

در روایتی دیگر، قبولی نماز مشروط به صلوات بر پیامبر و خاندان او معرفی شده و آمده است: «هر کس نماز بگزارد و در آن بر من و اهل‌بیتم صلوات نفرستد، نمازش قبول نیست.

منبع : الصواعق المحرقه، ص 147-146

 

اهمیت صلوات

صلوات شعار رسمی مسلمانان است که هر صبح و شام بارها در بهترین عبادت خویش (نماز) آن را تکرار می‌کنند. صلوات پیوسته خداوند و فرشتگان بر پیامبر و امر تأکیدی به مؤمنان بر تداوم صلوات بر ایشان را تسلیم بودن در برابر فرمان‌های پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) جلوه دیگری از این اهمیت است. «یاایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیماً»

در روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) آمده است که ابوبصیر سؤال کرد: منظور از صلات بر پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) را فهمیده‌ایم، اما معنی تسلیم بر او چیست؟ امام فرمود: «منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است.»

منبع:تفسیر مجمع‌البیان، طبرسی، ج 7، ص 579

 

از صلوات، در روایات به‌عنوان «برترین اعمال» یادشده، چنانکه خوارزمی در «مناقب» خود از ابوعلقمه نقل کرده که روزی پیغمبر(صلوات‌الله‌علیه) نماز صبح را با ما گزارد و بعد از آن به ما رو کرد و فرمود:

«ای یاران، من دیشب عموی خود حمزة بن عبدالمطلب و برادرم جعفربن ابیطالب را در خواب دیدم. از ایشان پرسیدم: فدایتان شوم، کدام اعمال را برتر یافتید؟ گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم: صلوات بر شما، آب دادن تشنگان و دوستی علی بن ابیطالب(علیه‌السلام)

منبع : منهج الصادقین، همان، ص 361

 

در روایتی دیگر که اهمیت صلوات را نشان می‌دهد، از امام صادق(علیه‌السلام) به نقل از پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) می‌فرمایند: «هر که نزد او نام من آورده شود و او صلوات بر من نفرستد، حق‌تعالی او را از بهشت دور گرداند.»

منبع : اصول کافی، کلینی، ج 2، ص 395

 

البته چنین عقوبت سنگینی از آن کسی است که عمداً و از روی دشمنی با آن بزرگواران از ذکر صلوات روی برتابد. وجوب صلوات در نماز و مشروط بودن قبولی آن بر درود بر پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) و خاندان پاک وی، جلوه دیگری از اهمیت صلوات را بیانگر است.

اجماع علمای شیعه به وجوب صلوات در تشهد اول و دوم نماز است. علاوه بر روایاتی که از امامان شیعه در این زمینه آمده است، در کتاب‌های اهل سنت نیز روایاتی که بر وجوب صلوات دلالت می‌کند، کم نیست.

در روایتی، قبولی نماز مشروط بر صلوات بر پیامبر(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) یادشده است: «من صلی صلوة و لم یصل فیها علی و علی اهل‌بیتی لم تقبل منه»

منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، مرتضی محسنی کبیر ص 123

 

ز این رو، از فقهای اهل سنت «شافعی، آن را در تشهد دوم واجب می‌داند و از احمدبن حنبل و جمعی دیگر از فقها بر وجوب آن عقیده دارند؛ اگر چه «مالک» و «ابوحنیفه» و عده‌ای نیز آن را مستحب می‌دانند.

منبع : منهج الصادقین، همان، ص 357

 

عده‌ای از مفسران بر اساس برخی روایات معنا و حقیقت صلوات را با پیمان روز الست (الست بربکم، قالوا بلی...) و عالم ذر مرتبط دانسته و صلوات را تجدید عهد و میثاق با عهد اولیه آدم در آغاز خلقت دانسته‌اند. از امام موسی بن جعفر(ع) روایت شده که: کسی که صلوات بر پیغمبر اکرم(صلوات‌الله‌علیه) می‌فرستد، معنایش آن است که وفای به عهد و میثاقی که در عالم ذر پروردگار فرمود «الست بربکم و محمد نبیکم و علی امامکم» بر زبان آورده و قبولی آن را اعلام می‌کند و تجدید عمل و میثاق به عمل می‌آورد.

منبع:تفسیر جامع، ج 5، ص 37

 

آثار و فضایل صلوات

صلوات از سوی گوینده آن شعاری ظاهری و بدون پشتوانه نیست تا از فضایل بی‌شمار آن در روایات تعجب کنیم و انگشت حیرت بر دهان افکنیم و ذکری چنین کوتاه چگونه فضایلی چنین متبرک دارد: بر اهل ذکر و ایمان پوشیده نیست که تمامی اذکار از جمله صلوات بر پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) و خاندان پاکش یک لفظ و یک معنا دارد.

تکرار لفظ بدون توجه به معنا سود چندانی ندارد و عمده فضایل در حقیقت ذکر و عبادت نهفته است. چنانکه خداوند می‌فرماید: «ای مردمان شما همگی فقیر درگاه الهی هستید.»(سوره مبارکه فاطر/آیه 15)

صلوات گوینده حقیقتی با واسطه قرار دادن پیامبر و خاندانش و با درود فرستادن بر آنان طلب رحمت و آمرزش می‌نماید تا با دعایی این چنین از ذات غنی بی‌نیازی طلب نماید. چنانکه گفتیم، صلوات از جانب غیر خدا طلب رحمت است.

در آیه صلوات نیز خداوند بلافاصله بعد از امر به صلوات بر پیامبر دستور اکید به تسلیم شدن در برابر فرمان ایشآن‌که فرمان او فرمان خداست، می‌دهد. به نظر می‌رسد چنین دستوری بعد از امر به صلوات برای آن است که بفهماند حقیقت درود بر ایشان، تسلیم بودن در برابر امری نبوی است و چنین تسلیمی حیات جاودانه و حقیقی به آدمی می‌بخشد و او را رستگار می‌کند و ای اهل ایمان، آنگاه که خدا و رسول به آنچه شما را حیات می‌بخشد فرا می‌خوانند، اجابت کنید.»سوره مبارکه انفال/ آیه 24

 

با بررسی روایات فضایل صلوات، چنین به دست می‌آید که بخشی از این آثار مربوط به زندگی دنیوی و بخشی به زندگانی اخروی مربوط است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم، اگر چه ممکن است برخی از این آثار مشترک بین دنیا و آخرت باشد.

الف)بعضی از  آثار دنیوی

نقش صلوات در استجابت دعا

در ادعیه و روایات معصومین(علیهم‌السلام) میان صلوات و مستجاب شدن دعا ارتباط عمیقی دیده می‌شود.

در دعاهای صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه، مکارم الاخلاق و... صلوات به‌گونه‌ای در ابتدا یا آخر دعا آمده است، زیرا صلوات دعای مقبوله است.

منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، ص 9

 

و روایت دیگری نقل‌شده که: «هرکسی حاجتی از خداوند دارد، ابتدا صلوات بر پیامبر و آل او گوید سپس حاجت بخواهد و سپس صلوات گوید، زیرا خداوند کریم‌تر از آن است که دو طرف دعا را مستجاب کند و وسط آن را مستجاب نشده رها نماید، زیرا صلوات بر پیامبر و آل او محجوب و در پرده باقی نمی‌ماند و حتماً مستجاب می‌شود.»

منبع : اصول کافی، همان، ص 252

 

ازآنجاکه خداوند از مؤمنان خواسته است که به‌سوی او با وسیله و واسطه‌ای تقرب‌جویند (یا ایها الذین امنوا اتقوالله و ابتغوا الیه الوسیله ...سوره مبارکه مائده/ آیه 35) صلوات به معنای واسطه قرا دادن واسطه‌های فیض الهی برای تقرب به خدا و درک رحمت الهی است چنانکه در تفسیر این آیه به روایاتی برمی‌خوریم که معصوم(علیهم‌السلام) می‌فرماید: «منظور از وسیله در این آیه، ما اهل‌بیت هستیم.»

منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص 517

 

از رسول خدا نیز روایت شده که: «صلوات شما بر من باعث روا شدن حاجات شما می‌شود و خداوند را از شما راضی می‌گرداند و اعمال شما را پاکیزه می‌کند.»

منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص 326

 

همراهی با ملائکه و برخورداری از استغفار آنان:

ازآنجاکه ملائکه پیوسته بر پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) صلوات می‌گویند، صلوات مؤمنان به معنای همراهی با فرشتگان نیز هست ملائکه نیز برای کسی که صلوات می‌فرستد استغفار می‌کند و برای او صلوات می‌فرستند.

از رسول خدا(صلوات‌الله‌علیه) روایت شده که حق‌تعالی می‌فرماید: «هر بنده‌ای که برای تو صلوات فرستد، هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می‌فرستند و هر که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد، اهل بهشت خواهد بود.»

منبع : جامع الاخبار، فصل 28، ص 68

 

صلوات، از بین برنده «نفاق» و «غم» و «بخل»

ز پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) نقل‌شده: «صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می‌برد.»

منبع : محجة البیضاء، ج 2، ص 313

 

و در روایتی دیگر به امام علی(علیه‌السلام) توصیه می‌کند که هرگاه امری تو را اندوهگین ساخت، بر پیامبر و آل او صلوات فرست...»

منبع: کنز العمال، ج 1، ص 181

 

و بر اساس روایتی دیگر از امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) از پیامبر(صلوات‌الله‌علیه): «بخیل کسی است که چون نام من در نزد او برده شود، بر من صلوات نفرستد.»

منبع: کنز العمال، ج 1، ص 289

 

حصول عافیت، توانگری و غنا، به یاد آمدن فراموش‌شده‌ها به‌وسیله صلوات و پاکیزه و طیب شدن مجالس با ذکر صلوات، از جمله آثار دیگر صلوات است که در روایات به آن‌ها اشاره‌شده است.

 

ب)بعضی از آثار اخروی صلوات

اگر چه برخی از آثار یادشده در آخرت نیز محقق است، اما بخشی از آثار مختص زندگی اخروی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1) قرب به رسول ا... (صلوات‌الله‌علیه) و بهره‌گیری از شفاعت آن حضرت:

پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) می‌فرماید: «هرکس بر من صلوات بفرستد، شفاعت من به او می‌رسد.»

منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 86

 

«نزدیک‌ترین مردم در روز قیامت بر من در هر جا که باشد کسی است که بر من بیشتر در دنیا صلوات بفرستد.»

منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 85

 

2) کفاره گناهان، خلاصی از آتش و رفع عذاب قبر

امام رضا(علیه‌السلام) می‌فرماید: «کسی که نتواند با کارهای نیک گناهانش را بپوشاند، باید فراوان بر محمد و آل محمد درود فرستد که صلوات گناهان را نابود می‌کند.»

منبع : آثار الصادقین ج 11،ص 214

و نیز حضرت رسول فرمودند: «صلوات بر من نور است بر صراط و هر کس بر صراط نور باشد، از اهل نار نخواهد بود.

همچنین فرمودند: «بسیار بر من صلوات فرستید که صلوات بر من نور است در قبر و نور است در بهشت.»

 

3) بهره‌مندی از حسنات مضاعف و سنگینی بر ترازوی اعمال نیک

از انس بن مالک روایت شده که گفت: بر پیامبر خدا(صلوات‌الله‌علیه) داخل شدم و ندیدم هیچ روزی که مسرورتر و شاداب‌تر از آن روز باشد،

از دلیل آن پرسیدم فرمود: «چرا شاداب نباشم، حال‌آنکه جبرئیل هم‌اکنون بیرون رفت از نزد من و گفت که خداوند فرمود: هرکسی یک بار بر تو صلوات فرستد، ده صلوات بر او می‌فرستم، ده سیئه(گناه) را از او محو می‌کنم و ده حسنه برای او می‌نویسم.»

همچنین از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده «سنگین‌ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال می‌گذارند، صلوات بر حضرت رسول و اهل‌بیت ایشان است.»

بااین‌حال، آنچه ذکر آن رفت تنها بخشی از آثار و فضایل درود بر پیامبر و خاندان پاک ایشان است که صد البته روایات بیش از آن است که این نوشتار گنجایش ذکر آن را داشته باشد.

امید آن‌که ذکر این فضایل مقدمه عمل به آن و بهره‌مندی از آثار گسترده آن باشد.

 

خواص صلوات

در کتاب(جامع الاخبار) چنین آمده است که پیامبر خدا(صلی‌الله علیه وآله) فرمودند: هر کس یک مرتبه بر من صلوات بفرستد، ‌آن دو ملکی که محافظ رفتار و اعمال او هستند، ‌تا سه روز هیچ گناهی برای او نمی‌نویسند.

 

سنگینی نامه‌ی اعمال با صلوات

در کتاب شریف( ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)‌چنین نقل‌شده است: حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) از پدر خود و از پدران خود(علیه‌السلام) روایت شده است که پیامبر(صلی‌الله علیه وآله)‌فرمودند: « من در روز قیامت در کنار ترازوی سنجش اعمال هستم. هرگاه کسی که گناهش زیاد و بر ثوابش گران باشد، صلوات‌هایی را که برمن فرستاده آن‌ها را بیاورند ،‌آن صلوات‌ها حسنات او را ثقیل گرداند و از جهنم نجات یابد.

 

اول فرستنده صلوات خداست

در کتاب شریف( حیوة القلوب) چنین آمده است که ابن عباس می‌گوید: وقتی‌که حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه وآله)‌در بستر بیماری خوابیده بود و اصحاب برگرد او جمع شده بودند ،‌ در این حال عمّار یاسر بلند شد و گفت: پدر و مادرم فدایت باد یا رسول خدا ، ‌هنگامی‌که به جوار حق می‌پیوندید چه کسی شما را غسل خواهد داد ؟ حضرت فرمودند: غسل دهنده‌ی من علی بن ابی‌طالب است ،‌زیرا که هر عضوی از اعضای مرا که بخواهد غسل دهد ،‌ملائکه او را کمک می‌نمایند. عمّار یاسر باز عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت باد یا رسول‌الله چه کسی از میان ما بر شما نماز خواند ؟ پس آن حضرت خطاب به علی(علیه‌السلام) فرمودند: یا علی هرگاه که دیدی روح از بدن من خارج شد مرا غسل بده و کفن کن و درجامه ی سفید مصری یا در بُرد یمانی قرارده پس مرا بردارید و کنار قبر بگذارید. آنگاه اول کسی که اول برمن نماز گذارد ،‌خدای متعال خواهد بود که در عرش ِ جلال و عظمت خود ، ‌برمن صلوات خواهد فرستاد.

 

صلوات باعث کم شدن گناه و زیادشدن ثواب

انس ابن مالک از ابی طلحه روایت کرده که گفت: روزی نزد حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه وآله) بودم ،‌آن حضرت را بسیار خوشحال یافتم. گفتم «یا رسول‌الله» در هیچ روزی تو را به این مرتبه خوشحال ندیدم که امروز دیدم». آن حضرت فرمودند: « چگونه خوشحال نباشم،‌که اکنون جبرئیل(علیه‌السلام) نزد من آمد و گفت: حق‌تعالی می‌فرماید: هر که یک بار بر تو صلوات بفرستد ،‌من بر او ده صلوات فرستم و ده گناه از او محو کنم و ده حسنه بر او بنویسم.

 

استجابت دعا با صلوات

هشام بن سالم روایت کرده است از حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) که آن حضرت فرمودند: دعای دعاکننده همیشه در پرده‌ی حجاب است و مستجاب نمی‌شود ،‌تا اینکه دعاکننده بر محمد و آل محمد صلوات فرستد ،‌چون صلوات فرستاد ،‌خداوند متعال دعایش را به خاطر صلوات اجابت می‌فرماید.

 

شروع دعا با صلوات و ختمش نیز صلوات

در کتاب شریف( اصول کافی) نقل است که حضرت امام جعفر صادق( صلی‌الله علیه وآله) فرمودند: هر که را به خداوند متعال حاجتی باشد ،‌و ابتدا کند دعایش را به صلوات بر محمّد و بعد از آن دعا کند و حاجت و درخواست خود را از خداوند متعال بخواهد و بعد ،‌دعایش را باز صلوات بر محمّد وآل محمد و ختم نماید. در این صورت ، چون صلوات بر محمد و آل محمد ،‌از دعاهای مستجاب است و در حجاب نمی‌ماند. و از طرف دیگر خداوند متعال بزرگوارتر و کریم‌تر از آن است ،‌که هر دو طرف دعا را اجابت کند و میان آن را رد نماید. از ادعای دعاکننده را هم قبول می‌کنند.

 

صلوات جبران‌کننده‌ی گناهان

از حضرت امام رضا(علیه‌السلام) روایت شده است: هرکس قدرت و توانایی نداشته باشد که به‌وسیله‌ی سایر اعمال مستحبی ،‌گناهان خود را بپوشاند ،‌پس سعی کند به صلوات فرستادن بر محمّد و آلش. به‌درستی که خراب می‌کند صلوات برمحمّد و آلش ،‌ گناهان را چه خراب کردنی.

 

فضیلت صلوات در ایام هفته

شیخ صدوق در کتاب شریف( خصال) چنین نقل کرده است که حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) ایام هفته را این چنی تقسیم فرموده‌اند: روز شنبه روز ماست. روز یک‌شنبه از آن شیعیان ماست. روز سه‌شنبه از آن بنی‌امیه است. روز چهارشنبه روز نوشیدن دواست. روز پنج‌شنبه روز برآورده شدن حوائج و نظافت و عطر زدن است. روز جمعه عید مسلمانان است که از عید فطر و قربان بهتر است ،‌ولیکن عید غدیر خم ،‌بهترین عیدهاست. و امام قائم ما خانواده ، ‌در روز جمعه ظهور می‌کند و قیامت هم در روز جمعه برپا می‌شود و در روز جمعه عدد هیچ عملی افضل و بهتر از صلوات بر محمد(صلی‌الله علیه وآله) و آلش نیست.

 

هزار بار صلوات در روز جمعه

حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) فرمودند: صلوات بر محمد و آل محمد(صلی‌الله علیه وآله) در روز جمعه هزار بار و در غیر جمعه صد مرتبه سنت است.

 

صلوات وسیله روا شدن حاجات

سید بن طاووس در کتاب شریف( جمال الاسبوع نقل می‌کنند که حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه وآله) فرمودند: صلوات فرستادن شما برمن باعث روا شدن حاجت‌های شماست و خداوند متعال را از شما راضی می‌گرداند و اعمال شمارا پاک و پاکیزه می‌کند.

 

صلوات وسیله برآمدن حاجات دنیا و آخرت

در کتاب شریف(جامع الاخبار) نقل‌شده است که حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه وآله) فرمودند: هـر کس هـر روز بـرمن صلـوات فـرستد ، ‌حق‌تعالی در عافیت و سلامتی را به روی او می‌گشاید و حاجت معنوی و مادی ،‌دنیای و آخرتش را به حرمت صلوات برمن ،‌ برآورده می‌فرماید.

 

صلوات مانع نوشته شدن گناه

در کتاب(جامع الاخبار) چنین آمده است که پیامبر خدا(صلی‌الله علیه وآله) فرمودند: هرکس یک مرتبه برمن صلوات بفرستد ،‌آن دو ملکی که محافظ رفتار و اعمال او هستند ،‌تا سه روز هیچ گناهی برای او نمی‌نویسند.

 

صلوات وسیله شفاعت حضرت رسول اکرم

در کتاب شریف(بحارالانوار) چنین نقل‌شده است که حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه وآله) در وصیّت خود به حضرت علی(علیه‌السلام) فرمودند: یا علی هرکس برمن ،هرروز هر شب صلوات فرستد ، شفاعتم بر او واجب می‌شود ، اگر چه گناهش از گناهان بزرگ باشد.

 

صلوات باعث سنگینی کفه‌ی حسنات

در کتاب شریف(‌ثواب الاعمال و عقاب الاعمال) باب ثواب الصلاة النبی ، چنین نقل‌شده است که حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه وآله) فرمودند: در روز قیامت ،‌من پیش میزان سنجش اعمال هستم ،‌هر کس کفه‌ی گناهانش سنگین‌تر از کفه‌ی ثواب‌هایش باشد ،‌من صلوات‌هایی را که برایم فرستاده می‌آورم و در کفه‌ی ثواب‌هایش می‌گذارم تا آن‌که کفه‌ی ثواب‌هایش سنگین‌تر شود.

 

فضیلت نوشتن صلوات

در کتاب( سفینه البحار) چنین نقل‌شده است که حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه وآله) فرمودند: هرکس در کتابی یا نوشته‌ای برمن صلوات بنویسید ، تا زمانی که نام من در آن کتاب ثبت و باقی هست ، فرشتگان پیوسته برای او از درگاه خداوند متعال ،‌ طلب مغفرت آمرزش می‌کنند.

منبع: تبیان

فایل صوتی صلوات

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم