سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1394/10/30 - 16:55
  • تعداد بازدید خبر : 6329
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عابدی در جمع بازرسان کل استانی سازمان

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد عابدی، استاد برجسته حوزه علمیه و دانشگاه در نشست بازرسان کل استانی سراسر کشور حضور یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی یکی از اسامی روز قیامت را یوم‎‎الحساب معرفی کرد و گفت: در روز قیامت خود خداوند به حساب اعمال انسان‌ها رسیدگی می‌کند؛ البته با این فرق که حساب و حسابرسی اخروی با حساب و حسابرسی دنیوی فرق دارد.

وی با بیان این‌که هر حسابکشی به ترازو نیازمند است، تصریح کرد: ترازو انواع مختلف دارد و ترازوی دو کفه، خط کش، شاغول، متر و... همه از انواع ترازو هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در روایات آمده که ترازوی روز قیامت نیز حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام هستند و اعمال هرکس را با اعمال ایشان می‌سنجند.

دکتر عابدی با تأکید بر این‌که حسابرسی خداوند برای همه مخلوقات یکسان نیست، اظهار داشت: یک عده هستند که در روز قیامت حاضر می‌شوند و خداوند متعال خطاب به ملائکه میفرماید در حسابرسی از اعمال این افراد مو را از ماست بیرون بکشید، یعنی یک‌راست راهی دوزخ شوند.

وی ادامه داد: در جریان حسابرسی از یک عده نیز خداوند خطاب به ملائکه می‌فرماید گناهانشان را ندید بگیرید و فقط اعمال ثوابش را حساب کنید و حتی برای برخی خداوند می‌فرماید تمام گناهانشان را هم ثواب محسوب و حسابرسی کنید، لذا می‌بینید که خداوند با همه یک‌جور رفتار نمی‌کند و رفتار با مخلوقات متفاوت است.

دکتر عابدی با طرح این سؤال که ما در حسابرسی باید چگونه رفتار کنیم، گفت: دلیل این‌که در قوانین جزایی برای یک محکومیت یک جرم خاص بازه تعیین‌شده و زمان آن معین نیست، همین است. مثلاً حکم یک جرم 3 تا 6 ماه است که یعنی برای هرکس میزان حکم متفاوت است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فردی به اسم سیداسماعیل حمیری اشعار بسیاری در مدح امیرالمؤمنین علیهالسلام گفته است، افزود: روایتی از امام رضا علیهالسلام است که ایشان می‌فرمایند حضرت رسولالله(ص) را در خواب دیدم که به یکی از اشعار حمیری اشاره کردند و فرمودند این شعر از حمیری را حفظ کن و به شیعیان بگو هرکس این شعر را حفظ کند، من بهشت را بر‌ای او تضمین می‌کنم.

دکتر عابدی با اشاره به این‌که سیداسماعیل حمیری شراب‌خوار بوده است، خاطرنشان کرد: فردی خدمت امام صادق علیه‌السلام رسید و عرض کرد سید اسماعیل از دنیا رفت. امام فرمودند رحمت‌الله علیه. آن فرد خطاب به امام گفت: آقا، سیداسماعیل شراب‌خوار بود که امام صادق(ع) فرمودند اگر پایش در جایی لغزیده، در جاهای دیگر نلغزیده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم طبق این سیره امام صادق(ع) رفتار کنیم، ما نیز صرفاً نباید خطاها و اشکالات کار یک فرد را ببینیم، بلکه باید نقاط مثبت و کارهای شایسته‌اش را نیز در نظر بگیریم.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم