سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1395/07/28 - 15:38
  • تعداد بازدید خبر : 4975
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
در ديدار رئيس سازمان بازرسي كل كشور با مرجع رسيدگي به شكايات مردمي و رئيس آمبودزمان جمهوري تركيه

توافق براي رسیدگی‌های بيشتر كنسولي به امور تعدادي از زندانيان ايراني در تركيه

در جريان سفر قاضي سراج به جمهوري تركيه براي شركت در كنگره حقوق بین‌الملل كه از عصر ديروز در شهر استانبول آغاز گرديد، رئيس سازمان بازرسي كل كشور با نيهات عمراوغلو آمبودزمان جمهوري تركيه ديدار و گفتگو كرد. در اين ديدار طرفين در خصوص اجرايي كردن يادداشت تفاهم دوجانبه دو كشور در حوزه‌های آمبودزماني و رسيدگي به شكايت مردمي و صيانت از حقوق شهروندي بحث و بررسي نمودند. يكي از محورهاي مهم گفتگوي قاضي سراج با همتاي ترك، بررسي وضعيت ارتباطات كنسولي تعدادي از اتباع كشورمان كه در زندان‌های كشور تركيه دوران محكوميت خود را می‌گذرانند و برخورداري از حقوق كنسولي و برقراری ارتباط با خانواده‌های آنها بود كه رئيس بازرسي كشورمان از آمبودزمان تركيه درخواست نمود به‌عنوان ميانجي و به‌عنوان انجام وظايف آمبودزماني، امكان ديدارهاي منظم سركنسول ايران در زندان‌های تركيه كه تعدادي از اتباع كشورمان در آن محبوس هستند را فراهم نمايد.
در اين ديدار نيهات عمراوغلو، به وظيفه اصلي نهادهاي آمبودزماني اشاره كرد و گفت فلسفه تشكيل كنگره حقوق بین‌الملل استانبول و اختصاص يافتن موضوع محوري نقش آمبودزمان‌ها در اجراي عدالت و پيشگيري از تبعيض حاكي از توجه عميق و جدي به مباحث حقوق بشري و حقوق شهروندي است و طبعاً آمبودزمان‌ها می‌توانند مسأله مراودات كنسولي از مجاري رسمي سياسي و نيز غیررسمی را در خصوص حمایت‌های ضروري از اتباع به عمل آورد. وي گفت تركيه نيز در خصوص تعدادي از اتباع خود كه در زندان‌های خارج از كشور از جمله يونان، لهستان، مولداوي و اسپانيا دوران محكوميت خود را سپري می‌کنند، داراي همين مشكل است. آمبودزمان تركيه اظهار داشت چنانچه طرف ايراني، اين مسأله را به‌طور رسمي مكاتبه نمايد، در اسرع وقت و به‌طور جدي اين درخواست را پيگيري خواهد كرد.
گفتني است قاضي سراج پس از شركت در كنگره حقوق بین‌الملل استانبول، كه با حضور رؤساي دستگاه‌های نظارت و بازرسي، ضدفسادي، وزراي دادگستري و رؤساي کمیسیون‌های حقوق بشري از بيش از ٣٥ كشور شركت داشتند، استانبول را به مقصد برلين و ديدار و گفتگو با مقامات قضائي، اجرائی و آمبودزماني جمهوري فدرال آلمان ترك كرد.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم