سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1401/02/12 - 12:56
  • تعداد بازدید خبر : 798
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر خدائیان مطرح کرد

برخورد قاطع و بدون اغماض سازمان بازرسی با مدیرانی که به جای توجه به بیت المال به مطامع شخصی خود فکر می‌کنند

رئیس سازمان بازرسی از برخورد قاطع و بدون اغماض این سازمان با مدیرانی که به جای توجه به بیت المال به مطامع شخصی خود فکر می‌کنند، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، نشست تبیین و تشریح برنامههای راهبردی سازمان بازرسی کل کشور، ویژه «آسیبشناسی گزارشهای اختصاصی و اتقان آنها» با حضور دکتر خدائیان، قائم مقام سازمان بازرسی، رئیس کل دادگستری و دادستان تهران و قضات رسیدگی به پروندههای این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور، رئیس کل دادگستری و دادستان تهران و قضات رسیدگی کننده به پروندههای اختصاصی سازمان بازرسی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و پیشنهاداتی را مطرح کردند.

دکتر خدائیان پس از استماع اظهارات حاضرین، با تقدیر از قضات برای رسیدگی به پروندهها فلسفه تاکید سازمان بازرسی دایر بر تسریع و تدقیق در رسیدگی به پروندههای ارسال شده به دستگاه قضایی مطابق با قانون را، پیشگیری از جرم و مفاسد و برخورد قاطع با فساد و دست اندازی به بیت المال عنوان کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور حمایت از مدیران سختکوش، پرتلاش و جهادی و توجه به مسائل مهم  و کلان را از اولویتهای این سازمان در دوره تحول و تعالی مطرح و اظهار کرد: پرداختن به جزییات و بی توجهی به مسائل مهم به عنوان گلوگاه فساد، طبیعتا سبب مغفول ماندن رسالت اصلی سازمان بازرسی کل کشور یعنی آسیب شناسی قوی و متقن در حوزه بازرسیها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که بر همین اساس تاکید شده است که در بازرسیها شناسایی و بستن گلوگاههای فساد در یک سازمان و دستگاه همواره مورد توجه باشد؛ چراکه در صورت مسدودسازی گلوگاههای فساد پروندهای نیز برای ارسال به قوه قضاییه وجود نخواهد داشت.

این مسئول عالی قوه قضاییه با اشاره به برخورد قاطع و بدون اغماض سازمان بازرسی با مدیرانی که به جای توجه به بیت المال به مطامع شخصی خود فکر میکنند، تاکید کرد: برخورد با کسی که به دنبال سودجویی است و در قراردادها اول نفع خود و اطرافیان و سپس نفع جامعه را در نظر میگیرد، جای هیچگونه اغماضی ندارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر لزوم دقت در رسیدگی ها تاکید کرد و خواستار اعمال توجه در ارجاع پروندهها به کارشناسان شد.

دکتر خدائیان با اشاره به اینکه در زمانی رسیدگی به پرونده ها باید از بازرسان سازمان بازرسی کل کشور نیز دعوت بعمل آید، پیشنهاد داد که برنامه ریزی لازم برای تعیین یک کارشناس حقوقی و یک کارشناس موضوعی در این زمینه صورت گیرد.

این مسئول عالی قضایی با تاکید بر تدوین گزارش به صورت مستند، مستدل، قوی و خلاصه، خطاب به بازرسان سازمان بازرسی کل کشور گفت: باید مستندات و دلایل پروندههایی که به مرجع قضایی ارسال می شود آنقدر کافی باشد که به نتیجه برسد، در غیراینصورت در ارزیابی عملکرد بازرس مربوطه بازتاب منفی خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: پروندهای نباید از سازمان بازرسی خارج شود مگر اینکه مطابق با قانون با دلایل و مستندات کافی همراه باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر نصب العین قرار دادن فرمایشات ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم اثربخشیگزارشها، توجه به حفظ آبروی افراد در هنگام تهیه گزارش را مورد توجه قرار داد.

بنابراین گزارش، دکتر رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی هم در این نشست به آسیب شناسی گزارشهای اختصاصی و پروندههای این سازمان در مراجع قضایی پرداخت.

وی با اشاره به تصریح ماده 6 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور دایر بر رسیدگی به گزارش های سازمان در مراجع قضائی و هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری، انضباطی و انتظامی، حداکثر ظرف مدت سه ماه، گزارشی از روند رسیدگی به پروندههای این سازمان در دادگستری تهران را تبیین کرد.

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران هم در بخشی از این نشست به نقش اثرگذار و صلاحیتهای سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از مهمترین دستگاههای نظارتی اشاره کرد.

وی  با تاکید بر توجه به اتقان گزارشها، ادامه داد: گزارشهای سازمان بازرسی باید از نظر درجه اعتبار به مثابه کیفرخواست ارسالی از ناحیه دادسرا به دادگاه باشد.

علی صالحی دادستان تهران هم خواستار ارسال گزارش با مستندات کامل شد و از ثبت گزارشهای مهم سازمان بازرسی در دبیرخانه مدیریت پروندههای مهم و رسیدگی ویژه به آنها خبر داد.

انتهای پیام/

 

یاسر فاتحی فشتمی
تهیه کننده:

یاسر فاتحی فشتمی