سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1393/12/10 - 16:06
  • تعداد بازدید خبر : 4407
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
صنایع در چهارمین همایش گسترش همکاری‌های آموزش سازمان با دستگاه‌های اجرایی:

باید پایه‌های نظارت‌پذیری در دستگاه‌های اجرایی را از طریق آموزش مدیران تقویت کنیم

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور نظارت‌پذیری را از ارکان نظارت دانست و گفت: باید پایه‌های نظارت‌پذیری در دستگاه‌های اجرایی را از طریق آموزش مدیران تقویت کنیم.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور نظارت‌پذیری را از ارکان نظارت دانست و گفت: باید پایه‌های نظارت‌پذیری در دستگاه‌های اجرایی را از طریق آموزش مدیران تقویت کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، محمد صنایع مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور صبح امروز در چهارمین همایش گسترش همکاری‌های آموزشی سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌های اجرایی که با محوریت «تقویت فرهنگ نظارت‌پذیری از طریق آموزش مدیران» در سازمان حج و زیارت برگزار شد، وظیفه اصلی سازمان بازرسی را نظارت عنوان کرد و گفت: در اصل 174 قانون اساسی تصریح‌شده که سازمان به‌منظور نظارت تأسیس‌شده است و این‌که برای اعمال نظارت از چه روش‌ها و راهکارهایی بهره‌مند شود.

وی با بیان این‌که سازمان بازرسی کل کشور بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور نظارت دارد، افزود: حیطه نظارت سازمان، تمامی دستگاه‌های اداری کشور هستند که شامل سازمان‌های 3 قوه است.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: همچنین مؤسسات عمومی غیردولتی که به نحوی دولت بر آن نظارت دارد نیز تحت نظارت سازمان بازرسی هستند. بنابراین سازمان بازرسی، مأموریت بسیار گسترده و پیچیده نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در کشور را بر دوش دارد.

صنایع با بیان این‌که نتیجه تحقق مأموریت سازمان بازرسی به‌ سلامت اداری دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: اگر نظارت ما بهنگام، مؤثر و اثربخش باشد، خروجی کار حصول اطمینان از اجرای صحیح قوانین خواهد بود.

وی هدف عالی سازمان بازرسی کل کشور را ارتقای سلامت اداری از طریق نظارت عنوان کرد و گفت: این سازمان با انجام مأموریت خود قصد دارد به مجموعه کلان کشور اطمینان دهد که قوانین و مقررات در سراسر دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی اجرا می‌شود و قانونمندی برقرار است که در واقع همان سلامت اداری است که ما به دنبال آن هستیم.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به هدف همایش گسترش همکاری‌های آموزشی سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: همایش امروز برای این است تا مسئولان آموزش دستگاه‌ها در مسیر ارتقای سلامت اداری قرار بگیرند و در این راستا یکی از راهبردهای اصلی و استراتژی جدی برای رسیدن به هدف، تقویت فرهنگ نظارت‌پذیری است.

صنایع با بیان این‌که گاهی اوقات آموزش داده می‌شود، اما این‌که طرف مقابل پذیرشی داشته یا خیر، مشخص نیست، اظهار داشت: در بحث نظارت نیز همچنین، گاهی اوقات نظارت اعمال می‌شود، ولی نظارت‌پذیری بحث دیگر است.

وی با اشاره لزوم انجام اقداماتی برای نظارت‌پذیری گفت: دو روی نظارت، «ناظر» و «نظارت شونده» است بنابراین اگر صرفاً بخواهیم اعمال نظارت کنیم و در طرف مقابل فرهنگ پذیرش نظارت وجود نداشته باشد، میزان سلامت اداری یا اجرای صحیح قوانین یا حسن جریان امور چه‌بسا کاهش پیداکرده و یا کمرنگ و بی‌اثر می‌شود.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور در ادامه تأکید کرد: بر همین اساس در سازمان بازرسی اعتقاد راسخ داریم برای اثربخش بودن نظارت، باید پایه‌های نظارت‌پذیری را در دستگاه‌های اجرایی تقویت کنیم.

صنایع افزود: برای این‌که به این درجه از فهم عمومی و فرهنگ‌سازمانی برسیم، آموزش مدیران، یک راهکار اجرایی است که می‌تواند به فرهنگ نظارت‌پذیری کمک کند. بنابراین مدیران باید در یک پروسه زمانی مشخص و به تعبیر مقام معظم رهبری در یک عملکرد جهادی، آموزش داده شوند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی برای نظارت‌پذیری به یک حرکت جهادی نیاز دارد که موفقیت آن بدون همیاری و همکاری مسئولان در آموزش دستگاه‌های اجرایی میسر نیست.

صنایع با انتقاد از رتبه سلامت اداری دستگاه‌های کشورمان گفت: این‌که پس از 36 سال بعد از پیروزی انقلاب در بحث سلامت اداری و مبارزه با فساد جزو کشورهایی باشیم که دارای وضعیت نامناسب و در سطوح پایین قرارگرفته‌اند، در شأن و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. هرچند به شاخص‌ها و نوع ارزیابی‌های سازمان‌های بین‌المللی که درجه سلامت دستگاه‌های کشورها را اندازه‌گیری می‌کنند، اشکالات اساسی داریم، ولی این موضوع توجیه عدم سلامت دستگاه‌های اجرایی کشور نیست.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر این‌که بخشی از دلیل پایین بودن سلامت اداری دستگاه‌ها مربوط به عملکرد مدیران است، گفت: در همین راستا در آخرین همایش بنا شد که با کمک دوستان، سرفصل‌ها و دروسی را برای آموزش مدیران طراحی کنیم و با پشتوانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در یک حرکت جهادی و اقدامی فراگیر، در شش‌ماهه اول سال آینده آموزش مدیران را به سرانجام برسانیم.

وی در پایان اظهار داشت: برای این منظور، جلسات متعددی را با یک کارگروه داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که 8 درس را در جلسه امروز نهایی کنیم تا در این جلسه درباره سرفصل‌ها و مدت دوره تصمیم‌گیری ‌شود.

چهارمین همایش گسترش همکاری‌های آموزشی سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌های اجرایی با محوریت تقویت فرهنگ نظارت‌پذیری از طریق آموزش مدیران پیش از ظهر امروز با حضور محمد صنایع مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور، سید صدرالدین صدری به‌عنوان رئیس امور آموزشی و بهسازی منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ستوده معاون آموزشی اداره کل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور، قادری مدیرکل دفتر بهسازی، آموزش و فناوری سازمان حج و زیارت و مدیران آموزش دستگاه‌های اجرایی کشور در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

 

صدرالدین صدری رئیس امور آموزش و بهسازی منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در این همایش با بیان این‌که، اگر می‌خواهیم منادی رسیدگی و انجام درست قوانین باشیم اول باید خودمان پایبند به قوانین و مقررات باشیم، افزود: قانون‌گذار به ما تکلیف کرده که سامانه آموزش مدیران طراحی شود.

وی با بیان این‌که فرآیند نظام آموزش کارمندان را نیز مشخص کردیم، گفت: طراحی و ابلاغ آموزش‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود و اجرای آن با هماهنگی آموزش مدیریت دولتی است. مرکز آموزش مدیریت دولتی موظف است از تمامی ظرفیت‌های ملی و استانی استفاده کند که یکی از این ظرفیت‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سازمان بازرسی است.

رئیس امور آموزش و بهسازی منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص ضرورت و اهمیت آموزش اظهار داشت: در سال 89 و 90 یک بررسی انجام دادیم که مشخص شد بسیاری از پرونده‌هایی که در دستگاه‌های نظارتی برای مخصوصاً مدیران مفتوح می‌شود، از این باب است که مدیران با قوانین و مقررات حیطه کاری خود آشنا نیستند؛ مخصوصاً قوانین مالی و محاسباتی که دستگاه‌های نظارتی نیز بیشتر در این حوزه‌ها تمرکز دارند.

در ادامه این نشست هاشمیان معاون امور استان‌ها و وزارتخانه‌های ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به استناد قرآنی امر به معروف و نهی از منکر گفت: مکانیزم عالی‌ترین نگاه نظارتی در جامعه را خداوند عالم به پیامبر اسلام ابلاغ کرده است.

وی افزود: با این مکانیزم که خداوند عالم فرمود اگر مردم این نوع از نظارت را در جامعه اجرا کنند، آن جامعه رستگار خواهد شد. این نوع از نظارت اگر در نظام اداری کشور نهادینه شود، حتماً به سلامت اداری دست پیدا می‌کنیم.

هاشمیان با بیان آنکه امر به معروف هم معرفتی است و هم مهارتی، گفت: این مهارت باید به‌درستی یاد گرفته و اجرا شود. امر به معروف در تمام مراحل نظارتی(پیش، حین و پس) وجود دارد. اگر امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بیفتد، دستگاه ما هوشمند می‌شود. نظارت دائمی است، امر به معروف و نهی از منکر یک نوع نظارت دائمی، همگانی و اخلاقی است.

در ادامه این همایش مردعلی رئیس امور سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر این‌که وضعیت نظام اداری کشور از نظر سلامت اصلاً مطلوب نیست، گفت: تجارب بین‌المللی نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مسایل تأثیرگذار بر سلامت اداری، بحث آموزش است. ازاین‌رو از آموزش به‌عنوان رکن ارتقاء سلامت اداری یاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت منعقد کرده‌ایم، در حال طراحی نظام آموزش ارتقای سلامت اداری هستیم و امیدواریم سرفصل این نظام آموزشی از مهرماه جزو دروس اختیاری دانشگاه‌ها و دوره راهنمایی و دبیرستان قرار گیرد.

در پایان این همایش از 3 دستگاه «سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان خصوصی‌سازی» که با سازمان بازرسی کل کشور همکاری ویژه داشته‌اند، تقدیر به عمل آمد.


گزارش تصویری همایش

 

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم