سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/04/09 - 13:24
  • تعداد بازدید خبر : 497
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در گفتگو با شبکه 3سیما:

بانک‌های خصوصی باید تحت نظارت سازمان بازرسی درآیند/ تداوم نگاه نظارتی و حمایتی برای دولت جدید

رییس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در ویژه برنامه هفته قوه‌قضاییه که به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد، اهم اقدامات و اثربخشی‌های این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در این برنامه اظهار داشت: سازمان بازرسی دو ماموریت نظارت بر اجرای صحیح قوانین و نظارت بر حسن جریان امور را دارد و بر این اساس اختیارات سازمان تبیین و تشکیلات این سازمان مستقر شده است و در مرکز ۴ معاونت نظارت و بازرسی داریم که موضوعات حوزه های فرهنگی- اجتماعی، تولیدی، اقتصادی و سیاسی-قضایی را بررسی می کنند. حتی سازمان بازرسی بر بخش‌های اداری و مالی قوه‌قضاییه و مجلس نیز نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما ناظر بر نحوه اجرای قوانین و ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی هستیم که آیا خوب عمل می‌کنند یا نه و ما آن‌چه که هست را بررسی و با آنچه باید باشد مقایسه می‌کنیم، گفت: در سازمان تخصص‌های مختلفی داریم که کار بازرسی حوزه‌ها را انجام می‌دهند و گزارشات ما حسب قانون تشکیل سازمان، براساس یافته‌ها و مستندات حاوی پیشنهادهایی از جمله پیشنهادهای اصلاحی است و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای پیشنهادهای سازمان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در رابطه با اقدامات کلان سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بحث تولید است و بر این اساس اقدامات زیادی را در سال گذشته پیرامون این موضوع انجام دادیم که ۵۲۳ بازدید از واحدهای تولیدی داشتیم که در اثنای آن ۴۱۷ اقدام انجام دادیم. هم‌چنین ۴۹ واحد تولیدی مجدد راه‌اندازی شد و از تعطیلی ۸۱ واحد جلوگیری شد.

وی افزود: 690 پیشنهاد حل مشکل واحدهای تولیدی داشتیم و جمعا ۶۳۰ اقدام غیربازرسی در رابطه با تولید انجام دادیم و مشکلات ۴۳۳ واحد صنعتی، ۹۶ واحد کشاورزی و ۲۲ واحد معدنی را مورد بررسی قرار دادیم. هم‌چنین در حوزه واحدهای تولیدی ۲۲۷ نامه هشداری به دستگاه‌های مختلف ارسال کردیم و این‌ها نمونه‌هایی از اقدامات کلان سازمان است که هرکدام مثال‌های مختلفی دارند و بحمدالله با اقدامات قوه‌قضاییه امیدی در کارآفرینان ایجاد شده و خودشان به ما مراجعه می‌کنند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه ورزشی نیز گفت: در این حوزه اقدامات اصلاحی خوبی انجام شده است به عنوان مثال واگذاری یک تابلو و بیلبورد اماکن ورزشی ابتدا سه میلیارد تومان به مزایده گذاشته شده بود که مبلغ کمی بود و با ابطال آن به عدد ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید. یا پیگیری جذب و استخدام مربی یا بازیکن خارجی در تیم‌های لیگ برتر جلوگیری شد. درحال حاضر تعداد قابل توجهی از باشگاه‌ها و تیم‌های لیگ ما مربی داخلی دارند؛ مانند استقلال، فولاد و پرسپولیس. ما در سوابقی که بررسی کردیم متوجه شدیم پرداخت‌هایی به برخی از مربیان خارجی شده است مثلاً برای یک دقیقه بازی به بازیکنی ۱۸۰ هزار دلار پرداخت شده است یا برای سه دقیقه ۲۵۰ هزار دلار پرداخت شده است. برخی از باشگاه‌ها خودشان به ما مراجعه می‌کنند و درخواست بررسی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان ادامه داد: همچنین با پیگیری‌های سازمان بازرسی البسه تیم‌های اعزامی به المپیک توکیو تولید داخل است درحالی که قبلاً این طور نبود. همکاران ما نیز در این هیأت‌ها حضور دارند و بر همه موارد نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به موضوع ترک فعل‌ها، یکی از ماموریت‌هایی که در سند تحول قوه‌قضاییه بر عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده، پیگیری ترک فعل‌ها عنوان کرد و گفت: در این خصوص بیش از ۱۰۰ مورد پرونده از سال گذشته تشکیل دادیم که یکی از آن‌ها سیل خوزستان بود و منجر به برکناری برخی از مسئولین از جمله رئیس آب و فاضلاب برخی از شهرهای استان شد و یا در حوزه مسکن و تولید نیز ترک‌ فعل‌هایی داشتیم که پرونده تشکیل شده و در حال پیگیری است. ما مصمم هستیم به ناعملکردها و عمل نکردن‌ها نیز ورود کنیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: به عنوان مثال در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سند مهمی است اقداماتی باید انجام می‌شده که نشده و سند علمی کشور و حوزه سینما هم همین‌طور، در حوزه بانک مرکزی و مالیات نیز دستگاه‌ها تکالیفی داشتند که انجام ندادند و ما این ترک فعل‌ها را دنبال می‌کنیم. در بحث سامانه‌های تجارت دستگاه‌ها تکالیفی داشته اند که به جد دنبالش هستیم. یا طرح جامع مالیاتی که باید در سالهای گذشته اجرایی می‌شد اما کوتاهی‌هایی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در پاسخ به سوالی راجع به سازوکار ترک فعل‌ها، گفت: به طور مثال فردی ده سال پیش شهردار جایی بوده اما به دلیل کوتاهی در جریان سیل آن شهر محاکمه و به حبس محکوم شده است پس مسئولیت فقط منحصر به دوران مسئولیت نیست و بعد از پایان آن هم مسئولان گذشته باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی مسئولان را در رابطه با مسئولیتشان را فرا می‌خواند. در حوزه برق مثلا ۵۰ درصد میزان تولید برق در چند ساله برنامه ششم محقق نشده است که آقای وزیر گفت ما بودجه لازم را در اختیار نداشتیم. هم‌چنین رمزارزها و کم‌آبی هم دلیل دیگری بوده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا توضیحات وزیر نیرو شما را قانع کرد، گفت: ما هنوز در حال بررسی هستیم و هر وقت به جمع‌بندی رسیدیم، نتیجه را اعلام می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در رابطه با لزوم نظارت‌های هوشمند گفت: شیوه‌های سنتی حتما جوابگو و کافی نیست و بر این اساس به بیش از ۳۰۰ سامانه دسترسی پیدا کردیم تا اقدامات دستگاه های مربوطه را رصد کنیم و حتما باید به این سمت حرکت کنیم و یکی از رویکردهای جدی ما، نظارت‌های هوشمند است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری و سابقه حضورشان در قوه‌قضاییه آیا این سخت‌گیری‌ها درباره عملکردشان وجود خواهد داشت گفت: کارهای ما سخت گیرانه نیست. ملاک ما قانون بوده است هر کجا تخلفی بوده گفته ایم که طبق قانون عمل شود. کار ما پیشگیرانه و کمک به دستگاه‌های اجرایی است. حتماً آقای رئیسی نگاه نظارتی دارد و به شدت مسئولان را به نظارت پذیری تشویق می‌کند. ان شالله در دولت جدید بسترهای فساد را از بین می برند که دیگر فسادی نباشد. حتماً از این رویه نظارت استقبال می‌کند چون یکی از شاخص‌های انتخاب مدیران برای او فسادستیزی است.

فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی