سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1402/04/04 - 12:42
  • تعداد بازدید خبر : 211
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه صورت گرفت؛

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد؛ مدیران و حراست‌ها نامه‌های هشداری سازمان بازرسی را جدی بگیرند/ صدور کیفرخواست برای 11 مدیر و کارمند در حوزه مدیریت اراضی شهری/ ابطال بخشنامه شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد بازرسی کل استاندر دیوان عدالت اداری

نشست خبری بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه با اصحاب رسانه صبح روز شنبه در سالن جلسات بازرسی کل استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان کهگیلویه و بویراحمد، بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و شهادت شهید بهشتی و یاران با وفای ایشان عملکرد بازرسی‌کل استان را تشریح و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمدمهدی صالحی گفت: طبق اصل 174 قانون اساسی سازمانی به نام سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر رئیس قوه قضائیه تشکیل شده که وظیفه آن نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات و حسن جریان امور در دستگاه‌های اجرائی است و نقش عالی نظارتی را قانونگذار بر عهده سازمان بازرسی قرار داده است.

بازرس کل استان افزود: بازرسی کل استان از سه روش بازرسی فوق العاده، برنامه‌ای و موردی بر عملکرد دستگاه‌های اجرائی نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعریف شده، بازرسان این بازرسی‌کل در اداره‌کل راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، ادارهکل امورمالیاتی،بانک کشاورزی، معاونت غذا و دارو  و آموزش و پرورش مستقر هستند که شهروندان اگر چنانچه شکایتی دارند درصورت نیاز می توانند به انها مراجعه کنند و پیگیر شکایات خود باشند.

صالحی بیان کرد: در سال گذشته 960 شکایت به صورت دستی به این بازرسی کل واصل که برخی از آنها تعیین و تکلیف و برخی همدر دست بررسی و اقدام هستند، در سه ماهه اول امسال 170 شکایت به صورت دستی واصل شده که در این زمینه برخی از آنها تعیینو تکلیف و برخی در مرحله رسیدگی قرار دارند.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: مردم استان می توانند جهت ثبت شکایات خود به سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات به آدرس 136.irمراجعه و شکایت یا اعلامات خود را ثبت نمایند، همچنین در صورت عدم دسترسی به سایت به صورت دستی و مکتوب هم به درخواست‌های مردمی حسب اولویت رسیدگی خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه در سال 1401 حدود یک هزار و 740 شکایت در سامانه‌های بازرسی گزارش شده و سه ماه اول امسال 480 شکایت بوده، گفت: عمده شکایت‌های مردم از دستگاه‌های دولتی؛ در حوزه بهداشت و درمان، شهرداری‌ها و دستگاه های متولی در حوزه زمین مانند مانند منابع طبیعی، جهاد کشاورزی هستند.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: در سال 1401، 58 مورد گزارش اصلاح امور، 13 مورد گزارش کیفری که به محاکم قضایی ارسال شد، 33 پرونده به تخلفات اداری ارجاع و ابطال مصوبه نیز 2 مورد در حوزه شهرداری‌ها داشتیم.

مدیران و حراست‌ها، نامه‌های هشداری سازمان بازرسی را جدی بگیرند

صالحی با تاکید بر اینکه مدیران و حراست‌های ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد باید نامه‌های هشداری سازمان بازرسی را جدی بگیرند، اضافه کرد: اولین امتیاز این نامه‌ها  این است  که از یک تخلف یا جرم ناخواسته پیشگیری کرده و قبل از اینکه اتفاقی رخ بدهد منجر به اصلاح امور می شود.

بازرس کل استان یاد آورشد: در سه ماه اول سال جاری، 7 مورد گزارش اصلاح امور، 4 مورد تخلفات اداری و 2مورد پرونده کیفری داشتیم.

صالحی افزود: در مجموع در سال گذشته، 43 مدیر و کارمند ادارات را به محاکم کیفری معرفی کردیم که برای اکثر آنها، آراء صادر و96 نفر نیز به تخلفات اداری معرفی شدند.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول سالجاری، 6 نفر را به محاکم کیفری معرفی و 23 نفر را به تخلفات اداری معرفی کردیم.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال گذشته، 159 مورد مکاتبه هشداری با دید پیشگیری از تخلف و جرم داشتیم و سه ماهه امسال نیز 52 مورد بوده که به طورکلی 27 مورد از این مکاتبات هشداری در حوزه اراضی، 21 مورد در حوزه بانک‌ها، 14 مورد در حوزه انتصابات و در حوزه قراردادها و مجوز 8 مورد، اموال تملیکی 7 مورد، در حوزه تولید و مباحث مربوطه 7 مورد و در مابقی تکالیف ادارات 41 مورد بوده است.

ضعف و ناکارآمدی مدیریتی مهمترین چالش توسعه استان

صالحی با بیان اینکه کلان محوری را در دستور کار خود قرار دادیم، اظهار کرد: چالش‌ها و مسائل کلان استان از دید نظارتی وبازرسی، ضعف و ناکارآمدی مدیریتی در حوزه قوانین و مقررات اداری، بافت قومی قبیله‌ای، ضعف زیر ساخت‌ها در نقاط دور دست استان  به ویژه در شهرستان‌های مارگون، باشت و لنده، ضعف سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تولید و خدمات در استان بوده و با وجود اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری برخوردار است، اما آن انتظاری که در حوزه تولید و خدمات شهری داریم اتفاق قابل توجهی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه هر جا ترک فعلی صورت گرفته با متولی امر برخورد قانونی انجام گرفته است، گفت: بیشترین جرم که تضییع اموال وجوه دولتی با مصادیق مختلف و همچنین بیشترین تخلفات که کارمندان مرتکب می‌شود؛ اول نقض قوانین و مقررات و دوم سهل‌انگاری در انجام وظایف است.

صالحی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی به تمامی دستگاه‌هایی که قانون‌گذار نامبرده، می‌تواند ورود کند.

هرگونه جذب و استخدام بدون مجوز سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی ممنوع است

بازرس کل استان ادامه داد: در قانون بودجه 1402؛ هرگونه استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در سال 1402 باید در کارگروه مشترک سازمان مدیریت و بودجه کشور  و سازمان امور استخدامی کشور بررسی و تصویب شود و خارج از این کارگروه هر گونه استخدام تخلف است.

وی تاکید کرد: ادارات باید مجوز این کارگروه را داشته باشند و در غیر این صورت ترک فعل صورت گرفته و با مدیر متخلف برخورد می‌شود.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه استخدام های بدون آزمون و غیرقانونی شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکیدکرد: مجوزی از طریق یکی از معاونان وزیر برای استخدام حدود ۳۰ نفر صادر شد که این موضوع با قانون بودجه ۱۴۰۲ تناقض دارد، بازرسان ما بررسی کردند و طی جلساتی با مدیر فعلی، ذیحساب و مسئول حراست شرکت گاز هشدار لازم داده شد که در صورت بکارگیری این نیروها قطعا مرتکب تخلف و جرم می‌شوید و چنین کاری انجام ندهید. این موضوع از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مورد بررسی بازرسی کل استان قرار گرفته است.

صالحی به استخدام‌های بدون ضابطه در شرکت برق نیز گریزی زد و گفت: زمانی که این خبر به دست ما رسید، نامه‌ای به مدیرعامل به صورت هشداری داده شد و در ادامه تیمی را به شرکت برق فرستادیم و این موضوع را بررسی کردیم.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به انتصاب مدیران گریزی زد و گفت: سازمان بازرسی جزء دستگاه‌های مرجع استعلامات نیست. اما می‌توانند شرایط احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت مدیران را ورد کند و در همین راستا برای انتصاب 14 نفراز مدیران مکاتبات هشداری داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در خصوص همه انتصابات در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به زودی در قالب بازرسی برنامه ای تعریف شده از مرکز، قانونی و یا غیر قانونی بودن این انتصابات را بررسی می کنیم و هر انتصابی که خارج از قانون بوده یقیناً اقدامات قانونی انجام می‌گیرد.

صالحی به اقدامات سازمان بازرسی در حوزه شهری اشاره کرد و گفت: در حوزه قراردادها و مناقصات مدیریت شهری برای تعدادی از مدیران مربوطه کیفرخواست صادر و اکنون در دادگاه بدوی در حال رسیدگی است. همچنین در حوزه فضای فیزیکی و مبلمان شهری پرونده‌ تشکیل شده که عمده تخلفات به دلیل بکارگیری نیروهای خارج از ضابطه بوده و برای برخی از مدیران کیفرخواست صادر و به دادگاه بدوی ارسال شده است.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد به هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی گریزی زد و گفت: تیم بازرسی استان در اداره کل آموزش وپرورش مستقر و یکی از موارد در حال بررسی، نحوه محاسبه هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی می‌باشد و نتیجه کار کارشناسی بازرسان مستقر در اداره کل آموزش و پرورش استان از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

صالحی در خصوص انتخاب مدیران مدارس نیز گفت: بازرسی کل استان به انتخاب سه مدیر مدرسه ورود کرد که دو مورد اصلاح و برای یک مدیر دیگر پرونده تشکیل خواهد شد.

صالحی گفت: در سال گذشته در همه حوزه‌ها؛ با افراد متعددی به دلیل تخلفات اداری برخورد شد.  بطوری که در نحوه معرفی متقاضیان تسهیلات اشتغال زایی با دو نفر از مدیران برخورد شد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان بازرسی از پرداخت 40 میلیارد تومان تسهیلات به افراد غیرمرتبط جلوگیری کرد و 2 نفر از مدیران مرتبط که تخلف آنها احراز شد، برای یکی از آنها تنزل مقام به مدت 5 سال و برای یک نفر دیگر حکم محرومیت از خدمت در پست‌های حساس و مهم به مدت 5 سال در نظر گرفته شد.

صدور کیفرخواست برای 11مدیر و کارمند عضو یک کمیسیون در حوزه مدیریت اراضی شهری

بازرس کل استان گفت: با ورود سازمان بازرسی  برای 11 مدیر و کارمند عضو کمیسیون تصمیم گیر در حوزه اراضی شهری، کیفرخواست صادر شده که ارزش ریالی تضییع اموال دولتی در سال 1400حدود یکصد و 50 میلیارد ریال بوده که با احتساب مبلغ امروز  قریب 800 میلیارد ریال می شود.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سه ماهه امسال 34 مزایده و مناقصه لغو و یا تجدید شد که ارزش ریالی آنها 411 میلیارد تومان بوده است.

بازرس کل استان در پایان گفت: با ورود بازرسی کل استان کهگیلویه و بویراحمد بخشنامه شماره 233/ح ش ن مورخ 4/9/1394 شرکت ملی نفت ایران تحت عنوان "عدم قرارداد واگذاری  هم زمان قراردادهای متعدد به پیمانکاران حافظتی "خلاف قانون ماده 22 برنامه و بودجه، خلاف تصویب نامه هیات وزیران و برخلاف قانون برگزاری مناقصات تشخیص داده شد و موضوع تحت عنوان گزارش جامع تهیه و به سازمان بازرسی کل کشور ارسال گردید که متعاقب آن در واحد حقوقی سازمان تایید و به دیوان عدالت اداری ارسال شد و این بخشنامه توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 5/2/1402ابطال شد.

برپایه این خبر؛ بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه عملکرد بازرسی کل استان را تشریح و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

انتهای خبر//

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی