• تاریخ انتشار : 1396/07/19 - 17:13
  • تعداد بازدید خبر : 11218
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
قاضی سراج در جمع خبرنگاران:

اگر پیشنهادهای سازمان بازرسی اجرایی شود مثل سابق هوای آلوده نخواهیم داشت

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج در حاشیه مراسم سالروز تأسیس این سازمان در جمع خبرنگاران در خصوص نتیجه گزارش آلودگی هوا، اظهار داشت: وضعیت استان‌هایی که در رابطه با آلودگی هوا مشکل داشتند، بررسی کردیم و هزاران نفر ساعت بر روی این مسئله وقت گذاشتیم و مسئولیت هر نهاد، سازمان، وزارتخانه و حتی افراد را مشخص کردیم. گزارشات بعد از تکمیل برای سران قوا ارسال شده و تاکنون نیز چندین گزارش با همه جزییات برای سران قوه ارسال شده است.
وی در رابطه با بررسی کیفری این موضوع و تخلفات و اقدامات انجام‌شده، گفت: اسامی افرادی که مسئولیت داشتند و از اجرای وظایف کوتاهی کرده بودند، به نهادهای مربوطه از جمله ریاست جمهوری ارسال شده است. اگر پیشنهادهای ما اجرایی شود و کوتاهی‌ها در آینده انجام نشود، هوای آلوده مثل سابق نخواهیم داشت.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص آخرین وضعیت واگذاری شرکت آذراب و هپکو، اظهار داشت: خصوصی‌سازی از ابتدا تا امروز، آن‌طور که مدنظر قانون‌گذار و رهبری بود، متأسفانه اجرا نشد. پیش‌بینی می‌شد بعد از خصوصی‌سازی، انقلاب اقتصادی اتفاق بیفتد که در حال حاضر شاهد نتیجه عکس هستیم.
قاضی سراج تأکید کرد: در شرکت هپکو فردی که این شرکت به او واگذار می‌شود، وام‌های کلان برای تجهیز کارخانه و افزایش کارگران می‌گیرد تا در نهایت صادرات داشته باشد، اما این وجوه را در جاهای دیگر به مصرف می‌رساند و به‌جایی می‌رسد که این کارخانه زیان ده می‌شود. در حال حاضر این کارخانه هزار میلیارد تومان زیان و بدهی بانکی و 1200 کارگر متخصص دارد که چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند؛ و همچنین سود هر سهام این کارخانه در بورس منهای 501 ریال است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد کارخانه مشابه هپکو وجود دارد، گفت: شناسایی شدند که متأسفانه تعداد آن‌ها زیاد است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص بررسی قراردادهای خرید هواپیما به‌ویژه هواپیماهای فلایت چک اظهار داشت: سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده است و در قالب یک پرونده مشغول بررسی این موضوع است اما چون منتج به نتیجه نشده، امکان بیان جزئیات بیشتر در این خصوص وجود ندارد.
قاضی سراج در خصوص آخرین وضعیت کارخانه آلومینیوم المهدی نیز خاطرنشان کرد: در رابطه با این پرونده سازمان بازرسی کار زیادی انجام داد، از ابتدا تا پایان حتی در جلسات داوری حضور یافت اما متأسفانه این کارخانه نیز مانند دیگر واگذاری‌ها مبتلا به معضلاتی است و هنوز هم به نتیجه نرسیده است.
وی در رابطه با لیست معوقات بانکی هم گفت: طبق آماری که دارم 106 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و فکر می‌کنم میزان آن، 11 درصد کاهش پیدا کرده و قرار است طی روزهای آتی جلساتی با مسئولان بانک مرکزی داشته باشیم تا راه‌های اقدامات احتمالی برای این کار انجام شود.
قاضی سراج خاطرنشان کرد: البته درباره این بدهکاران نمی‌توانیم بگوییم همه آن‌ها مجرم هستند چراکه یک مرتبه دلار هزارتومانی، سه هزار تومان شد و برخی از این بدهی‌ها به علت نوسانات ارزی است. متأسفانه تعداد زیادی هم برای تاراج بیت‌المال و پس ندادن اموال تسهیلات گرفتند و تضمین‌های کافی از آن‌ها اخذ نشده‌ است.

 

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم