سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1394/08/04 - 18:04
  • تعداد بازدید خبر : 6437
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سراج در مراسم تقدیر از زحمات هیئت‌منصفه سابق مطبوعات استان تهران:

انتظار داریم رسانه‌ها قانون را رعایت کنند تا موارد کمتری برای معرفی به دادگاه داشته باشیم

مراسم تقدیر از زحمات هیئت‌منصفه سابق مطبوعات استان تهران به میزبانی ناصر سراج نماینده رئیس قوه قضائیه در این هیئت برگزار شد.

مراسم تقدیر از زحمات هیئت‌منصفه سابق مطبوعات استان تهران به میزبانی ناصر سراج نماینده رئیس قوه قضائیه در این هیئت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج نماینده رئیس قوه قضائیه در هیئت‌منصفه مطبوعات طی سخنانی در این مراسم با گرامی‌داشت یاد مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی رئیس فقید هیئت‌منصفه مطبوعات استان تهران گفت: از اعضای هیئت برای حضور در جلسات متعدد دادگاه تقدیر و تشکر می‌کنم. جای بسی خوشحالی است که حتی یک جلسه دادگاه نیز به خاطر عدم حضور اعضای هیئت‌منصفه لغو  نشد و همه جلسات با حضور اکثریت حدنصاب برگزار و اعضا با دقت راجع به پرونده‌ها اظهارنظر کردند.

نماینده رئیس قوه قضائیه در هیئت‌منصفه مطبوعات با ارائه گزارشی از عملکرد این هیئت در تهران گفت: طی دو سال گذشته 141 جلسه برگزار شد. هیئت جدید جمعاً 6 نفر تغییرات داشت. البته هدف ما این بود که در هر دوره 5 الی 6 نفر جابجا شوند تا افراد آموزش لازم را دیده و در جای لازم از این افراد با تجربه استفاده کنیم.

سراج وظیفه هیئت‌منصفه مطبوعات در دوره جدید را سنگین‌تر خواند و گفت: در این دوره وظیفه هیئت‌منصفه مطبوعات سنگین‌تر خواهد بود؛ چرا که پرونده‌های بیشتری برای رسیدگی خواهیم داشت. علت آن است که طبق قانون مطبوعات رسانه‌های الکترونیک نیز به این فضا اضافه شده است و هیئت‌منصفه مطبوعات باید به پرونده‌های رسانه‌های الکترونیک نیز رسیدگی کند. از رسانه‌های کشور تعداد 6735 روزنامه و نشریات چاپی و مکتوب داریم. تعداد 44 خبرگزاری و تعداد 1046 پایگاه خبری داریم. بنابراین هیئت باید به 7890 رسانه اعم از مکتوب و مجازی رسیدگی کند. امیدواریم در دوره جدید رسانه‌ای مرتکب تخلف قانون نشود تا خدایی نکرده هیئت‌منصفه مطبوعات بخواهد پرونده‌ای را به دادگاه و دادسرا ارسال و لغو امتیاز کند.

وی تأکید کرد: در هیئت‌منصفه مطبوعات سعی ما این است که با دید باز با رسانه‌ها برخورد کنیم. همچنین بنده عضو هیئت نظارت که هفته‌ای یک جلسه برگزار و نشریات را رصد می‌کند، هستم. تلاش ما در این هیئت آن است که مشکل را حل کرده و کمتر پرونده‌ای را به دادگاه و دادسرا ارسال کنیم. تلاش داریم مشکلات را با تذکر و مذاکره با سرپرست و مدیرمسئول رسانه حل کرده و معمولاً نشریات توقیفی و لغو مجوز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. ولی باز هم انتظار داریم رسانه‌ها قانون را رعایت کنند تا کمتر به معرفی به دادگاه داشته باشیم.

سراج در بخش دیگر از این جلسه خاطرنشان کرد: در رابطه با اصلاح قانون مطبوعات باید اشاره کنم که قانون جامع مطبوعات در دوره قبل به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است ولی از وضعیت آن اطلاعی ندارم. همچنین راجع به هماهنگی بیشتر بین هیئت‌منصفه و هیئت نظارت بر مطبوعات در دوره فعلی، دبیر هیئت نظارت، عضو هیئت‌منصفه مطبوعات شده تا ارتباط تنگاتنگی بین دو هیئت برقرار باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در خصوص انتخابات هیئت‌منصفه مطبوعات در سراسر کشور گفت: طبق ماده 36 قانون مطبوعات، انتخابات هیئت‌منصفه مطبوعات به دعوت رئیس قوه قضائیه یا نماینده رئیس قوه قضائیه در کل کشور در مهرماه برگزار شد و 441 ابلاغ از سوی بنده به‌عنوان نماینده رئیس قوه قضائیه در هیئت‌منصفه مطبوعات صادر و به کل کشور ارسال شده است و از امروز کل کشور هیئت‌منصفه جدید دارند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام رحیمیان رئیس هیئت‌منصفه مطبوعات استان تهران با تأکید بر ضرورت اصلاح قانون مطبوعات گفت: باید با توجه به تجربه‌ای که طی سالیان سال حاصل‌شده قانون مطبوعات مورد بازنگری و اصلاح قرار داده شود تا برخی کاستی‌ها، نارسایی‌ها و ابهامات برطرف شود. وی مطبوعات را یکی از عرصه‌های نفوذ دشمن خواند و گفت: هم‌اکنون مطبوعات عرصه تاخت و تاز دشمنان انقلاب، نظام و اسلام هستند.

کسائیان دبیر هیئت‌منصفه مطبوعات استان تهران نیز با ارائه گزارشی از آمار پرونده‌های بررسی‌شده در این هیئت گفت: نگاه به محاکمات دو ساله اخیر نشان می‌دهد که تعدادی از مطبوعات از رسالت اخلاقی خود فاصله گرفته و بسیاری از نشریات به عدم صداقت و درج مطالب خلاف واقع روی آوردند که جمعاً 90 مورد از پرونده‌ها در این زمینه بود و این یعنی همان نفوذ فرهنگی که مقام معظم رهبری بر آن تذکر دادند.

همچنین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران وظیفه هیئت‌منصفه مطبوعات را حساس و کمک‌کننده به مجموعه دادگستری خواند و گفت: یکایک اصحاب رسانه و مطبوعات را به حریم نگاری قوانین جمهوری اسلامی توصیه می‌کنم و از مطبوعاتی که رسالت اطلاع‌رسانی خود را با رعایت قوانین و مقررات به انجام رساندند و به آگاهی بخشی جامعه نقش خود را ایفا کردند، تشکر می‌کنم.

در پایان این نشست سراج با اهداء لوح یادبود از زحمات اعضای دوره قبل تقدیر به عمل آورد.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم