سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1395/10/05 - 12:20
  • تعداد بازدید خبر : 9676
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
قاضی سراج در دیدار با رئیس کمیته تحقیق و بازرسی‌کل ارمنستان:

امیدواریم در ایام عید کریسمس سایر زندانیان ایرانی در ارمنستان به کشور بازگردند/ ارتباط تنگاتنگ کشورهای همسایه قطعاً به نفع همه ملت‌های منطقه است

آقوان هوسپیان رئیس کمیته تحقیق و بازرسی‌کل جمهوری ارمنستان و هیأت همراه صبح امروز با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، در این دیدار که صبح امروز در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، قاضی سراج ضمن خیرمقدم و تبریک عید کریسمس به رئیس کمیسیون تحقیق ارمنستان و هیأت همراه گفت: ارمنستان تنها کشور ارمنی همسایه جمهوری اسلامی ایران است که الحمدالله بعد از انقلاب اسلامی، روابط حسنه‌ای بین دو کشور برقرار بوده و همکاری‌های ایران و ارمنستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، همکاری‌های خوبی بوده است.
وی با اشاره به دستاوردهای سفر گذشته‌اش به ارمنستان در اوایل سال گفت: در سفر این‌جانب به ارمنستان نیز تفاهم نامه مشترکی امضاء کردیم که نتیجه این سفر آزادی تعدادی از زندانیان از زندان‌های ارمنستان بود که جای تشکر دارد. امیدواریم با توجه به قرارداد استرداد مجرمین باقی زندانیان نیز به ایران منتقل شوند و از شما می‌خواهیم با توجه به همزمانی عید کریسمس در این زمینه اقدام‌های لازم را به عمل آورید.
قاضی سراج با اشاره به اشتراکات فرهنگی گفت: ایران و ارمنستان از نظر فرهنگی و ارتباطات مردمی به یکدیگر نزدیک بوده و همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد. پس از لغو روادید هم سفرهای بین اتباع دو کشور افزایش داشته است. مسئولین کشور ایران هم تمایل دارند مردم به کشورهای همسایه سفر کنند تا کشورهای غربی، چرا که از نظر فرهنگی با همسایه‌ها قرابت‌های بیشتری داریم.

دولت‌های غربی به دنبال غارت ثروت کشورهای در حال توسعه هستند
وی با انتقاد از سیاست‌های کشورهای غربی در قبال دیگر کشورها از جمله کشورهای منطقه گفت: دولت‌های غربی به دنبال منافع خودشان در کشورهای در حال توسعه هستند و این موضوع برای همه ثابت شده است که آنان هیچ وقت به فکر توسعه دیگر کشورها نبوده و نیستند و همیشه دنبال غارت کشورها به بهانه‌های مختلف چه در حوزه مغزها و نیروی انسانی و چه در حوزه منابع، معادن و ثروت‌های کشورهای در حال توسعه هستند. پس ما باید رابطه‌مان را با یکدیگر تنگاتنگ کرده و ارتباطات نزدیک‌تری چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی و حتی از نظر حقوقی و قضایی با یکدیگر داشته باشیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: ارتباط تنگاتنگ کشورهای همسایه قطعاً به نفع همه ملت‌های منطقه است. متأسفانه غرب در رسانه‌های خود، صحبت از آزادی و حقوق بشر و حقوق شهروندی می‌کند؛ اما همه این‌ها در حد شعار و فریب افکار عمومی جهان است.
وی با اشاره به مداخلات غربی‌ها در کشورهای منطقه و ترویج و حمایت از تروریست‌ها گفت: مداخلات غرب در جریان سوریه را ملاحظه کردید؛ مثلاً در رابطه با آزادی حلب چه مسایلی درست کرده‌اند و تروریست‌ها را از نظر مالی، تسلیحاتی و ... حمایت کرده و اجازه نمی‌دهند حاکمیت کشورها محقق شود.
قاضی سراج گفت: به‌عنوان نمونه دولت‌های غربی برای آنکه اجازه ندهند کشورها با یکدیگر مناسبات خوبی داشته باشند، سفیر کشور ابرقدرتی مانند روسیه را در ترکیه ترور می‌کنند. در عراق هم مشاهده کردیم که چه بلایی سر ملت این کشور می‌آورند. در یمن با سلاح غرب و با پول عربستان قتل عام می‌کنند. در کشور یمن کل زیرساخت‌ها را تقریباً نابود کردند و حتی نخواستند جنایتی که در حق ملت مظلوم یمن می‌شود، در حد شفاهی و یک بیانیه محکوم کنند. البته یک محکومیت ظاهری داشتند که متأسفانه دبیرکل سازمان ملل پس از کمک مالی عربستان، این کشور را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در یمن خارج کرد.
وی ادامه داد: باید ملت‌ها و دولت‌های منطقه خودمان برای خود تصمیم گرفته و اجازه مداخله به کشورهای ابرقدرت ندهیم. وظیفه من به‌عنوان آمبودزمان ایران و شما به‌عنوان رئیس کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان این است که با ارتباطات حسنه با همتایان خود در منطقه، مطالبات را به گوش سایر مسئولان کشورها رسانده و آنان را متوجه کنیم که باید خودمان برای خود تصمیم بگیریم.

برگزاری اولین دوره آموزشی آکادمی آمبودزمان آسیایی با حضور اساتید خارجی طی دو ماه آینده در ایران
در ادامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام آمادگی مبنی بر اجرایی کردن تفاهم نامه فی مابین سازمان بازرسی و کمیته تحقیق ارمنستان گفت: آمادگی کامل برای عملیاتی کردن تفاهم نامه فی مابین به‌خصوص در زمینه استرداد مجرمین داریم. همچنین اولین دوره آموزشی آکادمی آمبودزمان آسیایی طی دو ماه آینده در ایران برگزار می‌شود که از ارمنستان درخواست می‌کنیم برای آموزش هر چه بیشتر در این آکادمی حاضر شوند.
قاضی سراج همچنین در پایان ضمن موافقت با پیشنهاد طرف ارمنستانی مبنی بر برنامه ریزی برای اجرای تفاهم نامه همکاری فی مابین در بازه زمانی دو ساله گفت: امور بین‌الملل سازمان بازرسی آمادگی دارد تا با همکاری امور بین‌الملل کمیته تحقیق ارمنستان مناسبات را بیشتر کرده تا طی دو سال آینده کل تفاهمات را اجرایی کنیم. خوشبختانه برخی تفاهم نامه‌های سازمان با برخی کشورهای دیگر را به مرحله اجرایی رساندیم که از جمله این‌ها تفاهم نامه ما با عراق است که هیأت های بازرسی برای آموزش مبادله شده است تا از تجربیات دو کشور استفاده شود. همچنین دو کارگاه آموزشی در ایران داشتیم که با حضور اساتید دانمارک برگزار شد و امیدواریم این مناسبات ادامه یابد و از دیگر کشورها این مناسبات گسترش یابد. با مالزی و روسیه هم در حال انعقاد تفاهم نامه هستیم. طی یک ماه آینده هیأتی از سازمان به کشور چین اعزام خواهند شد تا از تجربیات این کشور استفاده کرده و آموزش ببینند.

آقوان هوسپیان با مثبت ارزیابی کردن سفرش به تهران گفت: ملاقات‌های ما در خیلی از زمینه‌ها کمک خواهد کرد تا گام‌های مؤثر و بیشتری در جهت توسعه روابط بین دو کشور برداریم
در ادامه این نشست آقوان هوسپیان رئیس کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان با مثبت ارزیابی کردن سفرش به تهران گفت: ملاقات‌های ما در خیلی از زمینه‌ها کمک خواهد کرد تا گام‌های مؤثر و بیشتری در جهت توسعه روابط بین دو کشور برداریم و این موضوع به مباحث حقوقی و قضایی محدود نیست و می‌تواند مباحث دیگر را در بر بگیرد. ملاقات صمیمانه اخیر روسای جمهور دو کشور شاهد واضح این موضوع بود و راهنما و ارشاد خوبی برای همه ما می‌باشد.
وی ادامه داد: شما به این موضوع اشاره داشته‌اید که ارمنستان تنها کشور مسیحی هم مرز با ایران است. برای ارمنستان هم جمهوری اسلامی ایران به‌مثابه پلی به دیگر کشورهای مسلمان و اسلامی منطقه است. این روابط ما باید محرک جدی در این زمینه باشد. اگر فعالیت‌های تروریست‌ها در سوریه با موفقیت توأم می‌شد، همان گونه که در عراق و لیبی رخ داد، به نظر می‌رسد مورد بعدی ایران بود که خدا را شکر تروریست‌ها موفق نشدند. تصور ما این است که در سوریه هم به‌زودی این مسایل به اتمام خواهد رسید. روابط ما می‌تواند بیانگر این موضوع خیلی خاص باشد که حتی در زمانی که کشورها دارای دین مختلف هستند، می‌توانند خیلی صمیمانه و دوستانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

رئیس کمیسیون تحقیق و بازرسی ارمنستان: ایران هم از نظر سیاسی و هم از نظر جغرافیایی جایگاه خاصی در منطقه دارد
رئیس کمیسیون تحقیق و بازرسی ارمنستان خاطرنشان کرد: می‌خواهم بگویم روابط ما تنها به این مدت ختم نمی‌شود و باید نمونه و مثال روشنی برای خیلی از کشورهای دیگر باشد که بتوانند از این روابط پیروی کرده و از روابط ایران و ارمنستان الگو بگیرند. از این موضوع نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد که ایران هم از نظر سیاسی و هم از نظر جغرافیایی جایگاه خاصی در منطقه دارد. خیلی از کشورها سعی کردند مانع مسافرت و دیدار آقای روحانی از ارمنستان باشد و حتی در کشورهای غربی تظاهراتی برگزار شد که خدا را شکر موفق نشدند.
هوسپیان ادامه داد: نمی‌خواهم درباره یادداشت‌های تفاهم‌نامه‌های امضاء شده بین دو کشور صحبت کنم، چرا که فقط بازدید آقای روحانی از ارمنستان بیانگر مناسبات خوب بین دو کشور است. ملت‌های ارمنستان و ایران به‌صورت خودجوش 25 سال است که با یکدیگر روابط حسنه‌ای دارند. شاهدیم که هر دو ملت ارزش‌های فرهنگی و تاریخی را پاس نگه می‌دارند و به‌رغم پیروی از ادیان مختلف سالیان سال از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی دفاع می‌کنند.
رئیس کمیته تحقیق ارمنستان در بخش دیگر از اظهارات خود گفت: ما نباید به سطح فعلی روابط حسنه‌ای که بین دو کشور وجود دارد، راضی باشیم. غیر از قراردادهایی که مربوط به مجامع بین‌المللی است قراردادهای فی مابین داریم مانند قراردادی که در سال 2006 بین دو کشور در موضوع حقوق شهروندی و استرداد مجرمین به امضاء رسید. همچنین توافقنامه‌ای که در سال 2013 که بنده در کسوت دادستان کل ارمنستان با دادستان کل ایران به امضاء رسانده‌ایم. این اسناد نشان دهنده مناسبات خوب بین دو کشور می‌باشد؛ بنابراین باید در سفر فعلی و آینده گام‌های بزرگ‌تری برداریم. روابط دو کشور این نوید را به ما می‌دهد که در خصوص پیشرفت روابط در آینده صحبت کنیم و این کار را حتماً باید انجام دهیم.
وی در پایان با اشاره به توافقات انجام گرفته بین سازمان بازرسی ایران و کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان گفت: دیروز پیشنهاد کردیم که نه تنها قرارداد و تفاهم‌نامه داشته باشیم، بلکه باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که این تفاهم‌نامه را در یک بازه زمانی خاص مثلاً دو ساله به مرحله اجرایی در بیاوریم. نمونه آن را با کشورهای دیگر داریم. ما اطمینان داریم قراردادی که با طرف ایرانی منعقد کرده‌ایم را باید اجرایی کنیم و ببینیم که مشترکاً باید چه اقداماتی را انجام دهیم که این تفاهم‌نامه و قرارداد به منصه ظهور برسد. این موضوع این امکان را می‌دهد که نه در این سطح از مقامات ملاقات و مذاکره داشته باشیم بلکه در سطوح پایین‌تر هم با یکدیگر ملاقات داشته و مذاکره کرده و مسایل فی مابین را بررسی کنند.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم