سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1394/09/01 - 17:17
  • تعداد بازدید خبر : 10685
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سراج در نشست خبری مشترک با قائم‌مقام وزیر نظارت چین مطرح کرد:

افزايش تعاملات بین‌المللی سازمان بازرسي با هدف فشار بر غرب جهت استرداد مجرمان فراري

نشست خبری مشترك رئیس سازمان بازرسی کل کشور و قائم‌مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین و معاون سازمان ملی پیشگیری از فساد(شورای مرکزی بازرسی انضباطی حزب کمونیست چین) در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

نشست خبری مشترك رئیس سازمان بازرسی کل کشور و قائم‌مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین و معاون سازمان ملی پیشگیری از فساد(شورای مرکزی بازرسی انضباطی حزب کمونیست چین) در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، در ابتدای این نشست خبری، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به برنامه‌های سفر هیأت چینی به تهران گفت: سازمان بازرسی کل کشور چند روزی است که میزبان هیأت عالی‌رتبه وزارت نظارت چین در تهران است. این هیأت طی سفری که به اصفهان داشتند ضمن ملاقات با مقامات استانی، در نشستی با بازرسان کل و کارشناسان بازرسی منطقه 6 کشور مذاکره و گفت‌وگو داشته‌اند. امروز نیز طی نشستی بیش از یک ساعت راجع به موضوعات دوجانبه مذاکرات مفصلی داشتیم. همچنین در نشستی جداگانه با حضور معاونین سازمان بازرسی کل کشور تجربیات دو کشور مطرح و سؤالاتی درباره نحوه فعالیت ضد فساد دو کشور صورت گرفت.

در ادامه این نشست خبری ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور  و ليو جيان چائو قائم‌مقام وزير نظارت چين به سؤالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ دادند.

سراج درباره اهداف سفر آینده‌اش به پاکستان جهت شرکت در اجلاس آمبودزمان آسیایی كه محور سؤال يكي از خبرنگاران بود، گفت: مدت‌زمان قانونی هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی مدتی است که منقضی شده است. بنابراین دستور کار نخست اجلاس آتی پاکستان انتخاب هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی است که ایران و چین نامزد این هیأت مدیره هستند. همچنین موضوعات آمبودزمانی در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارتباطات اخیر این سازمان با آمبودزمان های کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر دنبال آن بودیم که با آمبودزمان های بین‌المللی خصوصاً کشورهای آسیایی ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم. در ایران تعداد زیادی مفسد متواری داریم که دست دستگاه قضایی به آنان نمی‌رسد. در رابطه با برگرداندن اموال نامشروع و به سرقت رفته تلاش داریم با کشورهای عضو آمبودزمان بین‌المللی و آسیایی ارتباط برقرار کنیم تا راهکاری بیابیم و از طریق آن متواریان به کشورهای غربی را به ایران بازگردانیم.

سراج با بیان اینکه 50 درصد از پول‌شویی در کشور مبدأ و 50 درصد در کشور مقصد اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: به‌عنوان نمونه خاوری پول‌ها را به کانادا برد و از کشورهای غربی پناهندگی گرفت و این در حالی است که بانک‌های غربی حتی حاضر نیستند پاسخ کشور مبدأ را بدهند و به بهانه رازداری از این کار استنکاف می‌ورزند.

وی با انتقاد از اقدام کانادا مبنی بر ارائه پیشنهاد یک قطعنامه حقوق بشری علیه ایران گفت: اخیراً مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنهاد کانادا، ایران را محکوم به حقوق بشر کرد. اما سؤال ايران از مجامع بین‌المللی این است که آیا ملت ایران که میلیون‌ها دلار پولش به یغما رفته و در کشورهای نظیر کانادا سرمایه‌گذاری می‌شود، بشر نیستند؟! آیا صرفاً کشورهای غربی بشر هستند و حقوق بشر باید در رابطه با آنان اجرا شود؟! خوشبختانه همتای چینی هم پشتیبان این نظریه است. چرا اینکه افراد لخت کسانی هستند که تابعیت مضاعف دارند و اموال کشور را به یغما برده و در کشورهای دیگر پناهنده می‌شوند. در این رابطه با کشورهای آسیایی و حتی غربی تفاهم‌نامه امضاء کردیم. تعدادی از کشورها هم هستند که در حال امضای تفاهم‌نامه هستیم تا کشورهای پذیرنده مفسدان را تحت‌فشار قرار دهیم تا از اين طريق درباره بازگرداندن افراد مفسد فراري و  پول‌هایی كه از اموال ملی به سرقت برده شده همكاري لازم شود.

سراج با اشاره به کشورهایی که سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان نهاد آمبودزمان با آنان تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرده گفت: با آمبودزمان کشورهایی نظیر ترکیه، دانمارک و پاکستان تفاهم‌نامه امضاء کردیم. با مالزی تفاهم‌نامه به مراحل پایانی رسیده و به‌زودی امضاء می‌شود. با روسیه، عراق و کره تفاهم‌نامه نهایی شده و در حال امضاء آن هستیم. با کشور چین هم مراحل تفاهم‌نامه در حال انجام است و قرار است در سفر آینده رئیس‌جمهور چین به ایران که از سوی وزیر نظارت همراهی می‌شود، این تفاهم‌نامه به امضاء سازمان بازرسی کل کشور و وزیر نظارت چین برسد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد شدید از اقدام کشورهای غربی در اعطای تابعیت به مفسدان فراری کشورهای دیگر گفت: بسیاری از نهادهای بین‌المللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یا دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد و ... در کشورهای مختلف دارای نمایندگی و دفتر هستند. ازاین‌رو کشورهای مقصد که از آنان درخواست پناهندگی می‌شود، می‌توانند توسط این دفاتر از کشور مبدأ استعلام کنند که آیا فرد مرتکب فساد و پول‌شویی شده یا خیر؟! غرب که این‌همه شعار مبارزه با پول‌شویی و جرایم مالی را مطرح می‌کند اگر واقعاً راست می‌گوید حداقل از دفاتر محلي سازمان‌های بین‌المللی استعلام کنند تا ببینند فردی که می‌خواهد به کشور دیگر پناهنده شود، دارای چه  وضعیتی است.

وی ادامه داد: در راستای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی برای برگرداندن فرد مفسد و اموال نامشروع ناشی از فساد در حاشیه اجلاس اخیر روسیه با نمایندگان12 کشور ملاقات و مذاکراتی داشتیم. در سفر به مالزی که پیشتر صورت گرفت، با نمایندگان 15 کشور ملاقات و مذاکره داشتم که از جمله آنان بنیان‌گذار سازمان شفافیت بین‌الملل بود. در این دیدار اعلام کردیم که ما رتبه‌بندی سازمان شفافیت را قبول را نداریم. چراکه این سازمان در ایران نماینده نداشته و اطلاعات خود را از منابع غیررسمی و ضدانقلاب دریافت می‌کند.

سراج همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا کارگروهی برای رسیدگی به پرونده قاچاق کالاهای بی‌کیفیت چینی به ایران تشکیل‌شده است؟ گفت: موضوع مأموریت هیأت چینی بررسی قاچاق کالای بی‌کیفیت چینی به ایران نبود. ولی در این مورد دولت، اتاق بازرگانی و ... کارهایی انجام داده و این موضوع را در دستور کار دارند. در دیدار دوجانبه‌ای که داشتیم، دولت چین نیز استقبال کرده که کالاهای با کیفیت وارد ایران شود. همچنین طی یک‌سال گذشته اوضاع کالاهای چینی در ایران تغییر زیادی کرده و کیفیت کالاهایی که از چین وارد ایران می‌شود بسیار بهتر از گذشته شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گفت: حاصل ملاقات‌های بین‌المللی سازمان بازرسی کل کشور بیانیه‌ای راجع به فساد است که انتظار دارم خبرنگاران و اهالی رسانه بیشتر روی این بیانیه تمرکز کنند تا بتوانیم بیشتر در این زمینه موفق عمل کرده باشیم.

وی ادامه داد: این بیانیه شامل چند بند است که عبارت است از:

•           من به فساد "نه" میگویم و به این کار "افتخار" میکنم.

•           من خود را مدیون دیگری قرار نمیدهم تا به جبران آن، اقدامی فسادآمیز انجام دهم.

•           من از اطلاعات دولتی برای افزایش منافع شخصی خود استفاده نمی‌کنم.

•           من در هر اقدامی علیه فساد، داوطلبانه سهیم میشوم.

•           من در آشکار کردن فساد، مورد حمایت سازمان بازرسی کل کشور قرار دارم.

و همچنين شعار «همه باهم علیه فساد» «فساد همچون یک بیماری واگیردار، همگان حتی نسلهای آینده را در معرض خود قرار می‌دهد، پس مقابله با آن، ضامن سلامت اجتماع است.»«سازمان بازرسی کل کشور در راستای انجام‌وظیفه نظارتی خویش در مقابل فساد، این کار را مستلزم مشارکت همگانی دانسته و از اقداماتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، حمایت به عمل می‌آورد.»

در ادامه این نشست خبري لیو جیان چائو قائم‌مقام وزیر نظارت چین گفت: سفر هیأت عالی نظارت و بازرسی چین به دعوت رئیس سازمان بازرسی کل کشور ایران بوده است. طی این سفر، دیدارها و گفت‌وگوهای بسیار مفیدی با مسئولان سازمان بازرسی و مقامات دولتی و قضایی ایران داشتیم. آقای سراج سال گذشته از چین بازدیدی داشتند. طی این سفر در زمینه مبارزه با فساد دو طرف تبادل‌نظر داشته و ارتباط دو کشور در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشت که امیدواریم این همکاری ارتقاء پیدا کند و صحنه برای تعامل بین‌المللی بیشتر دو کشور باز باشد.

معاون سازمان ملی پیشگیری از فساد چین در ادامه خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد امر بسیار مهمی است و همان‌طور که می‌دانید خطراتی برای اقتصاد و سیاست کشورهای منطقه و حتی برای ملت‌ها به دنبال خواهد داشت. کشور چین و حزب کمونیست مخالف و مبارز با فساد است. همان‌طور که ایران فعالیت‌های خوبی در زمینه مبارزه با فساد انجام می‌دهد، چین هم تلاش دارد با این معضل به‌صورت ریشه‌ای برخورد کند.

جیان چائو با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای روابط بین‌الملل گفت: چین امیدوار است ارتباطات نظارت و بازرسی در تعاملات بین دو کشور ، نقش بسیار مهمی ایفا کند و یکی از پایه‌های همکاری بین دو کشور به‌حساب بیاید.

قائم‌مقام وزیر نظارت چین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سرنوشت پرونده کشف 7 کامیون اسکناس از منزل یکی از ژنرال چینی گفت:  با توجه به اینکه این فرد از لحاظ قانون مرتکب فساد شده بود، مقابل قانون قرار گرفت و به جزای عملش رسید. درباره تعداد کامیون‌های اسکناس،مقداری در خبر منتشرشده اجحاف شده و واقعاً نمی‌دانم این تعداد بوده یا خیر ولی فساد ایشان اثبات‌شده و اموالی که قانون تشخیص داده که از راه فساد کسب‌شده، ضبط‌شده است.

جیان چائو ادامه داد: کشور چین در راه مبارزه با فساد از قانون بسیار کامل و جامعی برخوردار است و در مقابله با موارد این چنینی افراد مفسد پاسخ صریح و کوبنده قانون را دریافت خواهند کرد و به جزای خودشان خواهند رسید. حکم این فرد قطعی نشده است، اما زمانی که تحقیقات این پرونده انجام می‌شد، متوجه شدیم که فرد مفسد مبتلا به سرطان است و ایشان در حین بررسی پرونده فوت شدند.

این مقام حزب کمونیست چین همچنین در پاسخ به سؤالی راجع به اینکه «جمهوری خلق چین در راستای پیشگیری از فساد چه اقداماتی انجام داده و چقدر موفق بوده» افزود: دولت و حزب حاکم بر چین مبارزه با فساد را یکی از اهداف بسیار مهم خود می‌داند چراکه این مبارزه یکی از راه‌های پیشرفت جامعه است. لذا اگر کنترل فساد از دست برود، یعنی کنترل کشور ازدست‌رفته و کل کشور تحت تأثیر این فساد قرار خواهند گرفت و این امر بسیار مهمی است. فساد مهم‌ترین عامل متزلزل کردن جامعه است و تمام نهادها با تمام وجود با فساد مبارزه می‌کنند و امر پیشگیری از فساد را مد نظر دارند و اگر اختلاسی رخ دهد با پاسخ کوبنده قانون مواجه می‌شود. چین در مبارزه با فساد مثالی دارد که باید با دست پر سراغ قدرت بالا رفت. لذا معتقدیم باید به‌طور همزمان با ببر و مگس برخورد کرد. چراکه ببر، فکر فساد در قدرت‌های بالادستی دارد و مگس هم به فکر فساد در اقشار پایین‌دست است و ما به فساد هر دو گروه رسیدگی می‌کنیم.

قائم‌مقام وزیر وزارت چین که به تهران سفر کرده در ادامه افزود: در سال گذشته آماری که برای مبارزه با فساد داشتیم بیش از 150 نفر از رتبه‌های بالای سیاسی و حتی نظامی بوده‌اند که پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار گرفت. مرتکبان فساد هم به جزای خودشان رسیده‌اند. باید تأکید کنم که روند مبارزه با فساد چین در حال پیشرفت است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «وضعیت فساد در چین در چه سطحی است و اقداماتی که دولت چین انجام داده است چه درصدی از فساد را کم کرده است؟» خاطرنشان کرد: می‌توان گفت امر مبارزه با فساد در همه سطوح و به‌طور جامع انجام می‌شود و هیچ سطحی نیست که دور از چشم نظارتی ما باشد. الآن امر مبارزه با فساد در چین مؤثر بوده و مانع سطح قابل‌توجهی از فساد است. مطرح کردن درصد کاهش فساد سخت است ولی تمام موارد فساد مورد رسیدگی و برخورد قرار می‌گیرد. هیچ موردی از دست ما خارج نمی‌شود و ما طبق قانون با تخلف انجام‌شده برخورد خواهیم کرد.

لیو جیان چائو ادامه داد: همچنین در چین برخی از عوامل فساد به خارج از کشور فرار کرده‌اند که تلاش داریم این افراد را به کشور بازگردانیم. به همین خاطر پروژه به‌اصطلاح شبکه آسمانی در چین را شروع کردیم تا افراد مفسد فرار کرده به خارج از چین و اموال سرقت شده را بازگردانیم. در این راستا با قاضی سراج در زمینه راهکار ممانعت از فرار مفسدان از کشور بحث‌ها و گفت‌وگوهایی داشتیم تا به یک شیوه مناسب بین‌المللی دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که «دولت‌مردان لخت در چین چه تعدادی هستند و چه برخوردی با آنان دارید، افزود: منظور از دولت‌مردان لخت افرادی هستند که خودشان در کشور حضور دارند ولی اعضای اصلی خانواده در خارج از کشور زندگی می‌کنند. این اصطلاح را به خاطر آن انتخاب کردیم که سرمایه و پولی که به دست می‌آورد را به پایگاه خود در خارج از کشور که خانواده‌اش هستند، منتقل می‌کند. لذا شخصی که به‌تنهایی در کشور زندگی می‌کند، برای انجام فساد مستعد است و برای فرار یک پایگاه امن در خارج از کشور دارد. اما این امر منوط به این نیست که تمام دولت مردانی که خانواده‌شان در خارج از کشور باشند مشکوک به فساد باشند. به این لحاظ از دولت‌مردان تقاضا کردیم که خانواده‌شان را به کشور بازگردانند و به‌این‌ترتیب پایگاه خارجی‌شان را از بین ببرند ولی اگر مصر هستند که خانواده‌شان به کشور بازنگردند، باید از پست بالای خود استعفا و پست پایین‌دست‌تری را انتخاب کند.

جیان چائو تصریح کرد: همچنین در امر خروج از کشور تمام دست‌اندرکاران و مسئولین دولتی باید از مقام بالادست خود مجوز کسب کند و در غیر این صورت از خروج آنان ممانعت به عمل می‌آورد. کما اینکه پاسپورت که مجوز خروج از کشور است دست همان ارگانی است که در آن کار می‌کند و با توجه به اجازه آن ارگان مجوز خروج از کشور دریافت کند.

این مقام عالی چینی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه آیا از جزییات تخلفات «ب.ز» متهم نفتی که هم‌اکنون دادگاهش در ایران در حال برگزاری است و روابطش با چین اطلاع دارید تصریح کرد: در مورد «ب.ز» اگر خلافی را در چین انجام داده که با قانون چین مغایر باشد، قطعاً برخورد صورت خواهد گرفت و اگر با قانون ایران مغایر داشته باشد و به چین فرار کرده باشد آمادگی لازم برای انجام تمام هماهنگی‌های لازم برای بازگرداندن آن فرد را داریم. این تبادل متقابل است و اگر موردی باشد که نیاز به بررسی در چین باشد این درخواست می‌تواند مطرح شود و بالعکس.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم