• تاریخ انتشار : 1397/08/17 - 16:41
  • تعداد بازدید خبر : 2039
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
قاضي سراج در اجلاس اتحاديه آمبودزمان‌هاي اوراسيا در مسکو:

آمبودزمان خوب، فرزند حكمراني خوب و حكمراني خوب، فرزند احترام به انسان، آزادي و حقوق بنيادي اوست

دومين اجلاس بين المللي"صيانت از حقوق بشر در اوراسيا، تبادل بهترين رويه‌هاي آمبودزمانها" با حضور قاضي سراج رئيس سازمان بازرسي كل كشور در مسكو آغاز به كار كرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور صبح امروز دومين اجلاس بين المللي"صيانت از حقوق بشر در اوراسيا، تبادل بهترين رويه‌هاي آمبودزمان‌ها"با پيام ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه در سالن همايش‌هاي هتل پرزيدنت شهر مسكو آغاز به كار كرد.

اين اجلاس از سوي آمبودزمان( كميسيون حقوق بشر) فدراسيون روسيه و با حضور رؤساي نهادهاي نظارت و بازرسي و آمبودزماني ١٦ كشور از جمله جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه، تركيه، آذربايجان، ارمنستان، مغولستان، ازبكستان، تاجيكستان، تركمنستان، بلاروس، يونان، آلباني، بوسني و هرزگوين، قرقيزستان، قزاقستان و صربستان  و نيز نهادهاي منطقه‌اي و بين المللي آمبودزماني و نمايندگان كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد، شبكه اروپايي نهادهاي ملي حفظ حقوق بشر،شوراي توسعه جامعه مدني و حقوق بشر رياست جمهوري روسيه، نماينده روسيه در دادگاه حقوق بشر اروپا و تعدادي از آمبودزمان‌هاي محلي فدراسيون روسيه در سالن همايش‌هاي هتل پرزيدنت شهر مسكو با قرائت پيام‌هاي رؤساي جمهور و مجلس روسيه و در ادامه در بخش نخست با ارائه سخنراني رؤساي نهادهاي عالي نظارتي و آمبودزمان‌هاي كشورهاي روسيه، ايران، ارمنستان و قرقيزستان كه مؤسسين اتحاديه آمبودزمانهاي اوراسيا هستند، آغاز شد.

قاضي سراج در این اجلاس با اشاره به فوائد آمبودزمان، محور اصلي بحث را به گام برداشتن به سوي آمبودزمان خوب اختصاص داد. رييس سازمان بازرسي كل كشور ، ابتكارات خلاق، روابط قوي و پيامدهاي اثربخش را از جمله عناصر اوليه آمبودزمان خوب توصيف كرد. وي اظهار داشت؛ ساختارهاي نامناسب، رويه‌هاي اشتباه، قديمي و كم بازده و كاركردهاي كم اثر يا نادرست، مواردي هستندكه به سرعت به تخلف و فساد منجر مي‌شود و حقوق افراد را در معرض تهديد قرار مي‌دهد.

وی از روابط قوي به عنوان دومين عنصر قوام‌بخش آمبودزمان خوب ياد كرد و گفت؛ ارتباط با دولت، ارتباط با مردم و ارتباط با رسانه‌ها و نهادهاي مشابه ، آمبودزمان را به يك ميانجي قابل اعتماد تبديل مي‌كند كه هم از فرسايش مشروعيت دولت مي‌كاهد و هم از نقض حقوق مردم پيشگيري و يا با آن مقابله مي‌كند. قاضي سراج در ادامه به معرفي عنصر سوم يعني پيامدهاي اثربخش فعاليتهاي آمبودزمان خوب پرداخت. وي اين عنصر را براي تقويت فعاليتهاي آمبودزماني و نيز شاخص ارزيابي، مهم دانست.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خاتمه گفت اين عناصر، زماني مي‌تواند داراي كاركرد مثبت باشد كه وجود عوامل زمينه‌اي، فعاليتهاي آمبودزماني را سرعت بخشد و بايد علاوه بر كاهش محدوديت‌هاي قانوني فعاليتها، به تقويت حمايتهاي مردمي و به اشتراك‌گذاري مؤثر تجارب موفق و ناموفق آمبودزماني ميان مردمان اين منطقه منجر گردد. وي گفت آمبودزمان خوب، فرزند حكمراني خوب و حكمراني خوب، فرزند احترام به انسان، آزادي و حقوق بنيادي اوست.

گفتني است در حاشيه اين اجلاس، رئيس سازمان بازرسي كل كشور ديدارهاي دوجانبه‌اي نيز با مقامات قضائي و آمبودزماني كشور ميزبان و رؤساي آمبودزمان‌هاي كشورهاي تركيه، قرقيزستان و ارمنستان خواهد داشت.

 

 

 

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم