سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1403/04/09 - 12:22
  • تعداد بازدید خبر : 364
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پنجمین نشست هیات مدیره انجمن آمبودزمان آسیایی (AOA) در ترکیه خبرداد؛

آمادگی سازمان بازرسی برای انتقال تجربیات در زمینه‌های آمبودزمانی/ بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با فساد/ ۹۲ درصد شکایات دریافتی به سازمان بازرسی در سال ۱۴۰۲ با همکاری دستگاه‌های اجرایی پیگیری شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از آمادگی این سازمان برای انتقال تجربیات در زمینه های آمبودزمانی و آموزش بازرسان کشورهای عضو در زمینه های مشترک خبرداد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، دکتر خدائیان در پنجمین نشست هیات مدیره انجمن آمبودزمان آسیایی (AOA) در ترکیه در ابتدای سخنان خود با اشاره به حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی و غاصب اسرائیل علیه مردم بی دفاع فلسطین و غزه گفت: این جنایات موجب به شهادت رسیدن ده‌ها هزار تن از زنان، کودکان، سالمندان و حتی بیماران و مجروحان فلسطینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه موج محکومیت این رژیم کودک کش در جهان ایجاد شده، ادامه داد: علیرغم حمایت ناجوانمردانه استکبار جهانی از رژیم صهیونسیتی، در شهرهای بزرگ ایالات متحده آمریکا دانشجویان آزاداندیش علیه این جنایات اعتراضات گسترده‌ای را مطرح کرده‌اند ما نیز به عنوان مدافعان حقوق افراد و صیانت از حقوق مدنی و بشر، باید این اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر رییس جمهور مردمی و محبوب ایران و همراهانش بیان کرد:  رییس جمهور شهید آیت الله شهید رئیسی از بنیان گذاران انجمن آمبودزمان آسیایی بود.

دکتر خدائیان با بیان اینکه انجمن آمبودزمان آسیایی متشکل از کشورهایی با فرهنگ و ساختارهای سیاسی گوناگون است که تجربیات ارزنده ای برای ارتقای وضعیت رسیدگی به شکایتهای مردمی و بهبود ارتباط حاکمیت و مردم در کشورهای خود دارند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته از انقلابی مردمی است و با توجه به نقش مؤثر مردم در تأسیس و تداوم آن، رضایت آنها از دستگاههای اجرایی و احیای حقوق آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با یادآوری اینکه سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران بر پایه اصول قانون اساسی، علاوه بر نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف اداری، به عنوان آمبودزمان، به شکایات مردمی از این دستگاه‌ها نیز رسیدگی می‌کند، اظهار کرد: در سازمان بازرسی کل کشور، در مرکز رسیدگی به شکایتهای مردمی، شکایت ابتدا به دستگاه اجرایی مرتبط ارسال می‌شود، دستگاه مورد نظر یک ماه فرصت دارد شکایت را بررسی و نتیجه را به این سازمان اعلام کند و در صورت تأخیر در ارسال پاسخ توسط دستگاه شکایت شونده، در بازه زمانی 20 روزه اول، نامه هشداری با امضای معاون این مرکز و در صورت تأخیر 30 روزه، نامه هشداری با امضای رئیس این مرکز به دستگاه اجرایی مربوط ارسال می شود.

وی توضیح داد؛ در صورت عدم اقناع شاکی از پاسخ دستگاه شکایت شونده، شکایت به اداره کل مرتبط در این سازمان ارسال می شود تا با تشکیل پرونده موردی، نتیجه نظارت و بازرسی به صورت گزارش‌های اختصاصی (وقوع تخلف یا وقوع جرم)، به مراجع ذیربط ارسال می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این سازمان با آگاهی از نقش مردم در حاکمیت، ارائه بهترین خدمات به شهروندان را در اولویت کاری خود قرار داده، گفت: بر این اساس چندی است که با پیگیری این سازمان قانون حمایت مادی و معنوی از گزارشگران در مجلس شورای اسلامی تصویب و براساس این قانون سامانه گزارشگران فساد با هدف دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص فساد و بهره مندی از ظرفیت های مردمی در مقابله با کارگزاران فاسد راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه از طریق آن سامانه شهروندان می توانند موارد فساد را به صورت الکترونیکی گزارش کنند، بیان کرد: در آخرین تغییرات فرم های ثبت شکایات توسعه یافته و به فرم های تعاملی تبدیل شده بدین معنی که در هر مرحله سامانه نسبت به راهنمایی شاکی برای ثبت بهینه و دقیق تر شکایت اقدام می کند.

وی با تاکید بر اینکه ابتکارات و ابداعات سازمان بازرسی کل کشور در الکترونیکی کردن و تسهیل فرایندهای دریافت و رسیدگی به شکایات و گزارش های فساد با بهره مندی از ربات‌های هوشمند باعث شده میزان شکایات و گزارش‌های دریافتی افزایش قابل توجهی داشته باشد، گفت: بر این اساس تعداد شکایات و گزارش فساد واصله به سازمان در سال گذشته (۱۴۰۲)  36 رصد رشد داشته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام اینکه در مجموع ۹۲ درصد شکایات دریافتی در سال ۱۴۰۲ با همکاری دستگاه‌های اجرایی و پیگیری مرکز رسیدگی به شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته، بیان کرد: سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نقش آمبودزمانی، وظیفه نظارت بر دستگاه های اجرایی و بازرسی از آنها را نیز عهده دار است.

وی هدف نهایی از این نظارت را ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در نظام اداری کشور عنوان کرد و گفت: محصول این بازرسی‌ها که در قالب اثربخشی عنوان می‌شود منجر به احیای حقوق عامه می‌گردد که در این راستا میزان اثربخشی نظارت و بازرسی این سازمان در سه سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

دکتر خدائیان یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران را صدور گزارش های هشداری به دستگاه های تحت نظارت و بازرسی عنوان کرد و ادامه داد: این کار به منظور پیشگیری از وقوع سوءجریان تخلف یا جرم و یا جلوگیری از تداوم توسعه یا تشدید آسیب، به صورت خارج از نوبت به مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور انجام می شود.

وی یادآور شد که با توجه به تاکید سازمان بازرسی مبنی بر پیشگیری از فساد به جای برخورد با آن گزارش های هشداری این سازمان در سه سال اخیر روند صعودی داشته به طوریکه این تعداد از دو هزار و 992 مورد  در سال ۱۴۰۰ به پنج هزار و 147 مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از آمادگی سازمان بازرسی برای انتقال تجربیات در زمینه‌های آمبودزمانی و آموزش بازرسان کشورهای عضو در زمینه‌های مشترک خبر داد.

انتهای پیام/

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی