- بازرس کل قضایی اردبیل: با مخلان حوزه تولید و سرمایهگذاری برخورد میشود 04/05/11
- بازدید سرزده بازرس کل استان از قرارگاه رصد مصرف برق استان خراسان شمالی 04/05/11
- بازرسکل استان گیلان خبر داد: رسیدگی به ۲۹۴۴ شکایت مردمی در سال گذشته 04/05/11
- هشدار سازمان بازرسی در خصوص موضوع برنج/ با متخلفینی که از طریق کاهش عرضه و احتکار موجب گرانی این محصول شدهاند، برخورد شود 04/05/11
- ضربالاجل بازرسی کل قزوین در خصوص تحقق مطالبات مردم در حوزه مسکن ملی 04/05/11
- بازدید بازرس کل استان زنجان از شرکت تولیدی پارسیان 04/05/08
- سازمان بازرسی کل کشور نحوه تأمین تجهیزات لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را بررسی کرد 04/05/08
- گزارش صدا و سیما از مطالبه ای که با ورود سازمان بازرسی به نتیجه رسید؛ واگذاری زمین های رایگان قانون جوانی جمعیت به متقاضیان زنجانی 04/05/07
- بازرس کل استان گیلان: شهرکهای صنعتی یک فرصت برای اشتغالزایی و از بین بردن فقر در جامعه است 04/05/07
- حضور بازرس کل استان قم در نشست بازرسان ستاد امر به معروف استان/ تاکید طالبی بر ضرورت تخصصی شدن فعالیت بازرسان 04/05/07
با ورود بازرسیکل استان هرمزگان صورت گرفت:
ابطال بخشنامه بانک ملی در خصوص اخذ یک درصد کارمزد تسهیلات خرید دین /بازگشت اضافه مبالغ دریافتی به مشتریان
بازرسکل استان هرمزگان از ابطال بخشنامه سراسری بانک ملی در خصوص اخذ یک درصد کارمزد مازاد در دستورالعمل اعتباری خرید دین و عودت اضافه مبالغ دریافتی به مشتریان در کلیه استانها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بازرسیکل استان هرمزگان، رضا مختاری بازرسکل استان هرمزگان با اشاره به بخشنامههای صادره از سوی بانک مرکزی در خصوص دستورالعمل اعتباری خرید دین، گفت: بانک مرکزی طی بخشنامهای، بانکها را از دریافت هرگونه وجهی تحت عنوان کارمزد خدمات بانکی خارج از بخشنامههای ابلاغی منع نموده ولی متأسفانه برخی بانکها قوانین و مقررات مربوطه را رعایت نمیکنند و این موضوع منجر به نارسائیهایی در فرآیندهای خدمات به مشتریان و در نتیجه تضییع حقوق شهروندان شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: در بررسی روند کارمزدهای اخذشده در فرآیند پرداخت تسهیلات خرید دین در شعب بانک ملی استان توسط هیات بازرسی مشاهده شد این شعب بر اساس بخشنامههای داخلی صادره، طی سالهای 1394 لغایت 1399 علاوه بر کارمزد تسهیلات یادشده در 2327 فقره قرارداد تسهیلات به مبلغ 5،126،863،541،796 ریال،یک درصد کارمزد نیز معادل 51،268،635،418 ریال از مشتریان بهعنوان هزینه نگهداری، وصول و ریسک عدم وصول اسناد اخذ کرده است.
مختاری خاطرنشان کرد: این اقدام در حالی صورت گرفته است که بانک مرکزی بر اساس بخشنامههای صادره حداکثر کارمزدهای قابل اخذ را تعیین و به شبکه بانکی کشور ابلاغ نموده و بر این اساس دریافت هرگونه وجهی تحت عنوان کارمزد خدمات بانکی خارج از بخشنامههای ابلاغی و بدون مجوز از آن بانک ممنوع اعلامشده است.
بازرسکل استان هرمزگان با بیاناینکه اقدام صورت گرفته و مبنای محاسبات بانک خلاف قانون و مقررات بوده است اظهار داشت: در همین راستا با ورود و هشدار بازرسی کل استان نسبت به موضوع، هیأت مدیره بانک مربوطه نسبت به ابطال بخشنامههای داخلی صادره شده مبنی بر اخذ یک درصد وجه مازاد بر کارمزد تسهیلات اقدام و عودت مبالغ دریافتی از مشتریان به صورت سیستماتیک از ابتدای سال 1400 در دستور کار بانک ملی کشور قرارگرفته است.
مختاری در پایان با اشاره به وظایف قانونی سازمان بازرسی گفت: نظارت بهمنظور پیشگیری انحراف از قوانین جزء اولویتهای سازمان بازرسی است. توجه به قوانین و دستورالعملهای ابلاغی از سوی بانک مرکزی از تکرار چنین تخلفاتی جلوگیری خواهد کرد.
