سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/04/14 - 12:16
  • تعداد بازدید خبر : 487
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گزارش عملکرد بازرس‌کل اصفهان به مناسبت هفته قوه‌قضاییه در جمع خبرنگاران

بازرس‌کل استان اصفهان و رییس منطقه 6 سازمان بازرسی در نشست خبری با اصحاب جرائد به مناسبت گرامی‌داشت هفته قوه‌قضاییه با اشاره به جایگاه سازمان بازرسی کل کشور، گزارش آماری از عملکرد بازرسی کل استان اصفهان ارائه کرد.

سید محمدمهدی طباطبائی مهریزی در این نشست ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله بهشتی و شهدای هفتم تیر وظیفه اساسی بازرسی‌کل کشور را نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور بیان کرد و گفت: سازمان این وظایف را در دو حوزه نظارت و بازرسی دنبال می‌کند که سال گذشته در هر ۲ حوزه اقدامات مؤثری انجام‌شده است. 

رییس منطقه (6) سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به عملکرد بازرسی‌کل استان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: سال‌های ۹۷ و ۹۸ قریب ۹۸۰ شکایت یا گزارش مردمی از طریق سامانه داشتیم که این آمار، سال گذشته به چهار هزار و ۹۷۹ شکایت رسید که اقدامات انجام‌شده در حوزه بازرسی با افزایش گزارش‌ها منجر به تشکیل ۱۳۰ پرونده گردید که نشان‌دهنده جهت فعالیت‌ها، در حوزه نظارتی را دارد و عمده برنامه در راستای اصلاح و پیشگیری است و  به‌رغم افزایش حجم شکایات، اطلاعات و آمار دریافتی، میزان پرونده‌ها کاهش‌یافته است.

وی در خصوص تعداد گزارش‌ها گفت : از مجموع ۱۳۰ مورد پرونده متشکله ۲۵۶ گزارش حاصل‌شده که ۸۱ مورد آن گزارش اصلاحی و ۱۷۵ مورد گزارش تخلفاتی و کیفری بوده که به مراجع ذیصلاح ارسال‌شده است.

بازرس کل استان اظهار داشت : در حوزه نظارت بیش از ۳۶۰ نامه هشداری به دستگاه‌های مختلف ارسال شد که بیش از ۲۵۰ مورد از این هشدارها،  مکاتبات و تذکرها موجب اصلاح روند گردید.

وی در خصوص حفظ اراضی ملی منابع طبیعی و کشاورزی هم تأکید کرد: نسبت به رفع تصرف، پیشگیری از تصرف، تخریب و تغییر کاربری 5262 هکتار از اراضی اقدامامات مؤثری انجام‌گرفته است.

طباطبایی مهریزی در خصوص چگونگی ارتباط مردم با بازرسی کل استان توضیح داد: با توجه به سامانه‌هایی که در حوزه بازرسی داریم ازجمله سامانه گزارشگران فساد، سامانه رسیدگی به شکایات  و سامانه ۱۳۶ (تلفن گویا)، مردم می‌توانند از طریق این سامانه‌ها جهت اعلام شکایات، ارائه اخبار و اعلام تخلفات اقدام نمایند که موارد با توجه به نوع موضوع به گروه‌های تخصصی مربوطه ارجاع و موردبررسی و رسیدگی قرار گیرد.

بازرس کل استان اظهار داشت: پیگیری حقوق عامه و تکریم ارباب‌رجوع، رعایت انضباط اداری، تسریع کار ارباب‌رجوع، توجه به تکالیف دستگاه‌ها در چارچوب ضوابط و نظارت مستمر بر آن‌ها جزو مطالبات مردم است و در دستور کار سازمان قرار دارد که با توجه به اقدامات نظارتی سازمان این‌گونه موارد از طریق تذکر، توصیه، نامه‌های هشداری و جلسات آموزشی و توجیهی پیگیری می‌شود.

طباطبایی مهریزی بابیان اینکه نظارت بر عملکرد کمیسیون‌ها، شوراها و کار گروها یکی از مهم‌ترین اقدامات نظارتی این بازرسی کل محسوب می‌شود، ادامه داد: نظارت بر عملکرد کمیسیون‌ها، کمیته‌ها، شوراها، کارگروه‌ها به‌عنوان گلوگاه‌ در دستور کار قرار دارد که این اقدام اثرات مطلوبی را داشته است و منجر به کاهش تخلف و سوء جریان شده است.

وی بیان کرد: با وصف موضوع در سال گذشته بیش از ۱۲۰ جلسه توجیهی و آموزشی برای دستگاه‌های مختلف برگزار شد و بیش از ۱۱۰ بازدید از طرح‌ها، کارخانجات و دستگاه‌های مختلف در راستای اقدامات نظارتی و حمایت از فعالان اقتصادی انجام شد که درنتیجه این بازدیدها ضمن دفع بسیاری از معضلات و مشکلات، مشکل ۲۳ کارخانه تولیدی نیز رفع شد.

رییس منطقه ۶ سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به اینکه بازرسی کل استان اصفهان به‌عنوان مرکز منطقه ۶ سازمان بازرسی کل کشور هم محسوب می‌شود گفت: استان‌های منطقه 6 شامل کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی می‌باشد که حاصل بازرسی‌های صورت گرفته در منطقه منجر به تهیه و تسطیح درمجموع یک هزار و ۹۵۴ گزارش از 1954 گزارش گردیده است که به همین میزان پیگیری گزارش‌ها در سطح ملی و منطقه انجام‌شده است.

بازرس‌کل استان اصفهان در پایان ضمن اعلام مجدد راه‌های ارتباطی با بازرسی‌کل استان ازجمله سامانه تلفن گویای136، اصحاب مطبوعات را یکی از مؤثرترین پل ارتباطی مسئولین با مردم دانسته و آن‌ها را عامل مؤثر در اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح آگاهی مردم و افزایش مطالبه‌گری عنوان نمود.

 

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -