سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1401/04/22 - 10:35
  • تعداد بازدید خبر : 311
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

ورود بازرسی ایلام برای رسیدگی مشکلات کمبود بلیط و یا گران‌فروشی نرخ کرایه جابجایی زائران در ایام ورود و خروج زائران در روز عرفه و عید قربان

بازرس‌کل استان ایلام از ورود بازرسی به مشکلات کمبود بلیط و یا گران‌فروشی نرخ کرایه جابجایی زائران در ایام ورود و خروج زائران در روز عرفه و عید قربان خبرداد.

به گزارش روابط بازرسی استان ایلام، مهدی اصلانی در حاشیه بازدید از پایانه ایلام و پایانه مرزی مهران اظهار کرد: تردد بیش از ۸۰ هزار زوار گرانقدر در حدود یک هفته قبل و بعد از ایام عرفه و عید قربان با لحاظ کمبود امکانات استان ایلام برای حمل و نقل مسافرین، از جمله نبود سیستم ریلی در استان، جوابگو نبودن سیستم حمل ونقل هوایی و زمینی برای جابجایی این حجم از مسافر مشکلاتی را برای تردد زائران و شهروندان مسافر ایلامی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: برای پیگیری سرگردانی ایلامی‌ها در تامین بلیط اتوبوس به دلیل ماموریت مدیرکل راهداری در خارج از استان، با همراهی معاونت حمل و نقل اداره‌کل راهداری استان و مدیران ذی‌ربط دستگاه‌های اجرایی به پایانه‌های مسافربری ایلام و مهران رفته تا از نزدیک در جریان مشکلات مسافرین قرار گیریم.

اصلانی افزود: با توجه به گزارشات و مراجعات مردمی به بازرسی‌کل استان ایلام و اخبار منتشره توسط رسانه‌ها مبنی بر کمبود یا نبود بلیط اتوبوس برای تهران و یا گران‌فروشی بلیط برای زوار در مهران، به هیات بازرسی ماموریت ویژه داده شد تا رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه با برآورد آمار مسافران ورودی و تعداد حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس مشاهده شده در پارکینگ پایانه، ضرورت درخواست فوری تامین اتوبوس از استان‌های معین تاکید شده، ادامه داد: این امر منجر به درخواست ۲۰۰ دستگاه اتوبوس توسط اداره‌کل راهداری استان از استان‌های معین در شب گذشته شده و این موضوع به سازمان بازرسی کل کشور منعکس شد تا از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به طور جدی پیگیری کنند.

بازرس‌کل استان ایلام بیان کرد؛ تعدادی از شرکت‌های تعاونی مسافربری ایلام بدون مجوز و هماهنگی با اداره‌کل راهداری، تعدادی از اتوبوس‌های خود را به مهران برای حمل مسافر اعزام کرده‌اند، تا بدلیل افزایش قیمت بلیط اتوبوس‌های مسیر مهران به تهران یا قم در ایام عرفه کرایه بیشتری اخذ کنند، لذا به اداره‌کل راهداری تذکر داده شده تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی کمیسیون‌های مواد ۱۱ و ۱۲ آیین‌نامه‌ حمل بار و مسافر با این‌گونه شرکت‌های تعاونی مسافربری برخورد قانونی و تخلفات آنان‌ را به ‌کل تعزیرات حکومتی منعکس و نتیجه را به ‌کل استان اعلام کند.

اصلانی با تاکید بر اینکه باید پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیقتر و مناسبتری برای وضعیت حمل مسافر در ایام ورود و خروج زائران در بازگشایی انفرادی خروج زمینی از مرز مهران در ایام برگزاری دعای عرفه اتخاذ می‌شد.

بازرس کل استان گفت: ورود و خروج زائران در یک هفته گذشته تاکنون و نحوه خدمات رسانی به آنان به‌خصوص در جابجایی و حمل مسافر به نوعی یک مانور در سطح پایین برای بررسی میزان آمادگی برای پذیرش و خدمات رسانی مطلوب زائران در ایام اربعین حسینی همراه با در نظر گرفتن جلوگیری از اخلال و توقف در خدمات حمل و جابجایی مسافران برون شهری مردم استان محسوب می‌شده که ارزیابی این بازرسی کل نشان می‌دهد کمیته حمل و نقل ستاد ویژه اربعین به ریاست اداره کل راهداری در این خصوص نمره مناسبی را کسب نکرده است.

بازرس کل استان ایلام افزود: با توجه به وظایف و اختیارات اداره کل راهداری، در رسیدگی و صدور آرای مجازات‌های تنبیهی مناسب جریمه و یا ابطال کارت هوشمند راننده و... و همچنین استفاده از ظرفیت های قانونی ادارات کل صمت و تعزیرات برای نظارت بر رعایت نرخ مصوب بلیط و عدم افزایش قیمت بها برای مسافران از پایانه مرزی مهران ضروری است و باید دستگاه‌های مذکور با تعدادی از شرکت‌های تعاونی که نرخ مصوب را رعایت نکرده و بلیط‌های خود را گرانتر فروخته‌اند، برخورد قانونی کنند.

وی از مسافرین نیز درخواست کرد؛ مشخصات پلاک انتظامی و رانندگان ماشین‌هایی که بیش از قیمت مصوب خدمات ارائه می‌دهند را به ادارات کل راهداری، صمت و تعزیرات حکومتی معرفی کنند.

بازرس کل استان ایلام با اشاره به اینکه سامانه ۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردم خواهد بود تصریح کرد: یک راه دیگر نیز ارسال اعلامیه فساد از طریق سامانه گزارشگران فساد یا طرح شکایت از عملکرد دستگاه‌های متولی حمل و نقل در سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور است که مردم می توانند از این طریق شکایات خود را منتقل کنند.

وی اضافه کرد: بازرسی کل استان ایلام نیز به این موارد رسیدگی خواهد کرد و عملکرد اداره کل راهداری، صمت و تعزیرات حکومتی را برای برخورد با تخلفات گران‌فروشی بررسی می کند.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -