سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/02/12 - 11:22
  • تعداد بازدید خبر : 356
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بازرس‌کل استان ایلام در جلسه معارفه هیأت بازرسی اداره‌کل راه و شهرسازی:

هدف اصلی بازرسی از پروژه‌های عمرانی، کمک به تسریع و بهره‌برداری آن‌ها و برخورد با تخلفات احتمالی است

بازرس‌کل استان ایلام در جلسه معارفه هیات بازرسی با حضور مدیرکل و معاونین اداره‌کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: در بازرسی‌ها، به دنبال ارزیابی و بازخورد نتایج فعالیت‌ها به صورت بی‌‌طرفانه و منکعس کردن نقاط قوت و ضعف‌ها هستیم.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان ایلام،‌ مهدی اصلانی، افزود: عملکرد اداره‌کل راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف از تأمین مسکن مناسب گرفته تا حوزه توسعه شهری برمبنای الگوی معماری پیشرفت ایرانی اسلامی، احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری و احداث و توسعه زیرساخت راه‌ها و واگذاری اراضی در طرح‌های مختلف، ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد.

وی تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی، پیش‌بینی و رفع مشکلات آتی قبل از بروز آنها از وظایف مدیران جهادی آینده‌نگر است و شفافیت و الکترونیکی کردن فعالیت‌ها در جهت تسهیل و تسریع در ارائه خدمات بایستی مورد توجه مدیران قرار گیرد چراکه در کاهش ارتباط اشخاص و زمینه‌‌های بروز فساد و دخالت‌های سلیقه‌ای اثر مستقیم دارد.

مهدی اصلانی افزود: صیانت از اراضی دولتی از دیگر وظایف اداره‌کل راه و شهرسازی است که باید با تدبیر و برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت مشارکت‌های اجتماعی با زمین‌خواری‌ها مقابله و در این راه نیز ایستادگی کند. بازرسی‌کل استان نیز با ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در ایفای این وظیفه خطیر حفظ و صیانت اراضی دولتی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: باید به طرح‌های واگذاری اراضی با پیشرفت‌های فیزیکی نامناسب اخطار داده شود و برای سیر مراحل قانونی فسخ قرارداد و خلع ید اراضی در طـرح‌های با پیشرفت بسیار پایین اقدام شود تا این گونه اراضی و منابع ملی معطل مانده در سایر طرح‌های توسعه‌ای و آبادانی و یا واگذاری به سایر متقاضیان طرح‌های اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد. لازم است مشخصات کلیه طرح‌های واگذاری با میزان پیشرفت فیزیکی و ذکر آخرین تاریخ بازدید در تعیین پیشرفت طرح در اختیار بازرسی کل قرار داده شود و برنامه‌ریزی منسجم و مستمری برای اعمال نظارت بر این گونه طرح‌ها برای فعال شدن و اجرای به‌موقع این‌گونه طرح‌ها مورد توجه مدیران و کارشناسان ذی‌ربط هیأت نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن در اداره‌کل راه و شهرسازی استان قرار گیرد.

بازرس‌کل استان ایلام گفت: ما بر پروژه‌های عمرانی به خصوص پروژه‌های نیمه تمام و معطل مانده که برای آن‌ها اعتبارات زیادی صرف شده اما نتیجه نگرفته و یا به اتمام نرسیده، نظارت بیشتری را اعمال خواهیم کرد و هدف اصلی بازرسی در این طرح‌ها و پروژه‌ها، کمک به تسریع در تکمیل و بهره‌برداری آن‌ها و شناسایی و برخورد با تخلفات و فسادهای احتمالی در این گونه پروژه‌ها خواهد بود و از اداره‌کل راه و شهرسازی نیز انتظار داریم با موارد تخلفات و انحراف پیمانکاران و مشاوران به صرف کسر بهای کارکرد یا کسر آیتم موردنظر بسنده نکنند، بلکه با درخواست تعقیب و معرفی آنان به هیات رسیدگی به تخلفات پیمانکاران و مشاوران، هزینه‌های بیشتری را برای انحراف و فساد در اجرای پروژه‌ها ایجاد کند.

وی ضمن برشمردن اهمیت وظیفه ناظران پروژه‌ها، تصریح کرد ناظران نقش کلیدی در کیفیت، دقت و سرعت عمل در اجرای پروژه‌ها و پیگیری مستمر برای اجرای به‌موقع برنامه زمان‌بندی و مدیریت پروژه‌ها دارند و در تعیین احجام و مقادیر و نوع کار و تنظیم مستندات تایید‌کننده انجام کارکرد واقعی پیمانکاران از قبیل صورت‌مجالس کارگاهی و... شناسایی و دستور به‌موقع برای رفع نواقص و بی‌کیفیتی پروژه یا جلوگیری از ورود خسارت بیشتر به پیمانکار بابت دوباره کاری‌ها ناشی از عدم اعمال نظارت‌های به‌هنگام دارند.

بازرس‌کل استان اظهار داشت: هیأت بازرسی اعزامی به اداره‌کل راه و شهرسازی به بررسی وضعیت انعقاد و اجرای قراردادهای مختلف در طرح تونل کبیرکوه و نحوه عملکرد ناظران و مشاوران و پیمانکاران اقدام خواهد کرد و تسریع در تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ها را نیز دنبال خواهند کرد.

 

 

 

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -