سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1395/06/15 - 09:51
  • تعداد بازدید خبر : 12802
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
قاضی سراج در آیین تودیع و معارفه بازرس کل استان خوزستان:

قانون ارتقای نظام سلامت اداری ظرفیت بسیار مناسبی برای همکاری تمامی دستگاه‌های نظارتی به‌منظور ارتقای نظام سلامت اداری کشور دارد

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج عصر روز گذشته با حضور در آیین تودیع و معارفه بازرس کل استان خوزستان که با حضور آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز، استاندار، رئیس کل دادگستری و اعضای شورای اداری و قضایی استان خوزستان برگزار شد، با اشاره به اهمیت قانون ارتقای سلامت اداری گفت: همان طور که استحضار دارید، قانون ارتقای سلامت اداری حدود چند ماه قبل توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به مدت سه سال و نیم تمدید شده است. این قانون ظرفیت خیلی خوبی برای همکاری همه دستگاه‌های نظارتی برای ارتقای سلامت در نظام اداری کشور دارد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ابراز خوشبختی از اینکه قانون ارتقای سلامت اداری شامل مجازات‌هایی مانند زندان نیست خاطرنشان کرد: قانون ارتقای سلامت اداری مشمول محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی از قبیل ندادن کارت بازرگانی، ندادن تسهیلات بانکی و دیگر محرومیت‌ها می‌شود که در ماده 5 و 6 به آن اشاره شده است. بر اساس ماده 6 یک نفر قاضی از سوی ریاست قوه قضائیه باید معرفی شود که خوشبختانه آیت‌الله لاریجانی یک قاضی را معرفی کرده‌اند. 8 نفر اعضای کمیسیون تشخیص هستند که باید مواردی که به آنان منعکس می‌شود را بررسی و گزارش تهیه کنند. این کمیسیون یک محکمه با تعدد قاضی است که احکام آن قطعی و شامل محرومیت‌های اجتماعی است تا بتوانیم خیلی از مشکلات را توسط این قانون حل کرده و امور به بازداشت و زندان و قرارهای سنگین نکشد.
وی با اشاره به فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی کشور گفت: فعالیت‌های شورای دستگاه‌های نظارتی گسترده‌تر شده است؛ خصوصاً بعد از جریان حقوق‌های به‌اصطلاح نجومی و غیرمتعارف این موضوع در شورا مطرح و بررسی شد و برنامه‌های متعددی در این شورا پیش بینی شده است از جمله در رابطه با اقتصاد مقاومتی برنامه‌های خوبی تهیه شده است. امیدواریم بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مختلف و با اصلاح خلأهای قانونی که یکی از دلایل پرداخت‌های نجومی بود، دیگر شاهد چنین مسایلی نباشیم.
قاضی سراج با اشاره به ماجرای حقوق‌های نامتعارف در کشور گفت: ابعاد این ماجرا آن طور که بعضاً در رسانه‌ها مطرح شده است، نبوده است. البته این موضوع افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و باید کاری کنیم که افکار عمومی را بازسازی کنیم و اجازه ندهیم این مسایل تکرار شود.
وی با بیان اینکه «اکثر مدیران ما خدوم، پاک‌دست، پرکار و معتقد به نظام هستند» تصریح کرد: با این همه متأسفانه تعداد کمی از افراد هستند که با تخلفات خود عملکرد سایر مدیران خدوم کشور را زیر سؤال برده‌اند؛ بنابراین وظیفه سازمان بازرسی شناسایی و خارج کردن این افراد از سیستم می‌باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: سازمان بازرسی همکار و راهنمای مدیران است و سعی می‌کند قبل از آنکه جرمی اتفاق بیفتد مدیر را راهنمایی کرده و اجازه ندهد وارد دامی ‌شود که بدخواهان برای او پهن کرده‌اند. امیدوارم آقای آقاجری این سیاست را در استان خوزستان هم اعمال کند و ما شاهد باشیم که حتی یک مدیر مشکل دار، نداشته باشیم و مدیران ما همه خوش‌نام باشند. انشاء الله بتوانیم این کار را انجام دهیم.
وی با ابراز تأسف از رتبه ایران در سازمان شفافیت بین‌المللی گفت: متأسفانه رتبه TI کشور ما خیلی خوب نیست. نظام ما پسوند اسلام دارد ولی رتبه ما در سازمان شفافیت بین‌الملل 130 است. خوشبختانه طی دو سال گذشته 14 رتبه بهبود پیدا کرده است. نمی‌خواهم بگویم این رتبه، رتبه واقعی ایران است. چرا که سازمان شفافیت بین‌المللی در ایران نمایندگی ندارد و اطلاعات خود را از اپوزیسیون می‌گیرد. ماه آینده در برلین قرار است با مسئولان سازمان مذکور ملاقاتی داشته باشیم که انشاء الله امیدواریم با ارائه گزارشی که می‌دهیم رتبه کشورمان را بهبود ببخشیم.
قاضی سراج افزود: روسای قوا جلسات مستمری در خصوص هماهنگی در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار می‌نمایند. همچنین جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به‌صورت مرتب برگزار می‌شود و امیدواریم با برنامه‌ریزی و اجرایی‌نمودن پیشنهادهای لازم در سال‌های آینده کشور از حیث مبارزه با فساد در شرایط مطلوب‌تری قرار گیرد. با عنایت به ظرفیت ماده 12 قانون بازرسی کل کشور مبنی بر ضرورت اعلام سوء جریانات در دستگاه‌های اجرایی توسط بازرسین، حراست‌ها و افرادی که مشمول این قانون هستند به سازمان بازرسی کل کشور، طی مکاتبه‌ای ضمن تأکید بر مسئولیت آنان مبنی بر موظف بودن ارسال اطلاعات موصوف به سازمان ترتیبی اتخاذ گردیده تا با هماهنگی مجموعه‌های نظارتی خود دستگاه‌ها در برخورد با مفاسد با قدرت بیشتری اقدام نماییم. ما هزاران بازرس و مسئول حراست بانک داریم که آنان موظف هستند گزارش‌های سوء جریانات اتفاق افتاده در دستگاه خود را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام نمایند. بدیهی است در صورت عدم انعکاس موارد مذکور اقدام قانونی به عمل خواهد آمد. عزم روسای قوا مبارزه با فساد در همه زمینه‌ها است تا بتوانیم فرامین حضرت آقا در خصوص مبارزه با فساد را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در موضوعات کلان وارد می‌شود افزود: سازمان بازرسی تلاش می‌کند در مسایلی ورود کند که در کشور اثرگذار باشد، مانند مسئله آلودگی هوا که امروزه اکثر استان‌ها مبتلابه آن هستند. درباره آلودگی هوا گزارشی را تهیه کرده و به روسای قوا ارسال کرده‌ایم و انتهای ماه جاری پیگیری می‌کنیم.11 ارگان و نهاد و وزارتخانه در این خصوص مسئول می‌باشند. بدیهی است عملکرد دستگاه‌های مذکور در راستای اجرای پیشنهاد‌های ارسالی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت عدم اجرای پیشنهاد‌ها وفق مقررات اقدام خواهیم نمود.
قاضی سراج در پایان ضمن معرفی محمد آقاجری به‌عنوان بازرس کل استان خوزستان از تلاش و زحمات غلامحسین کرمی بازرس کل سابق استان تشکر قدردانی کرد.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم