سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/01/15 - 14:05
  • تعداد بازدید خبر : 364
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سند مالکیت بیش از هزار هکتار از حد بستر رودخانه‌های استان زنجان به نام دولت اخذ شد

با ورود بازرسی‌کل استان زنجان سند مالکیت 1473 هکتار از اراضی حد بستر رودخانه‌های استان زنجان به نام دولت اخذ شد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان زنجان، ابوالفضل خمسه بازرس‌کل استان زنجان در این‌خصوص گفت: جهت تثبیت موقعیت اراضی واقع در بستر و حریم رودخانه و با وصف عدم اخذ سند مالکیت به نام دولت برای اراضی واقع در بستر و حریم رودخانه‌ها در سنوات قبل، حسب پیگیری‌های صورت گرفته، تاکنون سند مالکیت 1473 هکتار از اراضی حد بستر رودخانه‌های استان زنجان به نام دولت اخذ شده است.

بازرس‌کل استان زنجان افزود: همچنین به منظور تسهیل در صدور سند مالکیت، شرکت آب منطقه‌ای اقدام به برداشت مختصات در سامانه شمیم برای اراضی بستر رودخانه‌ها به میزان 4000 هکتار نموده و در حال پیگیری برای صدور سند است.

خمسه بیان داشت: به جهت جلوگیری از تجاوز اشخاص به بستر و حریم رودخانه و در راستای اجرای پیشنهاد این بازرسی‌کل، قرارداد علامت‌گذاری 161 کیلومتر از رودخانه‌های مطالعه شده استان به میزان 25 میلیارد ریال منعقد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای زنجان، سه فقره موافقتنامه جهت انجام مطالعات مسیل‌های درون شهری شهرهای خرمدره، ماهنشان و خدابنده مبادله نموده است. هم‌چنین در شهر زنجان نقاط حادثه‌خیز و گلوگاه‌ها از جمله لایروبی مسیل گاوازنگ، مسیل واقع در پشت نمایشگاه کاسپین و رودخانه واقع در روستای پایین‌کوه شهر زنجان با هماهنگی شهرداری زنجان، رفع شده است .

خمسه افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از شرکت آب منطقه‌ای زنجان، 202 هکتار از اراضی حد بستر رودخانه‌های استان تاکنون رفع تصرف و 32 کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، برون‌شهری، لایروبی شده است.

بازرس‌کل استان زنجان با بیان اینکه حسب پیگیری به عمل آمده درسال 1399، سامانه ثبت قراردادهای اجاره حد بستر در  شرکت آب منطقه‌ای زنجان طراحی و تمامی قراردادهای اجاره بستر در سامانه موصوف به صورت منسجم ثبت و نگهداری می‌گردد. شایان ذکر است در سال جاری تعداد 471 فقره قرارداد اجاره حد بستر غیرفعال رودخانه‌ها و مسیل‌های استان به میزان 505.59 هکتار از اراضی متعلق به دولت، با متقاضیان کشت زارعی برای اراضی موصوف، منعقدگردیده است.

گفتنی است بازرسی‌کل استان زنجان در راستای بازرسی فوق‌العاده سال 1398 پیرامون «بررسی علل و عوامل شکل‌گیری حادثه سیل در سال 1398 و اقدامات انجام شده» عملکرد شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان را در سال مذکور بررسی کرد.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی