سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/02/08 - 13:24
  • تعداد بازدید خبر : 332
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بازرس‌کل استان ایلام در معارفه هیأت‌های بازرسی شهرداری‌های حوزه شمالی استان ایلام:

ساخت وسازهای غیرمجاز شرایط نابسامان و بغرنجی را ایجاد کرده است/ رفع این معضلات، اهتمام جدی مسولان مختلف را می‌طلبد

بازرس‌کل استان ایلام هیات‌های بازرسی با موضوعات «بررسی عملکرد شهرداری‌های حوزه شمالی استان در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز شهری» و «بررسی نحوه تفکیک اراضی استان» را معارفه کرد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان ایلام، مهدی اصلانی اظهار داشت: علاوه بر نحوه برخورد با انواع ساخت و سازهای غیرمجاز، شفافیت و نحوه ارزش‌گذاری قطعات اراضی تفکیکی و قدر‌السهم شهرداری که در تعامل مشترک بین شهرداری و اداره‌کل ثبت اسناد و املاک است، بررسی می‌شود.

وی فصل مشترک سازمان بازرسی و شهرداری را قانون برشمرد و گفت: شهرداری وظیفه اجرای قانون را برعهده دارد و نظارت بر اجرای صحیح قانون بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است. قانون تعیین‌کننده حدود اختیارات و مسئولیت‌های مدیران سازمانی است و چنانچه نحوه اعمال مدیریت‌ها با سهل‌انگاری و ترک فعل همراه باشد، سازمان بازرسی به وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون برای جلوگیری از انجام مفاسد، اتلاف و تضییع منابع و برخورد قانونی با ترک فعل‌ها اقدام خواهد کرد.

بازرس‌کل استان ایلام با تاکید بر ضرورت اِشرافیت و اطلاع به موقع از نحوه فعالیت دستگاه‌ها‌ برای اعمال نظارت دقیق و بدون اغماض و مستند به قانون، تصریح کرد: هر چند در مواردی برخورد قانونی لازم است و از آن گریزی نیست، اما بازرسی‌کل استان در مرحله اول به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع فساد اعتقاد دارد تا با هزینه کمتر و اثرگذاری بیشتر بتوان با فساد به طور اساسی مبارزه کرد.

وی عامل عمده اتلاف منابع و اعتبارات را شیوه مدیریت و ترک وظایف قانونی مدیران و ترک فعل دانست و با اشاره به سند تحول قضایی و سیاست‌های جدید سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: انجام اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات برخوردی اولویت داده شده و به دنبال شناسایی علل بروز فساد و اصلاح ساختارهای فساد با کمک خود دستگاه‌ها هستیم، چراکه صرف برخورد با معلول‌ها هرچند لازم است، اما کارگشا نیست.

اصلانی با تاکید بر لزوم داشتن شفافیت در بستر نظارت الکترونیک و بالابردن رضایت‌مندی عمومی از طریق توسعه خدمات دستگاه‌ها در بستر الکترونیک تصریح کرد: هر چه میزان رضایت‌مندی مردم بیشتر باشد، سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی افزایش می‌یابد، بنابرین وظیفه تمام مسئولین، قدم گذاشتن در مسیر صحیح انجام اقدامات خود و جلب رضایت مردم است.

وی در ادامه مهمترین مشکل شهرداری‌ها را در منابع پایدار درآمدی دانست و افزود: این موضوع بستر ارتکاب تخلفات برای تأمین درآمد شهرداری‌ها را فراهم می‌کند و شهر فروشی در تراکم بالا و کسب درآمد شهرداری راهکار اصولی تامین منابع درآمدی نیست.

اصلانی خواستار ورود جدی شهرداری‌ها به حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز و حضور به موقع مامورین اجرائیات و پلیس ساختمان شد و تاکید کرد: باید پذیرفت ساخت و سازهای غیرمجاز شرایط نابسامان و بغرنجی را ایجاد کرده است و رفع این معضلات، عزم عمومی و اهتمام جدی مسولان مختلف را می‌طلبد.

بازرس کل استان ایلام با اشاره به اهمیت طرح جامع ترافیکی و همچنین بیان اینکه شرکت‌ها یا سازمان‌های خدمات‌رسان بواسطه حجم بالای خدمات‌دهی به مردم، در معرض بروز ایرادات بیشتری هستند، اظهار داشت: ضمن استفاده از ظرفیت‌های نخبه در استان و کسب تجارب سایر شهرداری‌های برتر بایستی به حل گره‌های موجود در زندگی مردم که به مشکلات بیشتر آنها دامن می‌زنند، سرعت بخشید.

وی شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در بحث جلوگیری به‌موقع از ساخت و سازهای غیر مجاز از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و افزود: چنانچه مهندسین ناظر ساختمانی به وظایف کنترلی خود در ساخت و سازها عمل نکنند، شهرداری‌ها موظف هستند این افراد را به هیأت انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی کنند.

اصلانی، بررسی علمی و عملی زوایای مختلف ایجاد و گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز را به عنوان یکی از مسائل کلان استانی از برنامه‌های جدی بازرسی کل استان عنوان کرد و افزود: بازرسی‌کل استان به کمک سایر نهادهای مرتبط درحال بررسی، ریشه‌یابی و یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از گسترش این پدیده شوم است و شناسایی و رفع ایرادات طرح‌های تفصیلی و جامع شهری، تدوین ضوابط کوتاه مدت برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای، همفکری دستگاه‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های استانی موجود برای حل ریشه‌ای موضوع ضروری است.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -