سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1401/07/30 - 10:58
  • تعداد بازدید خبر : 183
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دستورات ویژه بازرس‌کل فارس برای بررسی وضعیت پارک ملی بمو/ لزوم استفاده از تجهیزات روز برای حفاظت از منطقه

رئیس منطقه 3 سازمان بازرسی کل کشور و بازرس‌کل استان فارس به همراه سربازرس گروه تولیدی و مدیرکل محیط ‌زیست این استان از پارک ملی بمو بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی بازرسی استان فارس، بازرسکل استان فارس در این بازدید با اشاره به برخی عوامل تهدید کننده این منطقه زیستی مانند پروژههای عمرانی راه آهن شیراز -اصفهان، کمربندی شمال شرق شیراز، خطوط انتقال نفت سروستان، خطوط انتقال میعانات گازی آغاردالان- پالایشگاه شیراز، توسعه پالایشگاه شیراز، شکار غیرقانونی جانوران، تغییر کاربری اراضی و افزایش خانه باغهای نزدیک به پارک جنگلی بمو و عبورخطوط انتفال برق و مخازن نفتی شرکت پخش فرآوردههای نفتی استان در کنار این محدوده گفت: مناطق حفاظت شده از زیرساختهای حیاتی و کلان داده کشور محسوب میشود و انجام فعالیتهای دانش محور در این خصوص الزامی و وظیفهای همگانی به شمار می‌رود.

کاظم اکرمی با اشاره به سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی افزود: در وضعیت خشکسالی سالهای اخیر، توجه به حیات جانوری و گیاهی این منطقه بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: البته مجاورت روستاها و وجود دامهای اهلی و ورود غیرمجاز آنها به محدوده پارک منجر به آلایندگی حیات وحش و کاهش زنجیره غذایی جانوری میشود که باید برنامهریزی لازم برای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی و ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از اﻧﺘﺸﺎر اﻧﻮاع آﻟﻮدﮔﯽﻫﺎی ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز و ﺟﺮماﻧﮕﺎری ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﻣﺠﺎزات ﻣﺆﺛﺮ و ﺑﺎزدارﻧﺪه آﻟﻮده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﺗﺨﺮﯾﺐﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و اﻟﺰام آﻧﺎن ﺑﻪ ﺟﺒﺮان ﺧﺴﺎرت انجام شود.

اکرمی ضمن اطلاع از وضعیت نیروی حفاظتی این طرح با انتقاد از کمبود نیروی انسانی و جایگزین نشدن نیروهای بازنشسته و کمبود اعتبارات برای ساخت حوضچههای آب شرب جانوری، خواستار استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست در این خصوص شد.

رئیس منطقه 3 سازمان با توجه به برخی تجربیات بینالمللی و لزوم حفاظت مردم پایه و استفاده از تجهیزات روز در این خصوص؛ دستورات لازم برای بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم را به گروه تولیدی صادر کرد.

مدیرکل محیطزیست فارس نیز در این بازدید گفت: محدوده فعلی پارک ملی بمو در سال۱۳۴۱ تحت عنوان منطقه شکار ممنوع ایجاد شد و در حال حاضر وسعت آن ۴۸،۶۷۸ هکتار است.

عطاءپور شیرزاد، درخصوص پوشش جانوری و گیاهی این پارک بیان کرد: پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیاتوحش، بعد از پارکهای ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت میباشد و دارای ۱۱۲ گونه جانوری، ۶۹ گونه پرنده، ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده و ۳ گونه دو زیست و همچنین گونههای مختلف گیاهی است.

 

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی