سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1401/06/01 - 09:02
  • تعداد بازدید خبر : 361
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دستورات ویژه بازرس‌کل فارس برای بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی پیرامون احیای تالاب‌های بین‌المللی بختگان و طشک

رئیس منطقه 3 سازمان بازرسی کل کشور و بازرس‌کل استان فارس به همراه بازرسان اعزامی از معاونت نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان و سربازرس گروه تولیدی و مدیرکل محیط‌زیست این استان از تالاب‌های بین‌المللی بختگان و طشک بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی بازرسی استان فارس، مدیرکل محیط زیست فارس در این بازدید گفت: در این استان ۱۳ تالاب ثبت شده وجود دارد و تالاب‌های تشک، بختگان، کمجان، ارژن و پریشان به عنوان «رامسرسایت» شناخته می‌شوند.

عطاء پور شیرزاد، بیان کرد: دریاچه‌های طشک و بختگان از مهمترین زیستگاه‌ها و از نظر وسعت دومین دریاچه داخلی کشور محسوب می‌شود و دارای آبخیزی به وسعت25000 کیلومتر مربع هستند.

بازرس‌کل استان فارس نیز در این بازدید ضمن انتقاد از وضعیت تأمین نشدن حقابه و سطح آب‌گیری این تالاب‌ها اعلام کرد: به رغم بارندگی‌های اخیر و تشکیل روان‌آبها، وضعیت این تالاب‌ها مطلوب نیست و باید هم‌افزایی مسئولین شرکت آب منطقه‌ای و محیط‌زیست و منابع طبیعی افزایش یابد.

کاظم اکرمی افزود: خشکسالی استان و نیاز اساسی برای تأمین آب شرب و کشاورزی نباید منجر به آسیب به زیست بوم‌های موجود و گونه‌های جانوری و گیاهی شود خصوصاً اینکه خشکی این تالاب‌ها موجب انتشار ریزگردها شده و سلامتی مردم را به خطر انداخته است. وی اضافه کرد: علاوه بر کاهش بارندگی، در اطراف این تالاب‌ها به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و بهره‌برداری‌های بی‌رویه تقریبا روان آبی تشکیل نمی‌شود و ادامه این روند منجر به تشکیل مراکز ریزگرد، نمکی شدن دریاچه‌ها و در نهایت به خطر افتادن حیات جانوری و انسانی خواهد شد.

اکرمی با تأکید بر اینکه در اتخاذ هر تصمیمی تمام جوانب از جمله زندگی و معیشت مردم باید در نظر گرفته شود اضافه کرد: آمایش سرزمینی و معرفی الگوی مناسب کشاورزی در اطراف این تالاب‌ها از سوی جهاد کشاورزی و برخورد با حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز و حفظ چشمه‌های طبیعی اطراف تالاب موضوعات مهمی است که باید به آنها توجه شود.

بازرس کل استان فارس دستورات لازم برای بررسی عملکرد دستگاه های متولی در این زمینه را صادر کرد.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -