سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/04/21 - 11:09
  • تعداد بازدید خبر : 564
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
گیلان

بازرس‌کل گیلان: هویت کشاورزی در استان‌های شمالی نباید دستخوش تغییر و یا نابودی قرار گیرد

در راستای تقویت نظارت‌ها و آغاز استقرار و معارفه هیات‌های بازرسی در دستگاه‌های اجرایی استان و براساس برنامه بازرسی در جهادکشاورزی استان گیلان با محورهای مختلف از سوی دو هیأت بازرسی، بازرس‌کل گیلان به همراه معاون، سربازرسان و جمعی از بازرسان حوزه‌های مختلف در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل گیلان، در این نشست سیف‌اله مسرور با اشاره به اهمیت استان گیلان به لحاظ تولید کمّی و کیفی برنج به عنوان یک محصول استراتژیک و حسّاس خاطرنشان کرد: شائبه و زمزمه این مطلب که سوددهی و منافع کشت برنج در استان گیلان غیر منطقی بوده و توجیه اقتصادی ندارد، عامیانه و یا شاید خائنانه است و این در حالی‌است که برنج و برنج‌کار هویت گیلان و گیلانی تلقی می‌شود و نمی‌توان این دو مقوله مهم را از هم تفکیک کرد. البته نباید در این رهگذر از موانع و مشکلات حوزه کاشت و فروش محصول برنج و مشکلاتی که به واسطه کمبود آب زراعی و گرانی نهاده‌های دامی برای کشاورزان گیلانی به وجود می‌آید، غافل شد.

وی به موضوع تدوین و تصویب علمی و تخصصی شیوه‌نامه بهره‌برداری از آب بندان‌های استان گیلان که توسط نهادهای نظارتی استان تهیه شده است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت مجموع آب‌بندان‌های استان گیلان 400 میلیون مترمکعب بوده که رسالت و مسئولیت خطیر نهادهای متولی حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از این مواهب الهی را صدچندان می‌کند.

بازرس‌کل گیلان و عضو شورای قضایی استان با اشاره به اینکه هویت شغل شریف و پر زحمت کشاورزی در استان گیلان نباید دستخوش تغییر و نابودی قرار گیرد، گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و غیرقابل استفاده کردن اراضی کشاورزی به لحاظ ارزش افزوده‌ای که در سال‌های اخیر شامل حال زمین‌های کشاورزی شده است یکی از تهدیدات جدی و مستمر اراضی کشاورزی در استان‌های شمالی بوده وعدم نظارت‌های موثر در این موضوع باعث هجوم گسترده و استقبال بی‌سابقه مردم از استان‌های دیگر کشور برای خرید اراضی باغی و کشاورزی شده است.

در ابتدای این نشست، الماسی رییس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان ضمن استقبال از حضور نهادهای نظارتی و ارائه گزارشی از فعالیت‌‌های حوزه جهادکشاورزی در استان به موضوعاتی از قبیل خشکسالی و اقداماتی که به  منظور تعدیل این وضعیت از طریق لایه روبی آب‌بندان‌ها صورت گرفته است، اشاره کرد.

فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -