سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1401/04/06 - 12:10
  • تعداد بازدید خبر : 267
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بازرس‌کل خراسان جنوبی: از مدیران ریسک پذیر و جسور حمایت می‌کنیم

بازرس‌کل خراسان جنوبی از حمایت بازرسی استان از مدیران ریسک‌پذیر و جسور و بیشترین شکایات از دستگاه‌های خدمات‌رسان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل خراسان جنوبی، مهدی رحیمی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه‌قضاییه گفت: بازرسی کل خراسان جنوبی با وجود محدودیت نیرو به وظایف خود عمل کرده و رتبه مناسبی دارد و در سال 1400،  38 فقره بازرسی برنامه‌ای، 108 فقره بازرسی موردی و 2 فقره بازرسی فوق‌العاده برای تنظیم بازار و تامین کالا با ورود میدانی با همکاری سازمان صمت و جهادکشاورزی انجام شده است. در دوران کرونا نیز بازرسی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به طور مستمر انجام شد که وضعیت موردنظر در استان نسبت به وضع عمومی کشور بهتر بود.

وی اضافه کرد: در هر مورد بازرسی اگر انحراف از قانون، مصداق امر مجرمانه باشد، گزارش نهایی پس از طی فرایند مورد نظر، به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود تا در نهایت برآیند کارشناسی، به استیفای حقوق عمومی از اشخاص و متهمان منجر شود. در نهایت 105 فقره گزارش اصلاح امور و 42 فقره تعقیب اداری، انتظامی و کیفری و هیأت رسیدگی به تخلفات در مراجع قضایی یا هیات‌های رسیدگی به تخلفات ارسال شده است و  114 فقره هم گزارش هشداری درباره هرگونه آسیب و سوءجریان ارسال شده است.

 به طور ویژه نیز بر اساس سیاست‌های رهبری، دولتمردان یا سران قوا پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. به طور مثال در سال گذشته به صورت ویژه بازرسی‌هایی از انبارهای گمرکات کالا و اموال تملیکی انجام و گزارش مربوط به سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد.

رحیمی گفت: پیشنهاد انجام بازرسی فوق‌العاده پیرامون حادثه قطار مشهد- یزد به سازمان بازرسی کل کشور ارائه شد که در حال انجام آن هستیم.

بازرس قضایی و بازرس کل خراسان جنوبی اظهار کرد: با وقوع این حادثه بازرسی کل استان رصد و پیگیری آن را با حضور میدانی و با هماهنگی مقام‌های قضائی و بازرسی کل کشور با توجه به حساسیت آن در حال انجام دارد. در این خصوص با مسئولان و مصدومان صحبت شد و اظهارات عاملان اولیه این حادثه را با نظر قضایی جویا شدیم و در مدت دو ساعت اطلاعات لازم را از شش نفری که متهم بودند، اخذ کردیم.

به گفته وی دو گزارش اولیه در این باره تنظیم و به بازرسی‌ کل کشور ارسال شد و با انجام بازرسی فوق‌العاده به هم استانی‌ها اطمینان می‌دهیم که با عاملان هرگونه تقصیری به شکل قانونی و بدون توجه به جایگاهی که دارند، رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این بازرسی نسبت به اقدامات دستگاه‌های امدادرسانی و همچنین خرابی دو بالگرد امدادی در بیرجند و طبس هم بررسی لازم صورت می‌گیرد.

همچنین رحیمی با اشاره به استقرار دبیرخانه شورای دستگاه‌های نظارتی استان در بازرسی کل استان، اظهار کرد: در این زمینه حمایت کاملی برای ارایه خدمات و جذب اعتبارات ملی از دستگاه‌ها انجام می‌شود تا با جذب اعتبارات ملی رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان انجام شود.

به گفته وی واحد شکایات مردمی برای رسیدگی به شکایات شهروندان و گزارشات مربوط به فساد در بازرسی استان مستقر است که در سال گذشته هزار و 39پرونده رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مربوط به فساد تشکیل شد که جز سه مورد، بقیه خاتمه یافت.

بازرس کل استان خراسان جنوبی، با بیان این‌که در سه ماهه اول سال 1401مجموع شکایت‌ها و گزارش‌های فساد 209 مورد بود و 135مورد آن خاتمه یافت، تصریح کرد: علاوه بر ملاقات مردمی سه‌شنبه‌ها، مردم استان از طریق سامانه شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور و سامانه تلفنی136 می‌توانند گزارش‌های فساد و شکایت‌های خود را اعلام کنند.

وی با بیان حمایت بازرسی استان از مدیران ریسک‌پذیر و جسور گفت: خط قرمز ما تصاحب حقوق عمومی شهروندان و اموال بیت‌المال است و در غیر این صورت از همه مدیران استان جز مدیران دست به عصا و دست لرزان که با حداقل انجام  وظیفه مجموعه خود را همراهی می‌کنند، حمایت خواهیم کرد.

رحیمی بیشتر شکایات رسیده به بازرسی استان را مربوط به دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری ها، جهاد کشاورزی، دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق، گاز و تلفن، بنیاد مسکن اعلام کرد و ادامه داد: در مواردی نیز از راه و شهرسازی و مراکز درمانی شکایت شده است.

به گفته وی مهم ترین اقدامات بازرسی‌کل استان خراسان جنوبی در سال 1400عبارتند از: عودت مبلغ 268 میلیارد تومان اضافه کار مزد دریافتی توسط یکی از بانک‌های دولتی در سطح کشور به دریافت‌ کنندگان تسهیلات، خلع ید در مجموع 600 هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های مختلف از اشخاص حقیقی و حقوقی که منتهی به اجرای طرح نشده بود.

وی اضافه کرد: درخواست ابطال یکی از مصوبات هیأت امنای یکی از مراکز دانشگاهی استان در اعطای امتیازات غیرقانونی به کارکنان توسط دیوان عدالت اداری و استرداد مبلغ حدود 5 میلیارد ریال کارمزد اضافه تسهیلات اعطای به یکی از شرکت‌های تولیدی عمده استان از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -