سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/09/17 - 10:48
  • تعداد بازدید خبر : 1041
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بازرس‌کل استان ایلام: هرچه تعامل و همکاری بازرسی‌کل و دادستانی بیشتر باشد، فضا برای مفسدان ناامن‌تر خواهد شد

بازرس‌کل استان ایلام با حضور در دفتر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ضمن تبریک انتصاب وی ابراز امیدواری کرد که در تعامل سازنده بازرسی‌کل و دادستانی جهت پیشبرد مأموریت‌های سازمانی و سند تحول قضایی بهتر از گذشته عمل شود.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان ایلام، مهدی اصلانی بازرس‌کل استان در این دیدار با اشاره به جایگاه حساس دادستانی و ضرورت دسترسی آسان مردم برای دادخواهی و برخورد دلسوزانه و کریمانه با مراجعان اظهار داشت: این مجموعه می‌تواند تاثیر بسیاری در روحیه امیدواری مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.

اصلانی گفت: با توجه به محدودیت منابع و زمان، باید روی مسائل کلان و مهم استان متمرکز بود تا اثرگذاری و نمود آن در حل مشکلات جامعه نمایان‌تر باشد.

وی تصریح کرد: ماموریت‌های مشترک فی‌مابین بازرسی‌کل و دادستانی در سند تحول قضایی با تعامل و همفکری و همکاری دو مجموعه در مباحثی همچون؛ 1- مبارزه با فساد 2- نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات 3- نظارت بر ایجاد شفافیت عملکرد در دستگاه‌های اجرایی 4- احیای حقوق عامه و... محقق شود و به بهترین نتایج نیز دست پیدا کنیم.

بازرس‌کل استان ایلام گفت: ما با تمام توان در چارچوب قوانین در خدمت مجموعه دادستانی هستیم و دادستانی را تضمین کننده اجرای پیشنهادات گزارش‌های بازرسی و ضامن برخورد با استنکاف از همکاری مدیران و کارکنان اداری با بازرسی‌کل می‌دانیم.

وی تاکید کرد: هرچه تعامل و همکاری این دو مجموعه بیشتر باشد، فضا برای مفسدان و متخلفان ناامن‌تر خواهد شد و این خود یکی از عوامل بازدارنده و پیشگیرانه در وقوع فساد خواهد بود.

اصلانی در ادامه با اشاره به اهتمام در افزایش کیفیت گزارش‌های بازرسی و حضور موثر و جدی بازرسان تهیه‌کننده گزارش علاوه بر نماینده حقوقی در دفاع مستدل از گزارش‌ها اعلام داشت: گزارش‌های ارسالی به مراجع قضایی پس از اخذ تحقیقات و انجام بازرسی توسط کارشناس یا اعضای هیات بازرسی و اعمال نظرات کارشناسی و فنی سربازرسان، معاونت، بازرس قضایی، بازرس‌کل و در نهایت مشاوران و اعضای گروه تنقیح سازمانی که معمولأ از قضات عالی‌رتبه می‌باشند و تایید مراجع ذی‌صلاح سازمانی، ارسال می‌شود.

وی افزود: با این فرایند رسیدگی در تهیه و ارسال گزارش بازرسی به مرجع قضایی، همانطور که در نشست با ریاست محترم‌ کل دادگستری نیز مطرح و مورد تأیید ایشان قرار داشت، تقاضامندیم حتی‌المقدور ارجاعات غیرضرور گزارش‌های بازرسی به کارشناسان رسمی خودداری شود و حسب دستورات ابلاغی مقامات عالی قوه‌قضاییه، شعب تخصصی در دادسرا در رسیدگی گزارش‌های بازرسی ایجاد و تقویت شوند و گزارش‌های دارای اطاله رسیدگی یا معوقه و مسن، سریع‌تر تعیین تکلیف نهایی شوند.

بازرس‌کل استان ایلام همچنین بر تقویت تعاملات و همکاری‌ها در زمینه‌های کاری مشترک مهم دو مجموعه در شناسایی و برخورد جدی و قاطع با متخلفان و مفسدان و حیف و میل کنندگان بیت‌المال، حفاظت از منابع ملی و طبیعی، حمایت از تولید و برخورد با ترک فعل مدیران تأکید کرد.

در ادامه این دیدار عبدالوهاب بخشنده دادستان جدید مرکز ایلام نیز ضمن تشکر از حضور بازرس‌کل استان در دادستانی گفت: با توجه به اینکه اهداف هر دو مجموعه یکی است و هر دو عضوی از قوه‌قضاییه هستیم، باید با تعامل و همکاری هرچه بیشتر باعث موفقیت و سربلندی در هر دو مجموعه باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام افزود: همانطور که در مسئولیت قبلی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دارای روابط و تعاملات خوبی با بازرسی‌کل بودیم، در دادستانی هم این‌گونه خواهد بود و از تقویت تعاملات و پیشنهاد برگزاری جلسات مشترک در سطوح معاونان، بازپرس‌ها و دادیاران رسیدگی‌کننده گزارش‌های بازرسی با همکاران بازرسی استقبال می‌کنیم.

بخشنده گفت: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم که باعث ایجاد نارضایتی و ناامیدی در مردم می‌شود، کم‌کاری و غفلت برخی از مدیران و مسولین می‌باشد و به نظر بنده اینجا مهمترین جای نمود فعالیت‌های سازمان بازرسی است که با ارائه گزارشات دقیق و فنی می‌تواند کمک کار دادستانی در امر رسیدگی سریع‌تر و دقیق‌تر باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ضمن تأیید عدم ارجاع غیرضرور به کارشناسان رسمی دادگستری، اعلام داشت: با توجه به فرآیند رسیدگی و تهیه گزارش‌های بازرسی و دقت‌نظرهای کارشناسی، فنی و حقوقی که افراد متعدد در سطوح مختلف سازمانی ذی‌نقش هستند، لذا باید حتی‌المقدور از ارجاعات کارشناسی رسمی غیرضرور که موجب اطاله در رسیدگی هم خواهد شد، خودداری شود و موارد ابهام و نقص رفع‌ها را با کمک بازرسان تهیه‌کننده گزارش برطرف کنند.

 وی در ادامه به ضرورت حمایت از مدیران درستکار و کوشا و حفظ حرمت و آبروی افراد اشاره کرد و افزود: باید دقت شود که در رسیدگی‌های قضایی آبروی کسی به ناحق و یا سهوا برده نشود و بنده نسبت به این موضوع بسیار حساس هستم.

فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی