سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/07/24 - 13:26
  • تعداد بازدید خبر : 876
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

بازرسی‌‌کل استان کرمان ۲۸۴ متخلف را به مراجع قضائی معرفی کرد

بازرس‌کل استان کرمان از معرفی ۲۸۴ متخلف به مراجع قضائی و برگشت بیش از ۴۸۶ میلیارد ریال وجوه تصرفی سوءاستفاده کنندگان به بیت‌المال خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی بازرسی کل کرمان، احمد آبیار بازرس‌کل استان صبح روز دوشنبه 16 مهر در سال روز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به‌اتفاق کارکنان بازرسی کل استان پس از حضور در گلزار شهدای کرمان در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت 19 مهرماه سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور بابیان اینکه در 1399 و 1400 با وجود شیوع ویروس کرونا نسبت به سال 98 افزایش عملکرد داشتیم اظهار داشت: با تلاش کارکنان بازرسی در سال گذشته 260 بازرسی انجام و تعداد 471 نفر به مراجع قضائی و اداری معرفی شدند.

وی بابیان اینکه در نیمه اول سال جاری، 145 مورد بازرسی انجام و 284 نفر به مراجع قضائی معرفی و ده‌ها میلیارد تومان از وجوه دولتی که مورد سوءاستفاده قرارگرفته بود به خزانه دولت برگشت داده شد افزود: در راستای رصد اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌ها، 43 گزارش هشداری برای مدیران ارسال و در ارتباط با اقدامات در دست اجرا و آسیب‌های پیش رو هشدار داده‌شده است.

بازرس‌کل استان کرمان در ارتباط با نتایج حاصل از بررسی عملکرد دستگاه‌های مشمول بازرسی بیان کرد: در سال جاری 130 مورد گزارش اثربخشی، تنظیم‌شده که حاصل تلاش بازرسان بازرسی‌کل استان کرمان است.

وی بابیان اینکه دراین‌ارتباط مبلغ بیش از 486 میلیارد ریال از وجوه تصرفی از سوی سوءاستفاده‌کنندگان به بیت‌المال برگشته شده عنوان کرد: 554 هکتار زمین نیز که از سوی زمین‌خواران در خارج از شهر تصرف‌شده بود به بیت‌المال برگشته و همچنین میزان 100 هزار مترمربع از اراضی مرغوب داخل شهرها از ید متصرفین خارج شد.

آبیار در ارتباط با چگونگی نظارت حین عملکرد دستگاه‌ها افزود: هم‌زمان با برگزاری مناقصات و مزایده‌های دستگاه‌ها بر چگونگی عملکرد آن‌ها نظارت می‌شود و چنانچه سوءجریانی محرز شود نسبت به ابطال معاملات دستگاه‌ها اقدام می‌شود.

بازرس‌کل استان کرمان بیان کرد: در همین راستا در سال جاری تعداد 50 مناقصه دستگاه‌ها که مغایر با قانون بوده باطل‌شده که این امر موجب جلوگیری از حیف‌ومیل میلیاردها تومان بیت‌المال شده است.

وی گفت: از مردم همیشه درصحنه و شهیدپرور استان کرمان انتظار می‌رود با انعکاس سوءجریان‌های دستگاه‌ها را به شماره 136 ستاد خبری بازرسی استان، بازرسان بازرسی استان را در کشف فساد یاری کنند.

آبیار ادامه داد: طی سال جاری تعداد دو هزار و 715 سوءجریان از سوی مردم به ستاد خبری بازرسی اطلاع داده شد که از این تعداد هزار و 619 مورد جنبه شکوایه داشته و تعداد هزار و 91 مورد هم به‌صورت گزارش فساد از سوی افراد ناشناس گزارش‌ شده است که در عملکرد این بازرسی‌کل مؤثر بوده است.

وی بابیان اینکه بدترین تهدید برای نظام جمهوری اسلامی ایران فساد اداری و اقتصادی است افزود: افرادی که در سیستم اداری مرتکب فساد مالی شوند، بزرگ‌ترین تهدید برای نظام هستند چراکه باعث بی‌اعتمادی و عدم‌حمایت از نظام توسط مردم می‌شوند.

بازرس‌کل استان کرمان با اشاره به اینکه مدیرانی و کارکنانی که مرتکب فساد می‌شوند باعث سستی اعتقادات مردم می‌شوند ادامه داد: فساد امنیت، عدالت، آرامش و اقتصاد را نابود می‌کند.

دیدار با رییس‌کل دادگستری استان

همچنین بدین مناسبت دکتر موحد رییس‌کل دادگستری استان با آبیار بازرس‌کل استان کرمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس‌کل دادگستری استان در این دیدار گفت: سازمان بازرسی از ارکان مهم دستگاه قضایی کشور بوده و اجرای یکی از بندهای اصلی ماموریت‌های ذاتی قوه‌قضاییه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، بر دوش سازمان بازرسی کل کشور است.

وی خاطر نشان کرد: در این مقطع که یکی از سیاست‌های اصلی قوه‌قضاییه و حاکمیت، بر مبارزه با فساد است، وظیفه سازمان بازرسی سنگین‌تر می‌شود.

دکتر موحد اظهار داشت: سازمان بازرسی در اجرای ماموریت‌های خود خوش درخشیده است و از سازمان‌های بازرسی برتر در کشور به شمار می‌رود و باید تلاش و برنامه‌ریزی کرد که با تداوم اقدمات خوب و ارزشمند انجام شده، ریشه فساد از کشور کنده شود و روز به روز بر اعتماد و آرامش مردم افزوده شود.

وی از همکاری‌های سازمان بازرسی با دستگاه قضایی تقدیر کرد و ادامه داد: امید است که در آینده با توسعه تعاملات موجود بتوان گام‌های بلندتر و موثرتری را برداشت و در دستگاه قضایی بتوانیم خدمت شایسته‌ای را به مردم ارائه کنیم.

دکتر موحد یکی از عوامل جدی که مشروعیت هر نظام سیاسی را مخدوش و زائل می‌کند را موضوع فساد دانست و گفت: باور دارم که هیچ چیز به اندازه رواج فساد مالی و اقتصادی، مشروعیت یک نظام سیاسی را مخدوش نمی‌کند و وجود فساد اقتصادی، آسیب جدّی به بنیان‌های نظام می‌زند.

وی ادامه داد: درست است که مردم نگران گرانی و مواردی از این دست هستند و بخشی از آن را ناشی از تحریم، ناکارآمدی و... می‌دانند اما وجود فساد اقتصادی را برنمی‌تابند و تحمل اینکه عده‌ای اموال آنها را در قالب فساد اقتصادی به تاراج ببرند، ندارند.

وی تصریح کرد: فساد اقتصادی به باورها و اعتقادات مردم و آرمان‌ها و اهداف یک کشور و نظام سیاسی آسیب می‌زند و دستگاه‌های متولی در زمینه سلامت جامعه باید هوشیار باشند و همواره تلاش کنند که از بروز فساد اقتصادی در جامعه جلوگیری شود.

رییس‌کل دادگستری همچنین عنوان کرد: منابع انسانی، تجهیزات فنی و نرم‌افزارهای موردنیاز از ضرورت‌های اصلی برای مبارزه با فساد است و از این‌رو است که تجهیزات فنی و فناوری‌های مبارزه با فساد باید به روز بوده و متناسب با ابعاد گسترده جرم باشد.

وی توسعه فضاهای مجازی را زمینه‌ساز آگاهی‌بخش زیادی از جامعه با برخوردهای انجام شده با مفاسد دانست و تاکید کرد: در گذشته برخوردهای انجام شده با فساد انجام می‌شد اما عموم جامعه از آن مطلع نمی‌شدند، اما امروز به محض وقوع هر فساد و مبارزه با مفاسد، مردم از آن مطلع می‌شوند.

آبیار: برخی مدیران حساسیت لازم در مبارزه با فساد را ندارند

در ادامه آبیار بازرس‌کل استان کرمان با اشاره به این که فساد زیربنای امنیت و آرامش مردم را از بین می‌برد، گفت: وجود فساد در برخی از ادارات، ناشی از آن است که بعضی از افراد جامعه و مدیران حساسیت لازم را در مبارزه با فساد ندارند.

بازرس‌کل استان حمایت جدی دستگاه قضایی استان کرمان از اقدامات انجام شده در راستای مبارزه قاطع با فساد را مورد تقدیر قرار داد و خاطرنشان کرد: کار اصلی مبارزه با فساد در دستگاه قضایی انجام می شود و سازمان بازرسی بر مبنای وظایف قانونی خود نسبت به کشف فساد، مستندسازی و ارسال گزارش به مراجع قضایی اقدام می‌کند.

آبیار با تاکید بر اینکه برای مبارزه با فساد باید تجهیزات و سخت‌افزارهای نظارتی متناسب با گستردگی جرائم تامین شود، اظهار داشت: سازمان بازرسی توانمندی و جدیّت لازم را برای مبارزه با فساد در سطوح مختلف را دارد، زیرا بر این باوریم که در صورت نهادینه شدن فساد در جامعه، بنیان‌های اصلی حکومت اسلامی به خطر می‌افتد.

فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -  -